nino nino skrev:
Paul hur många badrum har det blivit vattenskador i som du gjort pga att det saknats plywood? Du har ju hållit på 10-15 år nu, kanske mer?
Ja jag har hållt på i 15år och detta utan en enda fuktskada eller något annat backjobb.

Jag avtalat inte heller bort fackmässigheten i de fall det inte sätts 15mm plywood eller någon annan träfiberskiva bakom gipsen eftersom det fortfarande inte är ett fackmässigt krav på något av detta bakom gipsen utan det är fackmässigt utfört om man har kortlat för infästningar i våtzon 1.

Jag följer alltså de branschregler som enligt BBV gäller vid utförandedatum och har inte kunskapen att se in i framtiden på vilka regler som kan komma att gälla då.
Inte heller leker jag gissningslekar om vad som kan räknas som fackmässigt i framtiden.
 
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
A
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Ja jag har hållt på i 15år och detta utan en enda fuktskada eller något annat backjobb.

Jag avtalat inte heller bort fackmässigheten i de fall det inte sätts 15mm plywood eller någon annan träfiberskiva bakom gipsen eftersom det fortfarande inte är ett fackmässigt krav på något av detta bakom gipsen utan det är fackmässigt utfört om man har kortlat för infästningar i våtzon 1.

Jag följer alltså de branschregler som enligt BBV gäller vid utförandedatum och har inte kunskapen att se in i framtiden på vilka regler som kan komma att gälla då.
Inte heller leker jag gissningslekar om vad som kan räknas som fackmässigt i framtiden.
För att dina regler ska gälla så måste du avtala om det..i annat fall tex. i en domstol så gäller det att det ska vara fackmannamässigt...och då förlorar du!
Var det tillräckligt tydligt?
 
Var hittat du att det är krav på våtrumsväggen?
Att det är en testad konstruktion och rekommenderad det vet jag men att den skulle vara ett krav? Och vem ställer det kravet?
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
A
sir_daniel sir_daniel skrev:
Blir fuktskadorna till pga att det inte är plywood bakom gips?
Där det rör sig och där tätskiktet är dåligt gjort blir det skador.
I alla hörn/anslutningar samt där man skruvar fast saker är det reglar dvs det blir stumt... sedan reglar man så väggarna inte kan flexa dessutom.

Vari ligger vattenskadan?
Vattenskadan ligger där det är blött
 
A asfd557 skrev:
För att dina regler ska gälla så måste du avtala om det..i annat fall tex. i en domstol så gäller det att det ska vara fackmannamässigt...och då förlorar du!
Var det tillräckligt tydligt?
Du är inte ett dugg tydlig då du inte vet vad som gäller i verkligheten.

BBV står för fackmässigt utförande och jag jobbar enligt BBV och de fackmässiga branschreglerna har jag länkat till mååånga ggr nu och jag ger mig inte en mm !

DU däremot kan inte komma med någonting seriöst i form av bilder eller länkar som bevisar motsatsen som du bara tjatar om hela tiden. :sick:
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
A
Det är inte fackmannamässigt...det är bara för att det ska bli billigt och enkelt för dig...det var så du resonerade från början....Du orkar inte bära in skivorna!

Bkr sätter inga regler...ni avtalar bort fackmannamässighet! Finns det inget avtal så gäller inte dina regler! Då ska det vara fackmannamässigt! Då går man på vad som rekommenderas inte vad någon enskild snickares patentlösningar!
Därför gör ditt bkr om sina regler...för att få bort alla oklarheter och tolkningar!

Bara att börja bära....

Ps. Vad tjatigt det börjar o bli Ds.
 
A asfd557 skrev:
För att dina regler ska gälla så måste du avtala om det..i annat fall tex. i en domstol så gäller det att det ska vara fackmannamässigt...och då förlorar du!
Var det tillräckligt tydligt?
Vart ska domstolen kolla då för att se vad som är fackmannamässigt om inte branschorganisationens egna anvisningar duger enigt dig? Det står ju knappast i lagboken hur en våtrumsvägg ska konstrueras...
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Vart ska domstolen kolla då för att se vad som är fackmannamässigt om inte branschorganisationens egna anvisningar duger enigt dig? Det står ju knappast i lagboken hur en våtrumsvägg ska konstrueras...
Exakt...ingen lag....men läser du tråden så finns det fler branchorg. Gvk tex är den som domstolar tittar mest på..då de är ett kontrollorgan...lägg säkervatten på det...
Då kommer du fram till vad som är fackmannamässigt...
På mer Staffan låter det som om vattenskador inte har förekommit på det som är byggt de senaste 10-15 åren...
Man blir mörkrädd....finns det många såna byggare i gång...
 
Paul skrev väl att ingen har klagat på de våtrum han har jobbat med - Inte att inga våtrum över huvud taget har fått vattenskador de senaste 10-15 åren.
Plattsättare jobbar efter Byggkeramikrådets regler. Varför ska dom följa några andra? Ska elektriker också strunta i elsäkerhetsverkets regler och följa Säker Vatten istället? Bilprovningen också kanske?

Nä, kom med några vettiga argument om du vill föra diskussionen framåt.


GVK är för övrigt inget kontrollorgan.
 
  • Gilla
nino och 2 till
  • Laddar…
A asfd557 skrev:
Det är inte fackmannamässigt...det är bara för att det ska bli billigt och enkelt för dig...det var så du resonerade från början....Du orkar inte bära in skivorna!

Bkr sätter inga regler...ni avtalar bort fackmannamässighet! Finns det inget avtal så gäller inte dina regler! Då ska det vara fackmannamässigt! Då går man på vad som rekommenderas inte vad någon enskild snickares patentlösningar!
Därför gör ditt bkr om sina regler...för att få bort alla oklarheter och tolkningar!

Bara att börja bära....

Ps. Vad tjatigt det börjar o bli Ds.
SERIÖST !!!

Du kan omöjligt vara på riktigt för i så fall är det kört.
Det finns tyvärr ingen hjälp att erbjuda så envisa människor som dig !!

Du tycker jag att jag går på person hela tiden men beter dig själv sjukt illa utan att ens ha torrt under fötterna... jisses !!
Anklaga folk för att vara oseriösa är det mest vidriga av dina personliga påhopp då jag kan lova dig att jag säkert är en av de mest noggranna hantverkarna inom mitt närområde.

Jag har INGENSTANS sagt att jag inte orkar bära in skivor och att JAG vill göra billiga och enkla jobb !!
Tvärtom har jag i mängder av inlägg rekommenderat 15mm plywood därför att kostnaden är försumbar i sammanhanget !!

Du behöver verkligen läsa på denna tråden från början om du ska fortsätta vara med i diskussionen för du har som sagt total noll koll på ämnet !!

Det finns mängder av olika branschorganisationer som står bakom vad fackmässigt innebär och i detta fallet diskuterade vi BKR och BBV som du själv påstår har kravet 15mm plywood i väggarna vilket INTE är sant !!

Useless har klart för sig vilket du tyvärr aldrig haft och troligen kommer du aldrig få det heller eftersom du vägrar lyssna på oss som kan och vet hur det fungerar !!

Du kan ju läsa på lite här också vad fackmässigt betyder !!

http://villatidningen.se/juridik/lagar-forordningar/kravet-pa-fackmassigt-utforande-vid-renovering/

Utdrag:
Skärmbild av en webbsida med text om betydelsen av fackmässigt arbete vid badrumsrenoveringar, skriven av Michael Wilensky.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Läs nu genom HELA tråden samt de olika branschorganisationernas branschregler och vad som menas med fackmässigt i vår bransch så är du välkommen in i matchen igen för just nu är du uppe på läktaren eller ute och köper korv. :lying:;)
 
  • Gilla
gullegrizen och 3 till
  • Laddar…
Hur var det nu med domstolen och vad säger de ?? :thinking::crysmile:

Textdokument som beskriver Byggkeramikrådets branschregler för våtrum och dess påverkan på domstolsutslag.

Tack och hej... :lying:
 
  • Gilla
erik_83 och 3 till
  • Laddar…
Rickard.
Du måste förstå att asdf:s åsikt väger tyngre än både BBV och BBR om det skulle tas upp i domstol. Helt seriöst ta och vila lite på fikarasten istället för att mata trollet det är du värd efter den insats du gjort här.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Anonymiserad 168520 och 6 till
  • Laddar…
A
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
SERIÖST !!!

Du kan omöjligt vara på riktigt för i så fall är det kört.
Det finns tyvärr ingen hjälp att erbjuda så envisa människor som dig !!

Du tycker jag att jag går på person hela tiden men beter dig själv sjukt illa utan att ens ha torrt under fötterna... jisses !!
Anklaga folk för att vara oseriösa är det mest vidriga av dina personliga påhopp då jag kan lova dig att jag säkert är en av de mest noggranna hantverkarna inom mitt närområde.

Jag har INGENSTANS sagt att jag inte orkar bära in skivor och att JAG vill göra billiga och enkla jobb !!
Tvärtom har jag i mängder av inlägg rekommenderat 15mm plywood därför att kostnaden är försumbar i sammanhanget !!

Du behöver verkligen läsa på denna tråden från början om du ska fortsätta vara med i diskussionen för du har som sagt total noll koll på ämnet !!

Det finns mängder av olika branschorganisationer som står bakom vad fackmässigt innebär och i detta fallet diskuterade vi BKR och BBV som du själv påstår har kravet 15mm plywood i väggarna vilket INTE är sant !!

Useless har klart för sig vilket du tyvärr aldrig haft och troligen kommer du aldrig få det heller eftersom du vägrar lyssna på oss som kan och vet hur det fungerar !!

Du kan ju läsa på lite här också vad fackmässigt betyder !!

[länk]

Utdrag:
[bild]


Läs nu genom HELA tråden samt de olika branschorganisationernas branschregler och vad som menas med fackmässigt i vår bransch så är du välkommen in i matchen igen för just nu är du uppe på läktaren eller ute och köper korv. :lying:;)
Ni är ute och cyklar! Just därför kommer ni få nya regler inom bkr...jag påstår att det ska vara p30 för allt annat är inte fackmannamässigt....återigen vad tror ni de kommande reglerna säger? Och varför?
 
Vart skriver GVK att det ska vara det för böjstyvhetens skull?

Under 'Rekommendationer' skriver dom:
"För att möjliggöra infästningar i väggen utan bakomliggande reglar eller kortlingar kan man välja en skivkonstruktion som är provad och godkänd för infästning, till exempel 15 mm konstuktionsplywood (kryssfaner) av kvalitet P30"
 
useless useless skrev:
Vart skriver GVK att det ska vara det för böjstyvhetens skull?

Under 'Rekommendationer' skriver dom:
"För att möjliggöra infästningar i väggen utan bakomliggande reglar eller kortlingar kan man välja en skivkonstruktion som är provad och godkänd för infästning, till exempel 15 mm konstuktionsplywood (kryssfaner) av kvalitet P30"
Ingenstans förmodligen då den branschorganisationen i första hand inte vänder sig till plattsättare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.