BirgitS BirgitS skrev:
h är en standardförkortning för timme: [länk]
Känns ju väldigt strikt i renovering av badrum. "I svenska myndigheters texter används den internationella förkortningen h endast i strikt tekniska sammanhang"
 
A Anna84 skrev:
Ska fråga så klart, men jag får svar från flera håll att OSB är det nya och billigare och samma sak fast det ena är ihoppressat trä ich det andra är ihoppressat flis.. om jag nu förstod det rätt.

Men annars ser ni inget konstigt.
Plywood som det skall vara är ihoppressad fanér kan man säga.
 
  • Gilla
Anna84
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Plywood som det skall vara är ihoppressad fanér kan man säga.
Läste på lite snabbt och OSB kan man använda under värtumsgips. Så det känns helt ok. Men då tror jag att jag har det jag behöver för att gå vidare. Tack så mkt!
 
A Anna84 skrev:
Läste på lite snabbt och OSB kan man använda under värtumsgips. Så det känns helt ok. Men då tror jag att jag har det jag behöver för att gå vidare. Tack så mkt!
Läs säkervatten.
 
  • Gilla
Anna84
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Läs säkervatten.
Det har jag gjort. Det är är absolut striktast.
Det är behöriga både enligt säker vatten och BKR men de går iaf i vårt fall efter BKR.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
S
S
A Anna84 skrev:
Ska fråga så klart, men jag får svar från flera håll att OSB är det nya och billigare och samma sak fast det ena är ihoppressat trä ich det andra är ihoppressat flis.. om jag nu förstod det rätt.

Men annars ser ni inget konstigt.
Skillnaden är att säker vattenväggen med 15 mm plywood är testad. Tror ingen betalar för test med 11 mm osb bakom gipset.
 
S sinuslinus skrev:
Är det fast pris på offerten? Om det är det spelar inte någon roll om de specat timmar så där.

Kolla att vvs blir enligt Säker vatten och fråga vilken elfirma som ska göra eldelen.

Här står det om Säker vattens badrumsvägg.
[länk]
Yes, har läst både säker vatten och BKR.
Och ang. timmarna så låter det rimligt med tidsåtgången.
De är behöriga både enligt säker vatten, BKR och nånting mer, minns inte och el-killen hade sina behörigheter i ordning och finns registrerade när jag söker på dem.

Det känns bra.
Dock blir jag fundersam på varför det vill använda OSB när det är behöriga enligt säker vatten. Kan det va för att vi inte kommer hänga nåt på väggarna?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag hoppas att du har fått reda på vad du förväntas betala för material som behövs för förstärkning av golv, isolering, golvspån osv. så det inte blir en obehaglig överraskning.

Uppbyggnad av taket står inte med någonstans i listan.
Jag hade nog hellre använt mig av Eps i golvet eftersom det är träbjälklag! Då får du ett betydligt stabilare golv.
 
Vet inte hur gammalt badrummet är som ska göras iordning men saknade någon post om golvbrunnsbyte om det är en gammal som sitter.
 
J jensan01 skrev:
Vet inte hur gammalt badrummet är som ska göras iordning men saknade någon post om golvbrunnsbyte om det är en gammal som sitter.
Det ska ingo i VVS delen för det pratade vi om iaf.
 
A Anna84 skrev:
Ska fråga så klart, men jag får svar från flera håll att OSB är det nya och billigare och samma sak fast det ena är ihoppressat trä ich det andra är ihoppressat flis.. om jag nu förstod det rätt.

Men annars ser ni inget konstigt.

Plywood är godkänt om hantverkaren ska följa regler enligt Boverket. Plywood är avsevärt bättre att använda. De vill använda OSB för att det är billigare.

Behörigheter? Är de anslutna till BKR? Vad lämnar de för garantier?

Byte av golvbrunn står ej med i offerten. Är den äldre än 91 måste den bytas och den bör ändå bytas vid renovering
 
A Anna84 skrev:
[bild]
Hej. Jag försöker bestämma mig om jag ska anlita företaget eller inte. Något som ser konstigt ut enligt er?
Med vänlig hälsning, Anna
Kolla först upp på BKR om han är godkänd certifierad...?
 
H hakan74 skrev:
Plywood är godkänt om hantverkaren ska följa regler enligt Boverket. Plywood är avsevärt bättre att använda. De vill använda OSB för att det är billigare.
Men kan det va för att vi inte kommer ha nåt vägghängt? På vilket sätt är det säkrare med plywood om nu OSB får användas?
Behörigheter? Är de anslutna till BKR? Vad lämnar de för garantier?
Japp är anslutna till BKR och säker vatten.
Försäkrade genom IF. Lämnar intyg.

Byte av golvbrunn står ej med i offerten. Är den äldre än 91 måste den bytas och den bör ändå bytas vid renovering
Det ska göras.
 
B Besiktningsmannen skrev:
Kolla först upp på BKR om han är godkänd certifierad...?
Ja både den och säker vatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.