Ja, alla värmeelement får ett isolationsfel förr eller senare som spänningssätter metallen i höljet. Det är skyddsjordningen uppgift att leda bort denna ström så att det inte uppstår en farlig beröringsspänning.
- Utan JFB är det säkringen som ska lösa, men det kräver en ström på 100 A eller mer i ditt fall.
- En JFB gör att det bara behövs 20-30 mA för att den ska bryta. Man får då en tidig varning om att det är dags att byta aggregat.

Det förekommer att bastuaggregat drar till sig fukt om de står oanvända en längre tid och kan tjyvlösa en JFB när man vill basta igen. Varför bastuaggregat skulle vara känsliga för detta men inte elradiatorer vet jag inte.
Men jag misstänker som sagt att tillverkarna fuskar då det inte finns krav på JFB för aggregatet.
Ett bastuaggregat som man kastar vatten på tycker jag ska hålla tätt.

Alla kontroller ska vara genomförda. Du vet bäst om så har skett. Då du inte fick någon bra magkänsla kan man misstänka att elektrikern slarvade en del.

Vad du kan göra själv är att ohmmäta mellan aggregatets hölje och jordstiftet i ett uttag i närheten. Det ska vara god kontakt. Och om bastuledningen skulle vara +30 meter lång kanske man behöver titta på det också.
 
  • Gilla
slow9333 och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, alla värmeelement får ett isolationsfel förr eller senare som spänningssätter metallen i höljet. Det är skyddsjordningen uppgift att leda bort denna ström så att det inte uppstår en farlig beröringsspänning.
- Utan JFB är det säkringen som ska lösa, men det kräver en ström på 100 A eller mer i ditt fall.
- En JFB gör att det bara behövs 20-30 mA för att den ska bryta. Man får då en tidig varning om att det är dags att byta aggregat.

Det förekommer att bastuaggregat drar till sig fukt om de står oanvända en längre tid och kan tjyvlösa en JFB när man vill basta igen. Varför bastuaggregat skulle vara känsliga för detta men inte elradiatorer vet jag inte.
Men jag misstänker som sagt att tillverkarna fuskar då det inte finns krav på JFB för aggregatet.
Ett bastuaggregat som man kastar vatten på tycker jag ska hålla tätt.

Alla kontroller ska vara genomförda. Du vet bäst om så har skett. Då du inte fick någon bra magkänsla kan man misstänka att elektrikern slarvade en del.

Vad du kan göra själv är att ohmmäta mellan aggregatets hölje och jordstiftet i ett uttag i närheten. Det ska vara god kontakt. Och om bastuledningen skulle vara +30 meter lång kanske man behöver titta på det också.
Jag har nu mätt ohm-värde på jordkabeln mellan bastuaggregat och ett närliggande jordat uttag på själva jordstiftet, fick ett ohm-värde som pendlade mellan 0.1-0.3. Det måste väl ändå anses som godkänt antar jag? Ju lägre ohm-värde desto bättre väl? Antar att det inte går att få så mycket lägre än så
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Vad får du för resistans om du lägger ihop mätsladdarna?
 
D Daniel 109 skrev:
Vad får du för resistans om du lägger ihop mätsladdarna?
0.0, ibland 0.1, ibland mycket högre men det är när jag rör på dem :) Vad spelar det här för roll förresten?
 
Vid den här typen av mätningar kan en stor del av den uppmätta resistansen ha sitt ursprung i instrumentet.
 
D Daniel 109 skrev:
Vid den här typen av mätningar kan en stor del av den uppmätta resistansen ha sitt ursprung i instrumentet.
Hm vad menar du? Menar du att instrumentet kanske visar en för låg resistans? Är det inte rimligt att ha ca. 0.2-0.3 i resistans mellan jordstift i en elanläggning eller?
 
0.1-0.3 ohm är helt i sin ordning, oberoende av mätsladdar och instrument. Huvudsaken är att det finns kontakt. Då har du gjort den kontroll som behöver göras.
 
  • Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
0.1-0.3 ohm är helt i sin ordning, oberoende av mätsladdar och instrument. Huvudsaken är att det finns kontakt. Då har du gjort den kontroll som behöver göras.
Det känns skönt och det jag även undrade var om det i övrigt såg ok ut? Av det ni kan se på bilderna alltså
 
Det finns en sak som jag anser är ett ganska allvarligt fel, men enkelt att åtgärda. Det måste vara 100% tydligt vad JFBn skyddar så att även svärmor förstår det. Installationen ger felaktiga signaler. Så om det inte finns, gör upp en gruppförteckning där detta framgår.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det finns en sak som jag anser är ett ganska allvarligt fel, men enkelt att åtgärda. Det måste vara 100% tydligt vad JFBn skyddar så att även svärmor förstår det. Installationen ger felaktiga signaler. Så om det inte finns, gör upp en gruppförteckning där detta framgår.
Ok JFB skyddar ju varken bastuaggregat eller VP. Är det lika allvarligt för VP? Eller menar du mer att det som inte är bra är saknad dokumentation?
 
S Virre93 skrev:
Hm vad menar du? Menar du att instrumentet kanske visar en för låg resistans? Är det inte rimligt att ha ca. 0.2-0.3 i resistans mellan jordstift i en elanläggning eller?
Jag menar att instrument kan viss 0,2-0,3ohm trotts att resistansen är noll. Dvs att instrumentet visar för mycket.
 
Det är den saknade dokumentation som jag ser som allvarlig. Man måste veta vad JFBn skyddar och inte skyddar så att den inte inger en falsk säkerhet.
 
  • Gilla
slow9333
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag menar att instrument kan viss 0,2-0,3ohm trotts att resistansen är noll. Dvs att instrumentet visar för mycket.
Jaha ok! Men vid vilket värde anses resistansen som dålig i en jordledning?
 
A
S Virre93 skrev:
Jaha ok! Men vid vilket värde anses resistansen som dålig i en jordledning?
När den är för hög för att tveklöst kunna lösa ut säkringen.

Denna kontroll du gjort är bra nog i mitt tycke. Du fick 0,1-0,3 ohm. det viktiga är att det är ett lågt värde som är realistiskt för den längd kabel det handlar om. Det hade varit värre om det visat 2,1-2,3 ohm (bara ett exempel) då hade man verkligen behövt undersöka vad som hänt.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.