Kan ni inte infiltrera urinen i marken direkt istället? Såvida ni inte har ren bergstomt borde det vara den absolut bästa lösningen.
 
Den skall ju spädas med väldigt mycket vatten (1:8 har jag för mig), så det kanske går att fylla upp plastdunken med vatten först, med ungefär så mycket det skall vara. Innbär ju naturligtvis lite tyngre jobb och felr tömmningar, men lukten borde ju bli mindre om det nu är ett problem.
 
Vi har haft en separett villa sen 2005. Fläkten lät mer och mer och vi kontaktade separett och fick en ny fläkt men det är alltid ett irriterande bakgrundsljud. Nu kanske jag är lite ljudkänslig så det är kanske inget större problem. Det jag tycker är ett större problem är själva behållarens konstruktion med alla veck och skrymslen. Vid flera tillfällen har det blivet vätska som hamnat nere i botten av sepparetten och den har varit väldigt svår att rengöra på plats. Det kanske går att hävda att det är någon form av handhavandefel som leder till vätskeansamlngen men oavsett så är det ett reellt problem. Även om det skulle hjälpa med att man inte låter barn och gäster använda separetten så är det lite orealistiskt.

Problem med lukt: som flera andra påpekat är det emellanåt en ganska stark urinlukt i badrummet som är svår att undvika hur man än skrubbar och sköljer. Den extradel som man sätter dit för att tjejer ska kunna använda toaletten är en bra grogrund för urinsalter och ytterliggare ett ohygieniskt skrymsle.

Det är ju en viss latrinlukt utomhus men den är på inga vägar lika störande som den invändiga urinlukten.

Det händer även ofta att det kommer fekalier på insynsskyddet vilket är irriterande.

Jag är trots mina negativa erfarenheter övertygad om att dugliga ingenjörer skulle kunna ställa till rätta flera av de punkter jag anmärker på. Men för mig är det nu slut med separett och jag kommer gräva trekammarbrunn och ha vattentoalett istället.

Mitt gamla traditionella utedass på gården kommer jag dock ha kvar för bättre toa komfort är svår att uppbringa.
 
Lukten av urinsalter borde man komma tillrätta med genom att bygga ett vattenlås på det rör som leder bort urinen. Ett tips är att emellanåt "spola" med hett vatten för att hålla slang och rör någorlunda fria från urinsalter.

Något speciellt tillbehör för kvinnor finns mig veterligen inte. Min sambo och alla andra kvinnor som använder separetten i vår stuga har inga som helst problem. Däremot följer det med en barnsits som ska underlätta för barn att använda toaletten. Det är inte den som avses?

http://www.separett.se/urinseparerande-barnsits
 
Vi kör med Separett Torrdass 500 och är skitnöjda! Det luktar absolut ingenting, varken inne eller ute. Efter varje toabesök sprutar man i lite vatten blandat med WC-Duck.

Tror jag beskrev hela tillvägagångssättet i min tråd.. ska försöka hitta den.

På sida tolv fann jag det.
http://www.byggahus.se/forum/social...r-erfarenhet-och-ska-bygga-fritidshus-12.html

Hittar dock ingen förklarande text. Fråga om du inte förstår istället.. :)
 
Vi har kört Separett Villa i fritidshuset ett par år nu. Fungerar perfekt om man drar avluftningen så att ingen störs av det som avluftas. ;O)

Urinen landar i en 25-litersdunk som tömmes efter behov, Har man såna där tabletter som finns till husbilstoaletter så luktar det ingenting! Efter varje besök hälls en skopa vatten i urinavloppet, urinen spädes hjälpligt och inga problem med lukt. En pedalhink med plastpåse för "kisspapper" gör att inte latrinen fylls upp så fort.

Sen är det bara att låta påsen vila i ett halvår och sedan gräva ner den. Funkar kanon tycker jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.