Hej
Vi ska efter många år med torrdass och dass-isak byta till någon annan typ av toa. Har läst om separtt och tycker att de låter som ett bra alternativ om man inte är sugen att lägga 30´ på en förbränningstoa (vilket jag har mycket bra erfarenheter av iofs). Kom gärna med åsikter/alternativ och gärna tips på inköpsställen med bra pris.
Mvh
Peter
 
Jag köpte en separett på Bauhaus och är nöjd me den.
 
Kan bara instämma. Jag köpte oxå en separett på bauhaus som jag är nöjd med. Luktar ingenting inne i toalett utrymmet. Det enda jag kan känna är att utrymmet (latrinen) kanske känns för liten, men det kan bara vara inbillning med då jag ej haft den så länge.
 
Är också inne på separett eller mulltoa, hur har ni löst urinet, själv har jag inga möjligheter att gräva ner något i marken.
 
Det finns ejektortank att köpa till. Då går urinet dit och sen spär du ut med vatten och vattnar naturen. Finns mer info på www.separett.se

Jag har också en ett tag till men håller på att bygga riktigt badrum och ansluta till kommunalt avlopp.

/John
 
Vi kör med Separett och ejektortanken. Bytte ut den medföljande slangen till en spiralslang som är oändligt mer lätthanterlig och inte veckar sig. Fungerar hur bra som helst och gräsmattan och annat växer så det knakar. Brukar sprida urinen sent på kvällen och sedan vattna lite extra ovanpå för att skölja av. Luktar absolut ingenting på morgonen sedan när solen tittar fram.
 
Vi köpte en separett till sommarstugan för två år sedan och det funkar kanon. Det enda du ska funderea på är att kolla med din kommun om det krävs speciella regler. Vår stuga ligger i Norrtälje och då måste du ansöka om tillstånd samt berätta i ansökan vart du tänkt göra av avfallet. Vi måste också har två komposter. Urinen blandar vi med vatten och häller ut. Vi är bara två personer och är där typ varje helg och kanske tömmer tanken fyra gånger per år. Det är inget jobbigt faktiskt och även om urinen luktar en del är det ju smidigt att hålla på med jämfört med att tömma ett dass med blandat gägg. Det här är ju bara att hälla ut mer eller mindre.

Vi upplever heller ingen lukt över huvudtaget och den var smidig att instalera. VI har våran inomhus dessutom.
 
Har ett par Separett-frågor. På instruktionsvideon använder man en plastpåse i tunnan. Är denna plastpåse nedbrytbar så att man kan kompostera den eller hur fungerar detta? Vi har en latrinkompost vi har använt till vårt utedass och skulle vilja kompostera även latrinet från Separetten där. Fråga 2: ska man använda nån form av toaströ , det framgår inte heller av manualen.
 
Påsen ska vara komposterbar, men det tar längre tid för den att komposteras än för fekalier och papper. Vi kör med dessa säckar eftersom det är smidigare än att skura hinkar.

Inget torrströ behövs. Det finns en absorberande duk i pappersmaterial som man kan köpa och lägga i botten av tunnan. Den tar upp eventuell fukt och bryts sedan ner i latrinkomposten. Säljs där de säljer Separett.
 
Mitt fritidshus står på plint så den kommer upp lite, utanför står en ejektortank på mark (har visserligen byggt in den för lite vackrare utseende), så jag har naturligt fall ner till tanken. Men jag har bara gott att säga om denna lösning än så länge (visserligen bara första säsongen)
 
Har en Separett 6000, dvs ett par år gammal och den funkar i stort felfritt. Ingen lukt alls och en relativt tyst fläkt. Urinet går ner i marken via nedgrävd slang.
Enda lilla kruxet är "spolningen", dvs handtaget man drar i för att rotera tunnan. Lite glapp som kräver justering då och då. Värt att kolla på före köp om de löst ut mekanikproblemen till senare modeller.
 
På nyare så sker roteringen, genom att du sätter dig ner på sitsen. Funkar bra.
 
Tipps.
Lägg lite mull i botten när du sätter i den gröna latrin säcken.
På så sätt formas säcken mer efter hinken, då underviker man att det fastnar på sidan.
Eventuell fukt på kvällen sugs upp och själva nedbrytnings processen påbörjas direkt.

Ett till tipps är att ha en liten stängbar skräp påse/kasse brevvid toan.
På så sätt kan ”tjejer” slänga kiss papper vid sidan av.
Nedbrytningen av papper tar längst tid och man vill ju inte fylla den med bara papper.
Tyvärr har jag inte villa 9000. Jag tror den fungerar bättre en min 6000.
 
Har använt vår Separett 9000 några veckor nu, och allt funkar bra. En bonus är ju att fläkten även verkar ventilera hela tvättrummet, vilket minskar risk för fukt o d. Tar ett tag att vänja sig vid den relativt lilla "skitluckan" jämfört med utedasset, det gäller att sikta rätt känns det som. Sen kan man även höra ett svagt surande från fläkten nattetid, värt att tänka på vid placeringen av toan. Ett önskemål hade varit nån form av inbyggt vattentank att skölja urindelen med, ungefär som husvagnstoan Portapotti har. Men det går förstås att skölja med en skål vatten ed.
 
Det enda problemet som vi har med separetten är när vi skall tömma urinen.
Det luktar förfärligt ! ! Att tömma fekalierna luktar inte hälften så mycket.
Någon som har tips om hur man kan göra på bästa sätt.

Vi har inte rinnande vatten i sommarsugan och kan således inte installera en ejektortank. Urinen samlar vi i stället upp i en 25-liters plastdunk som står under stugan. Vi blandar med vatten och sprider ut i skogen. Det luktar hemskt och man gör det bara med näsan vänd mot vinden :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.