Jag grejade med FK på vinden en hel del, i VP-rör. Tyckte det var ett helsicke att mäta upp alla kablar och få allt i korrekta längder. Därför kändes EKK myket smidigare. VP-rördragningen vr ingen dans på rosor heller med böjar och fästningar.
Å andra sidan köpte jag en rätt hård variant av EKK som inte är lika rolig att jobba med. :(

Det blir flex så slipper jag dragavlastning. Jag har en hel del EKK och det var egentligen därför jag hade tänkt använda den. Flexrör hade jag redan köpt.
 
Riktigt så illa behöver det nog inte bli :)

Men en JFB i centralen är ju bra i vilket fall så det kan ju vara läge för den nuäven om det kostar en slant med å ta dit en elektriker. Sen är det enklaste att köra med vp-rör och fk i badrummet.

Men pula inte om du inte är 100% säker!
 
Mäta upp i korrekta längder? Är ju bara att dra igenom och klippa av...
 
när det gäller el har jag en enkel regel. Jag ser till att bara ha max 3 tåtar att leka med i taget. Jag kommer inte i situationer där jag kan koppla fas på jord osv. Det är ju dessutom hela tiden mätbart med multimeter. Det är på grund av denna enkla regel jag håller mig borta från proppskåpsspökena. Hade jag inte haft en flickvän och en dotter på 6 veckor hade jag med all säkerhet redan suttit i proppskåpet och spelat banjo med trefasledningarna för att lösa detta problem.
 
Marwi, jag är inte direkt den lata typen men det var en hel del el som skulle upp från väggarna och ner igen i andra hål (jag kopplade om lampknappar) Att springa upp och ner i isoleringsullen var inget vidare. På den tiden kände jag inte ens till EKK:n. Hade jag gjort det hade 2 dagars jobb blivit 4 timmars jobb :). Å andra sidan är allt gjort med vp och fk överallt utan undantag.
 
korrigering:

om jag hade känt till flexröret hade allt gått betydligt snabbare, det var dom förbannade rörböjarna som strulade till det i timmar.
 
Då antar jag att det kommer att gå lättare den här gången :)
 
Jag tvivlar mycket starkt på att du lyckas göra en installation med EKK i rör eller flexslang snabbare eller smidigare än med FK. Det behövs nästan någon som skjuter på EKK'n i ena änden samtidigt som du drar. Sen blir det ytterligare ett hölje att avmantla i varje dosa, och det är bökigt eftersom det är mitt inne i dosan. Dessutom blir det dyrare.
 
Flexslang med fördragen FK är ju ett smidigt alternativ annars.. så slipper du både rörböjar och att försöka krångla in en EKK i slangen.
 
Jo, EKK får man trycka på rätt hårt för att få igenom, å andra sidan kommer jag jobba i en yta som är cirka 1,5 m2 så jag når med händerna åt alla håll. På vinden var det 3 metersrör och det belv ett rejält vankande fram och tillbaka.

FK är betydligt enlare att skarva med torex eller kopplingsplint, den är mindre hård än min EKK.

Det blir FK och flex.

Hur mycket måste flexslangen fixeras när jad drar den? Exempel på 2 m flexdragning. Räcker det att fästa så att flexen inte kan glida ur apparatdosorna?
 
Den bör klamras tätare, om den kan röra sig för mycket så blir det svårare att dra igenom. Jag undviker flexslang, har varit med om att det varit nästan omöjligt att komma igenom 2m flexslang som varit nästan helt rakt förlagd (inte av mig).

Ännu viktigare än med VP att inte krökar är för snäva och inte för nära varandra, undvik dubbelkrökningar. Dessutom är det tydligen ett vanligt nybörjar fel att man deformerar slangen när man klamrar, då blir det hopplöst att få igenom något.

Jag vet att vissa elektriker som skriver här menar att det är lättare att dra trådar i korrekt förlagd slang än i VP rör, slangen har mindre friktionsytor, i gengälld blir det mer friktion mot varenda kant inne i slangen.
 
jag känner igen det där. Däremot hade jag ett helvete att få igenom FK på 3 m VP fast den var slät och fin inuti. I det här fallet rör det sig om korta flexbitar och jag kan slänga i FK innan jag monterar röret. Klamringen ska jag hålla koll på.

Jag ska avsluta med bild så jag vet vart jag inte skall borra i framtiden.... :)

Tack för tipset!
 
henlin431 skrev:
jag känner igen det där. Däremot hade jag ett helvete att få igenom FK på 3 m VP fast den var slät och fin inuti.
Använde du verkligen en dragfjäder då??
Eller försökte du skjuta in trådarna från ena änden?
 
Verkar som du släppt tanken med EKK lös i väggen, bra, tror att du nämligen inte får blanda VP/Flex-inst med lös kabel. Kan inte de reglerna för jag tycker det är ren idioti att dra lös kabel i vägg/tak.
 
Den infällda jordfelsbrytaren som man kan montera i kopplingsdosda (eller apparatdosa kanske) är ju betydligt lättare att koppla för en ovan an vad det är att ge sig in i centralen och fippla.

Dessutom så kan det vara fördel med placeringen att man kanske kommer ihåg att testa den i mellanåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.