Hej!

Finns det några problem med att sätta en Eljo Trend, infälld jordfelsbrytare som nedan

( http://www.elbutik.se/product.html?p...9&search_page= )

utanför badrummet för att på så vis få JFB på handdukstork, element, takfläkt och golvvärme?

Jag håller på att planera hål i glasroc och råsponten för kopplingsdosor på rätt ställe.

Nolla och fas skulle då gå vidare från JFB, in genom EKK-kabel till en kopplingsdosa i badrummet som med torex kablar vidare el till handdukstork, golvvärme och takfläkt samt infälld eldosa. Allt med korrekt kapslingsklass. JFB har nolla, fas och jord in men som sagt bara nolla och fas ut.

JFB har bara kapslingsklass Ip20 men ska som nämnt sitta i hallen, (på baksidan av badrumsväggen)

Jag fick ett tips om att golvvärmen skall sitta på en separat säkring. Är det bara en rekommendation eller en branschnorm?

/Henke.
 
Varför inte sätta en jordfelsbrytare i centralen?

Tipset kan du glömma om det inte är nybygge.
 
Brukar man ha kopplingsdosor i badrum?
 
En gemensam jordfelsbrytare i centralen medför risk för att JFB löser ut när får många enheters sammanlagda läckström överstiger 30 mA. Tanken var därför att ha en separat för just badrummet. Jag har två proppskåp varav det ena har en JFB, de kablar som dock redan går in i badrummet idag sitter kopplat till det elskåpet som driver elementen i huset och det skåpet har ingen JFB.

Richard, att ha kopplingsdosor bakom täcklock, skruvbart, i badrumszon 3 borde väl inte vara ett problem...? Om jag istället bygger in dosan kan jag inte felsöka utan att bryta upp väggen.

Huset byggt -68
 
Kan du inte vända dosan mot intilliggande rum? Jag är osäker på om man "får ha" dosa i badrummet, men jag påminner mig att min chef alltid brukar säga att jag inte ska sätta någon i badrummet. Om det är ett krav eller en rekommendation minns jag dock inte :)
 
Hoppas det inte är nåt krav, min elektriker har satt en kopplingsdosa till vänster ovan dörren.
TIll höger är duschen.
 
Vad det är mycken oro för dessa läckströmmar, läcker det mer än 30 mA så måste man se över sin anläggning.

Sätt en JFB i centralen, basta.

Din 1-poliga JFB har bara nolla och fas in och ut. Finns det någon skyddsjord så är det nog bara en överkopplingsklämma.

Golvvärmen behöver inte egen säkring, vad blir den totala belastningen på säkringen. OM golvet drar 500W så finns det gott om utrymme för belysning och handduksvärmare, belysning i hallen ryms också.

Protte
 
Det är egentligen inte på grund av läckströmmar, det är på grund av enkelheten att montera upp en JFB utan att gå in och koppla om proppskåp och så vidare. Att koppla in den infällda jordfelsbrytaren är lika enkelt som att montera ett vanligt vägguttag.

För övrigt är jag less på när stömmen går i hela huset när det blir ett jordfel. Det har hänt lite vid häckklippning osv. Att ha det separerat för badrummet känns smidigt.

Protte, vet du om det är ok att ha en jordfelsbrytare av typen nämnd tidigare för att sköta badrumsleksakerna? Det vore inte så tokigt eftersom JFB ligger på ordet framför mig. Leksak för 800:- som redan är köpt.

Jag har funderat på om det blir problem när jag inte kan koppla vidare jord in till badrummet men antar att JFB tar hand om detta ändå pga av sin funktion. Någon som kan redogöra för detta?
 
Det som ska in på denna säkring är:

handdukstork 600W
Element i rummet bredvid, 600W
takfläkt 100W max
golvvärme 600W (4 m2 badrum)
Eluttag som ska dra en hårtork eller liknande
 
henlin431 skrev:
Jag har funderat på om det blir problem när jag inte kan koppla vidare jord in till badrummet men antar att JFB tar hand om detta ändå pga av sin funktion. Någon som kan redogöra för detta?
Hur menar du?

Skall du inte ha skyddsjord in till badrummet?

Om du redan har jordfelsbrytare för huset, så blir det inte enklare installation för att du sätter en separat för badrummet, det blir mer komplicerat, för då måste du dra en separat grupp från centralen, exkluderad från husets jfb, och dra den till din separata jfb vid badrummet.
 
Handdukstork på 600W ?? är detta möjligt, jag tänker på alla elelement som inte får övertäckas (med handdukar).

Sedan är det elementet i rummet bredvid som förstör lite av möjligheten med hårtork på 1000 W.
Sedan priset för en JFB, 800 spänn är minst dubbelt vad en centralmonterad kostar.

Skyddsjorden FÅR ALDRIG BRYTAS och den ska in i badrummet och förstår du inte hur du ska få skyddsjord till badrummet förbi jordfelsbrytaren så kanske det inte är ett jobb för dig.

Protte
 
Hej

Jag har två proppskåp varav det ena inte har JFB i proppskåpet.

Nu har jag koll på jordkopplingen. Den ska in i JFB då det finns ett uttag för den där. Däremot ska den inte ut ur JFB. Jag kopplar vidare jorden förbi JFB till varje uttag.

JFB jag köpt är 2-polig, tror inte det finns så många 1-poliga på marknaden.

Det här med hårtork på 1000W skulle givetvis vara ett problem om alla enheter var på samtidigt. Generellt har ju alla det problemet i alla hus och lgh i de fall de kör en dammsugare på 1600W samtidigt som en hårtork på samma uttag. Risken för problem är alltid stor om man samkör mycket men generellt lär vi inte köra element, tork, hårtork, badrumsfläkt, golvvärme, eluttag, allt på max samtidigt.

I köket delade jag upp ledningarna så att för många inte låg på samma propp. Inbyggda ugnen och micros samt diskmaskin låg på olika. Alla dessa nämnda har JFB i det proppskåpet de tillhör.

Jag undrade också gällande handdukstork på 600W. Det är en kombinerad och kan hittas på:

http://www.e-badrum.se/en/shop/prodView.asp?idproduct=236

Jag frågade om den går att köra som handdukstork fast det gick på 600W. De sa ja. De hävdde å andra sidan att det ingick en JFB till varje element vilket jag förstått att det inte gör efter att ha kollat runt. Tempgivaren jag köpt med torken är ställbar i 5 lägen vilket gör att jag kan ställa den på 200w eller liknande för att torka handdukar och 600 w för att värma rummet. Skönt slippa det fula elementet vi hade. Hålet i plånboken måste dock spacklas igen på något effektivt sätt.
 
"Hej

Jag har två proppskåp varav det ena inte har JFB i proppskåpet.

Nu har jag koll på jordkopplingen. Den ska in i JFB då det finns ett uttag för den där. Däremot ska den inte ut ur JFB. Jag kopplar vidare jorden förbi JFB till varje uttag.

JFB jag köpt är 2-polig, tror inte det finns så många 1-poliga på marknaden"

??? Vilken JFB har ingång för jord???

Är det en som sitter i vägguttag eller personskydd eller vad?

För mig låter det inte som om du har koll på skyddsjorden.
 
Det är en vidarekopplingsplint.
 
ok.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.