Nu - hoppas jag - börjar firman bli klar med helrenoveringen av mitt badrum. Jag är förbaskad! En förutsättning för att jag skull anlita dem var att det skulle vara klart före midsommar. Killen som ansvarar har varit svår att få tag i, han har inte kommunicerat om något alls. Han stack t ex på semester utan att meddela mig. Själv stod jag utan både vatten och avlopp. Lägenheten är nyinköpt och under helrenovering och utan avlopp och vatten har det inte gått att bo där. Han fick också den andra av mina två nycklar som skapat problem när andra hantverkare ska in och jag bor 10 mil bort. (Jag har försökt lösa nyckelfrågan med föreningen men inte heller de får något ur händerna!) Jag har förklarat att jag klarar mig utan kök men inte utan toalett och dusch, därför var det mer bråttom med badrummet än köket. Jag vill yrka på ett prisavdrag men frågan är vad som är rimligt? Killen är f ö trevlig och duktig så det är inget fel på själva jobbet (annat än fem klinkersplattor som inte riktigt är i nivå med de andra).
 
  • Haha
Jontha
  • Laddar…
Hej och välkommen hit :) Vad står det i avtalet om försening, finns en vitesklausul?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det står inget om datum eller vite i avtalet, bara pris och jobb.
 
T TuVu skrev:
Det står inget om datum eller vite i avtalet, bara pris och jobb.
... och tack, det här är mitt första inlägg 🙂
 
Nästa gång tar du med en vitesklausul för sent färdigställande, typ 5% av totalen per vecka eller så. Nu har du förmodligen ingen rätt att kräva avdrag, men du kan ju snällt fråga. Eller kanske kompensation med något annat du behöver hjälp med samtidigt?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
T
När började renoveringen då? Fattar verkligen inte hur vissa företag jobbar men tydligen är det många som tar lång tid på sig, själv gör jag jag ett badrum på 2-3 veckor, från rivning till slutförande och har aldrig skrivit några avtal.

Varför får dessa strulföretag fortsatt förtroende och fler kunder, det borde ju sprida sig att det tar lång tid och är eventuella brister i arbetets gång.
 
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
H
T tank77 skrev:
När började renoveringen då? Fattar verkligen inte hur vissa företag jobbar men tydligen är det många som tar lång tid på sig, själv gör jag jag ett badrum på 2-3 veckor, från rivning till slutförande och har aldrig skrivit några avtal.

Varför får dessa strulföretag fortsatt förtroende och fler kunder, det borde ju sprida sig att det tar lång tid och är eventuella brister i arbetets gång.
Det brukar vara ett storstadsproblem, inte säkert att detta jobb är det, de tar flera jobb än de hinner med, gör lite här och där, säger att det beror på torktider bl.a. till en viss del sant men det kan ta lång tid, 3 månader tog det för oss. Mitt i vintern, dusch med hink på altan. Numera finns det 2 duschar pga detta.
 
  • Ledsen
tank77
  • Laddar…
”Killen som ansvarar” låter som att detta är ytterligare ett av dessa ”byggbolag” som i praktiken bara är säljföretag. Utan egen byggverksamhet. Som helt utför bygget med billigast möjliga (ofta utländska) entreprenörer. Anlitar man en sådan firma och det bara blir 5-6 veckors försening så har du fått tag på en av de bättre….
 
  • Arg
tank77
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Det brukar vara ett storstadsproblem, i
Äsch! Jag bor på vischan och det tog åtskilliga månader även hos mig innan totalrenoveringen var klar. Eftersom det var ett försäkringsärende höll jag tyst (😉) men där fanns även tvättmaskin och FTX'en.
Trots att det var sommar och fönster/dörrar kunde vara öppna insåg jag vilken nytta FTX verkligen gör!
 
T tank77 skrev:
När började renoveringen då? Fattar verkligen inte hur vissa företag jobbar men tydligen är det många som tar lång tid på sig, själv gör jag jag ett badrum på 2-3 veckor, från rivning till slutförande och har aldrig skrivit några avtal.

Varför får dessa strulföretag fortsatt förtroende och fler kunder, det borde ju sprida sig att det tar lång tid och är eventuella brister i arbetets gång.
Han skulle fixa det på tre veckor, så vid månadsskiftet maj/juni, och då ingick inte rivning för det var redan fixat. Jag checkade upp firman, den har goda omdömen och ekonomin verkar vara i ordning och han, firmaägaren, verkade helt ok.
 
H
T TuVu skrev:
Han skulle fixa det på tre veckor, så vid månadsskiftet maj/juni, och då ingick inte rivning för det var redan fixat. Jag checkade upp firman, den har goda omdömen och ekonomin verkar vara i ordning och han, firmaägaren, verkade helt ok.
Firman som gjorde badrummen här gjorde ett bra jobb men det tog lång tid. Det bästa är att skriva avtal när det ska vara klart och ett vitesbelopp för varje försenad påbörjad vecka.
Färdig underlag för avtal hittar man t.ex. på konsumentverkets sida och på Villaägarnas hemsida.
 
sysmali
T TuVu skrev:
Han skulle fixa det på tre veckor, så vid månadsskiftet maj/juni, och då ingick inte rivning för det var redan fixat. Jag checkade upp firman, den har goda omdömen och ekonomin verkar vara i ordning och han, firmaägaren, verkade helt ok.
"Vi var överens att du skulle göra klart på tre veckor. Nu tog det 12(?) veckor och jag kunde inte bo i lägenheten pga icke fungerade kök, toalett och dusch.

Hur stort avdrag tänker du göra på priset?"

Beroende på svar

"Jag föreslår 5% avdrag av totalen per försenad vecka"
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123
  • Laddar…
V
Kan man komma i efterhand gällande vite om inget avtalats?

Här styr väl vad du faktiskt lidit för skada ekonomiskt?
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
T tank77 skrev:
När började renoveringen då? Fattar verkligen inte hur vissa företag jobbar men tydligen är det många som tar lång tid på sig, själv gör jag jag ett badrum på 2-3 veckor, från rivning till slutförande och har aldrig skrivit några avtal.

Varför får dessa strulföretag fortsatt förtroende och fler kunder, det borde ju sprida sig att det tar lång tid och är eventuella brister i arbetets gång.
Hittills har det varit så att det varit så svårt att få tag på hantverkare att man tagit det som finns. Kommer säkert ändras nu kommande år med tanke på ekonomin. Men det är nog anledningen iaf
 
H hempularen skrev:
”Killen som ansvarar” låter som att detta är ytterligare ett av dessa ”byggbolag” som i praktiken bara är säljföretag. Utan egen byggverksamhet. Som helt utför bygget med billigast möjliga (ofta utländska) entreprenörer. Anlitar man en sådan firma och det bara blir 5-6 veckors försening så har du fått tag på en av de bättre….Det här var ingen sån firma, en sån har jag redan anlitat en gång och därför var jag extra noga den här gången (fast jag tyckte nog att jag var noga förra gången också och utgick från en rekommendation). Den firman jag anlitade förra gången gjorde ett sånt skitjobb att den fick göra om golvet, och det blev då ännu värre (!). Och det tog tre månader. Jag yrkade på avdrag men de hävdade att allt var bra. När jag ville ta in en besiktningsman som neutral part halverade de priset. De borde egentligen fått betala mig för eländet, att de skulle göra om en tredje gång var inget alternativ. Den här killen är ju i alla fall bra, men långsammare än väntat.
H HEM2121 skrev:
Firman som gjorde badrummen här gjorde ett bra jobb men det tog lång tid. Det bästa är att skriva avtal när det ska vara klart och ett vitesbelopp för varje försenad påbörjad vecka.
Färdig underlag för avtal hittar man t.ex. på konsumentverkets sida och på Villaägarnas hemsida.
Det känns lite som att man sitter i klorna på hantverkarna, för det är svårt att få någon väletablerad firma att ta sig an ett litet badrum. Jag fick ringa runt till flera innan jag fick napp. Frågan är om någon firma skulle vilja skriva in en vitesklausul i avtalet? Fast å andra sidan vill ju inte heller jag sitta med merkostnader för att renoveringen drar ut på tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.