Hej
Vi ska installera sektionradiatorer i vårt sekelskifteshus. Vi har köpt in ett antal radiatorer från olika håll, begagnade alltså, i varierande skick.

Han som ska installera det hela kom och kikade på de häromdagen. Han säger att jag ska ta ur en ”koppling”/litet rör eller vad det heter ur den nedre delev av radiatorn. Som går i radiatorn. För den ska bytas ut.
Jag gjorde en snabb koll ikväll och inser att jag knte har en aning om hur jag ska kunna få ur den. Han sa att de kan sitta som berget. Muttern på bilden sitter lös. Innanför den röret som ska bort/ur.

Kan nån hjälpa mig om hur jag ska gå till väga samt vad för verktyg?
 
  • Gammal sektionradiator med vit målarfärg. En mutter på nedre delen är markerad med en röd cirkel och sitter löst. Grön bakgrund och stålrör synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en sektionradiator med fokusering på en mutter och ett litet rör markerat med en röd cirkel. Muttern är lös och röret ska tas bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av nedre delen av en vit, flagnande sektionradiator med synlig gängad mutter och en liten öppning i mitten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vissa radiatorkopplingar har invändig sexkant.

Annars kan man spräcka muttern och använda en rörtång å skruva loss kopplingen.

Gammalt lin i gängan kan sitta riktigt hårt.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Vissa radiatorkopplingar har invändig sexkant.

Annars kan man spräcka muttern och använda en rörtång å skruva loss kopplingen.

Gammalt lin i gängan kan sitta riktigt hårt.
Tack. Du menar alltså få bort muttern för att komma åt röret med er rörtång?

Jag känner något när jag petar in lillfingret i röret men tror inte det är sexkant…. Men såklart värt att testa.
 
C
Demmpa Demmpa skrev:
Gammalt lin i gängan kan sitta riktigt hårt.
Ja, värme är nästan ett måste, men enligt min erfarenhet måste man inte upp i några extrema temperaturer utan det kan funka bra med en vanlig värmepistol. Värt att testa om inte annat.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ja, värme är nästan ett måste, men enligt min erfarenhet måste man inte upp i några extrema temperaturer utan det kan funka bra med en vanlig värmepistol. Värt att testa om inte annat.
Ja bra tips. Tack.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ja, ta bort muttern för att komma åt med rörtång.

I följande inlägg gjorde jag ovanstående, med med tappvattenanslutning istället
[länk]
Tack. Ska köpa mig en rörtång imorgon och testa.
 
Tänk på att vända rörtången åt rätt håll när den används, för då nyper den åt hårdare ju mer kraft du använder för att lossa(/dra åt).
 
Demmpa Demmpa skrev:
Tänk på att vända rörtången åt rätt håll när den används, för då nyper den åt hårdare ju mer kraft du använder för att lossa(/dra åt).
Ursäkta, förstår inte hur du menar… hur använder jag rörtången åt fel håll?😅
 
Ca 2 .minuter in i filmen,
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ca 2 .minuter in i filmen,
[media]
Jag har nu sågat av muttern så jag kommer åt röret. Har köpt värmepistol och en rejäl rörtång. Har bränt på med värme en stund samt försökt vrida utan framgång. Däremot får rördelen rätt fula märken av tänderna på rörtången samt börjar bli skev. Rädd att den spricker och blir ännu svårare att få ur. Den har inte ruckat på sig alls.

Tips? 🥴
 
  • Skadat rör med avsågad mutter som visar märken från rörtången, målad med vit färg med röda markeringar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en avsågad mutter och ett skadat rör på ett äldre element med avskavd färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den ska vara varmare än fisljummen, så värm tills du är less och så drar du det du orkar. Lossnar den inte då så finns det några andra sätt. Man kan testa o dra det man orkar o ge den några smällar med hammaren, vibrationer brukar få saker att lossna.

Annars går det att bågfila röret och nypa ihop det så man kan gänga ut det med rörtången, eller så värmer man med gas och bränner ut linet
 
L Lutte skrev:
Den ska vara varmare än fisljummen, så värm tills du är less och så drar du det du orkar. Lossnar den inte då så finns det några andra sätt. Man kan testa o dra det man orkar o ge den några smällar med hammaren, vibrationer brukar få saker att lossna.

Annars går det att bågfila röret och nypa ihop det så man kan gänga ut det med rörtången, eller så värmer man med gas och bränner ut linet
Jag hade gett upp för en stund sen om det inte var för er hjälp, tappade livslusten där ett tag. Stort tack ska du ha, nu är 3 radiatorer urkopplade med värmepistol och rörtång och ett jävla tålamod.

Tack tack tack och tack igen.❤️
 
Redigerat:
Demmpa Demmpa skrev:
Ca 2 .minuter in i filmen,
[media]
Mitt tack här ovan var riktat även till dig, ska du veta. Så fint att få så bra hjälp. Stort tack
 
M Majep skrev:
Jag hade gett upp för en stund sen om det inte var för er hjälp, tappade livslusten där ett tag. Stort tack ska du ha, nu är 3 radiatorer urkopplade med värmepistol och rörtång och ett jävla tålamod.

Tack tack tack och tack igen.❤️
I den gamla gängan sitter det säkert lin och linolja. Efter så måmga år, torkar linoljan ocj blir som metall. Endas ättet är att värma med gas och då ska värms hårt, rörbiten ska bli röd och det ska ryka som tusan om grejerna. Då kan du säkert lossa rörstumpen med en vanlig polygrip. Så vad du än gör, så gör inte som dom säger att nypa tag med rörtången över och klämma hårt, då deformeras rördelen och den kommer att sitta fast för evigt.
 
  • Gilla
reez
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.