R ramini skrev:
Jag tänker att man skulle kunna ha marknivån i nivå med den övre vånings golv längst med hela byggnaden, förutom en av långsidorna och sedan beräkna höjder mha medelmarknivån runt huset.

Se sidan 21 och framåt i denna skrivelse från Boverket: [länk]

Sedan finns mig veterligen inga regleringar om antal våningar för ett Attefallshus?
Jag förstår! Då funkar det med markmedelnivå.

Och nej, det finns ingen gräns för hur många våningar man har då ett attefallshus beräknas utifrån byggnadsyta och inte bruttoyta.

Dock har beräkningsgrundande fasad ingenting med antal våningar att göra. Kanske förklarade dåligt så här kommer en ny förklaring.

Vi tar ett exempel där vi antar att den beräkningsgrundande fasaden betraktningsvinkel är gatan.

Vi tar 2 st sutteränghus med samma form/storlek men med olika tomt förutsättningar.

Hus 1 har en sutterängtomt som lutar ifrån gatan, entrén är på övre plan. Står man på gatan och tittar på huset så ger det intrycket av ett enplanshus.

Hus 2 har sin lägsta tomt höjd vid gatan. Entrén är på bottenplan. Rent visuellt ser detta ut som ett 2 plans hus.

Om vi då tänker att våningsplanen för de båda husen är 2.5m/per våning så kan man lite hafsigt räkna ut att den beräkningsgrundande fasaden för hus 1 är 2.5m och för hus 2 är 5m.

Nu är det inte säkert att en bygglovshandläggare hade räknat såhär eftersom det där med beräkningsgrundande fasad är en tolkningsfråga och att det inte finns något
Super tydligt kring hur det bör appliceras. Trots det så finns det en stor möjlighet att det är just så en handläggare hade gjort.

Det jag vill komma fram till är att ta hänsyn till detta, sutteräng funkar som sagt för attefallshus under förutsättning att varesig byggnadsyta eller byggnadshöjd överskrids. Markmedelnivån kan såklart spela in, men det kan likaväl beräkningsgrundande fasad göra.
 
Redigerat:
  • Gilla
ramini
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.