Nu är vi plötsligt här, i framtiden, när man kan skaffa sig en kabelfri klippare till den lagom lilla trädgården, utan att betala för något byggt för en mindre bondgård.

Dom alternativen jag framförallt har koll på är Segway's I-serie och Roboup T1200 pro. (Goat räknas inte med sina "fyrar").

Segway känns som ett rätt stabilt alternativ, känd tillverkare och bristerna är välkända.

RoboUp känns mer som en joker. På pappret kanske en bättre maskin, men väldigt lite info, och en tillverkare som fortfarande är i startup-fasen.

M3 och Ljud&Bild har testat bägge.
M3 hyllar RoboUp och säger nej till Segway
Ljud&Bild sågar RoboUp totalt och hyllar RoboUp.

Någon som faktiskt har en RoboUp snurrandes? 🙂
 
Har en T1200 I drift nu. Varit igång en vecka och är än så länge mycket nöjd. Lite småsaker man stör sig på är tex att jag skulle vilja bestämma själv vilket håll den klipper åt och sen så laddar den bara till 60% under klipptiden innan den går ut igen, hade föredragit att den alltid laddade till100% innan den går ut igen.... Men det är saker jag tror kommer lösas med nån Firmware update så småningom. Överlag väldigt nöjd Skärmklipp av en gräsklippares mjukvaruinterface som visar en karta över en klippt gräsmatta och laddningsstatus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Niklas Bergman2 Niklas Bergman2 skrev:
Har en T1200 I drift nu. Varit igång en vecka och är än så länge mycket nöjd. Lite småsaker man stör sig på är tex att jag skulle vilja bestämma själv vilket håll den klipper åt och sen så laddar den bara till 60% under klipptiden innan den går ut igen, hade föredragit att den alltid laddade till100% innan den går ut igen.... Men det är saker jag tror kommer lösas med nån Firmware update så småningom. Överlag väldigt nöjd[bild]
Har du skaffat dig nån uppfattning än om hur bra den täcker in ytan, och hur noggrant den tar kanterna?

Har sett en del rapporter om att den kan missa hela fläckar med gräs.

Ser ut på bilden som att den klippt 700m2 på 5 timmar, är det inklusive laddpauser?
 
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Har du skaffat dig nån uppfattning än om hur bra den täcker in ytan, och hur noggrant den tar kanterna?

Har sett en del rapporter om att den kan missa hela fläckar med gräs.

Ser ut på bilden som att den klippt 700m2 på 5 timmar, är det inklusive laddpauser?
Inte märkt att den missar nått på min gräsmatta, mkt bra täckning. Klipptiden är enbart klippning.

Finns 2 funktioner när man ska göra kartan över tomten, en automatisk, där den själv ska gå runt gräsmattan och rita upp, funkade inte på min tomtdå jag har lite oklara gränser mellan gräs och buskar så jag körde den manuellt runt tomten. Var lite väl optimistisk och körde väldigt nära rabattkanter på vissa ställen som gjorde att den körde ner i dom och fastnade och sen fegade jag lite på vissa andra kanter. Men får väll ta å mappa en gång till så blir det nog perfekt.
 
Niklas Bergman2 Niklas Bergman2 skrev:
Inte märkt att den missar nått på min gräsmatta, mkt bra täckning. Klipptiden är enbart klippning.

Finns 2 funktioner när man ska göra kartan över tomten, en automatisk, där den själv ska gå runt gräsmattan och rita upp, funkade inte på min tomtdå jag har lite oklara gränser mellan gräs och buskar så jag körde den manuellt runt tomten. Var lite väl optimistisk och körde väldigt nära rabattkanter på vissa ställen som gjorde att den körde ner i dom och fastnade och sen fegade jag lite på vissa andra kanter. Men får väll ta å mappa en gång till så blir det nog perfekt.
[video]
Ja, jag vet nog allt som finns att veta "på pappret" om den där klipparen.

Det jag mest är nyfiken på är om den lever upp till det eller ej 😆


Att auto-mapping bli sådär får man nog räkna med.
Men om du skulle göra en manuell gräns längs en rak kant, hur skulle den sen köra under klippning?
Jag har bara sett ett enda videoklipp på den "in action", och då vinglade den 20-50 cm från gränsen som ett fyllo.

Och man göra gränser som är halvvägs över kantsten? Hur klipper den gränser på no go-zones?
 
Verkar som enda återförsäljaren Netonnet har slutat att sälja Roboup T1200 :/ va också inne på ett köp
 
R robswede88 skrev:
Verkar som enda återförsäljaren Netonnet har slutat att sälja Roboup T1200 :/ va också inne på ett köp
Ja, men jag har en ståendes i garaget :p

Och en segway beställd.

Sitter i det svåra valet nu om vilken jag ska behålla.
 
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Ja, men jag har en ståendes i garaget :p

Och en segway beställd.

Sitter i det svåra valet nu om vilken jag ska behålla.
Haha ja förstår, om det blir Segway så har du en köpare här på din RoboUp iallafall 😁👍
 
  • Gilla
Manganbangan
  • Laddar…
R robswede88 skrev:
Haha ja förstår, om det blir Segway så har du en köpare här på din RoboUp iallafall 😁👍
Har ju öppet köp ett tag till, så isåfall lär den dyka upp som fyndvara hos NoN 🙂

I nuläget verkar den sakna ett par features som jag gärna inte är utan, hoppas på att nån ny magisk mjukvara rullar ut typ immorn.
 
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Har ju öppet köp ett tag till, så isåfall lär den dyka upp som fyndvara hos NoN 🙂

I nuläget verkar den sakna ett par features som jag gärna inte är utan, hoppas på att nån ny magisk mjukvara rullar ut typ immorn.
okaj :)
 
Jag vet inte om jag tänker rätt. Om jag har en tomt på 1000kvm. Skulle jag kunna köpa en modell som klarar 500kvm. Dela in tomten i zoner och låta den klippa framsidan ena dagen och baksidan andra dagen och därmed klara mig med en mindre och billigare modell? Eller är de låsta i mjukvaran till att inte kunna ha mer yta inritade i appen än de är specade för?

Tänker att dessa klipper systematiskt och därmed borde klara att klippa min tomt utan problem om man delar upp den i zoner. Då kan den klippa framsidan och baksidan 2-3ggr i veckan.
 
E EliasLindgren skrev:
Jag vet inte om jag tänker rätt. Om jag har en tomt på 1000kvm. Skulle jag kunna köpa en modell som klarar 500kvm. Dela in tomten i zoner och låta den klippa framsidan ena dagen och baksidan andra dagen och därmed klara mig med en mindre och billigare modell? Eller är de låsta i mjukvaran till att inte kunna ha mer yta inritade i appen än de är specade för?

Tänker att dessa klipper systematiskt och därmed borde klara att klippa min tomt utan problem om man delar upp den i zoner. Då kan den klippa framsidan och baksidan 2-3ggr i veckan.
Segway's modeller är låsta i mjukvaran.
i105 klarar att spara kartor på max 600 kvm, i108 nånting runt 1000 gissar jag.

Men om du har 1000kvm tomt så lär du ha mindre klippyta än så?
 
Okej, det var ju synd 😒

Tomten är 1200kvm, vet inte exakt hur stor gräsmattan men tänker mig runt 1000kvm.
 
E EliasLindgren skrev:
Okej, det var ju synd 😒

Tomten är 1200kvm, vet inte exakt hur stor gräsmattan men tänker mig runt 1000kvm.
Har du kikat på Dreame A1, den borde klara det du efterfrågar. Kanske några kronor dyrare men fått bra betyg. 🙂👍
 
Jo jag har mest kikat på den och Luba 2. Men tänkte att jag kanske lyckas komma undan betydligt billigare om jag kan gå ner ett snäpp i ytan de är specade för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.