J
T&H skrev:
Ja, varför inte? :cool:

Kan man sy på en vanlig maskin ( mormors gamla gröna Husqvarna)? Vad skall man för tråd? Daccron?

Borde ju fungera att bara lägga ut seglet på gräsmattan, lyfta upp de veck som bildas i mitten pga av skålningen, och sedan vika & nåla fast. In med det till sysmaskinen och sy dubbel raksöm så det stannar på plats?
Exakt så gör man.

Kommer inte ihåg vad tråden heter men det vet de i sytillbehörsaffären.
 
Kalas, tackar :)
 
Ja, syr man själv får man räkna med att det inte blir vattentätt - om man nu vill sitta ute en varm duggig sommarkväll. Det är faktiskt inte så lätt att sy själv, Mitt eget är sytt för att klara vindfång dvs det är inte riktig segelduk och dessutom är de rektangulära. Men jag märker att kraftiga skyfall släpper igenom droppar.
 
yonna skrev:
Ja, syr man själv får man räkna med att det inte blir vattentätt - om man nu vill sitta ute en varm duggig sommarkväll. Det är faktiskt inte så lätt att sy själv, Mitt eget är sytt för att klara vindfång dvs det är inte riktig segelduk och dessutom är de rektangulära. Men jag märker att kraftiga skyfall släpper igenom droppar.
Ja, men lite droppar blir det på ett riktgt segel också. Man får nog ta det onda med det goda om man sätter charm före ett riktigt tak. Förresten får man bygga ett snett trekantigt tak av exempevlis trä och måla det vitt, utan bygglov?
 
J
T&H skrev:
Ja, men lite droppar blir det på ett riktgt segel också. Man får nog ta det onda med det goda om man sätter charm före ett riktigt tak. Förresten får man bygga ett snett trekantigt tak av exempevlis trä och måla det vitt, utan bygglov?
Det fixar man lätt med impregningsspray
 
som håller i vind och regn. snacka med patrik. www.segeltak.se.
grymma tak!
/Jonas
 
Har liknande som T&H.
Det är lite jobb men inte mer än att min gravida sambo kan reva det.
Det slår och lever jävel vid lite vind. Regnar det så droppar det in genom sömmar och hål. Man borde kunna tejpa dessa med tex spinnakertejp.
Vi har haft vårt uppe och ute i ca 5 år. Okej, det ser inte nytt ut men fyller sin funktion. Nästa segel så blir det nog ett måttbeställt som passar behoven mer exakt. Siffror kan man ju klistra på själv om man gillar det marina stuket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.