En representant från Aroundio Securitas knackade på dörren idag och presenterade sina larmlösningar.
Jag var skeptisk direkt men valde ändå att släppa in honom eftersom jag sedan tidigare vet att man endast hyr larmen av dem vilket inte är ett alternativ. Man betalar ett antal tusen och när man säger upp väktartjänsten kommer dom och plockar ned larmet.

Jag gjorde detta väldigt tydligt för honom att vi inte är intresserade av ett "hyrköp" och han svarade med att dom slutat med detta för att dom fått endel kritik. Han menade på att alla delar i larmet kommer att ägas av mig till 100% och om vi säger upp väktartjänsten kommer vi fortfarande ha ett fullt fungerande larm, dock utan själva uppringningsfunktionen.

Kan någon verifiera att detta stämmer. Man blir trots allt lite skeptisk kring säljnande dörrknackare.
 
varför inte ringa securitas/aroundio kundtjänst och ta reda på genom dem vad som gäller? Be dem skicka ett infomail eller posta ett exempel på ett avtal hem till dig så som du skulle ha produkter hemma hos dig, antar att det var en "standardlösning" de säljer?
 
Så du inte hamnar i läget att du säger upp väktartjänsten och får ett lokallarm som inte ens kan ringa till din egna telefon eftersom du inte kan ändra nummret.. Nä har man en gång sålt larm genom att knacka dörr skälv skyr man dom för allt annat i världen
 
Det stämmer inte, sa han det så ljuger han.
Securitas säljer all kringutrustning till dig, centralenheten lånar/hyr du, samma dag som avtalet upphör så stängs centralen ner och ditt larm blir funktionsodugligt.
Dock fins idag centalenheter att köpa till deras larm av en annan aktör som gör att all denna kringutrustning blir funktionsduglig igen, kan vara bra för dig som köpt ett hus med deras larm eller sagt upp ditt avtal. Det som är viktigt att påpeka är att dessa larm även om dom köps av securitas eller annan aktör är det ett förbaskat bra larm, om nu bara securitas förlorar sin monopolliknade ställning på centralerna så kommer det att bli ännu bättre :).
Ps. Om du har ett Aroundio med kameror, är det viktigt att du får rätt centralenhet då inte alla stöder den funtionen D.s
 
Tack för upplysande och bra svar. Jag ringde till huvudkontoret och ifrågasatte säljarens uppgifter. Hon jag pratade med bekräftade bestämt att centralenheten är lån- / hyresutrustning, inget annat.

Kontaktade säljaren igen och ställde honom mot väggen och han menade på att i vårt område har de sedan ett par år tillbaka ett specialavtal till kunder (dom kan tydligen göra så). Detta innebär att kunden äger sin utrustning till 100% (förutom klistermärkena) även vid uppsägning av abonnemang. Dessutom fungerar utrustningen även om man inte har väktartjänsten kopplad till sig. Det enda dom gör är att ta ned klistermärken (som alltid är securitas egendom) och tar ut sim-kortet. All övrig utrustning kommer alltså att fungera förutom uppringningsfunktionen till just deras vaktcentral.

Eftersom det är viktigt för mig att vi äger utrustningen och har garanterad funktion även efter eventuell uppsägning av abonnemang krävde jag att få detta inskrivet i avtalet. Detta skulle inte vara något problem. Har inte skrivit avtal ännu men dom kommer och monterar upp larmet om två dagar. Jag kommer då noggrannt se till att det inte finns med några "hyr-paragrafer" samt i klarttext skriva in typ liknande: "Samtliga larmkomponenter ägs till 100% av kund. Funktionalitet garanteras även efter eventuell urkoppling av väktartjänst".

Summa sumarum får jag nu centralenhet, en fotodetektor, rök, fyra magneter, manöverpanel, fyra nyckelringar för ca 5800 kr. Allt är 100% i min ägo och jag kan koppla ut väktartjänsten och ändå ha ett fungerande larm. Kanske kan jag tom koppla vidare till annan larmcentral som är billigare.
 
Redigerat:
Å självklart får du nersatt månadkostnad?? Annars har du blivigt blåst. I eftersom du i månadsavgiften får betala för utrustningen.
Dessutom om man nu har tänkt att säga upp avtalet och vill ha utrustningen, vad skall du då med dyr IR med kamera? Är inte helt säker att det är en funktion du kan utnytja själv. Eftersom tidigare vet jag att Securitas direkt centralen enbart kan ta imot "Video" (bilder) från sin egna utrustning Aroundio. Och den andra Larmcentralen som klarade detta var Rapid som även de hade egen utrustning som de enbart stödde.

Det känns som du enbart fokuserar på att få utrustningen i din ägo, kolla upp hur du kan använda den efter uppsakt avtal, vad som innebär att de tar tillbaka simkort och att centralen inte kan ringa till däras larmcentral (kan den då ringa någon annanstans?) Eller blir det att du får lägga ut ytterligare pengar på en ny centralenhet för X tusen kr igen för att kunna använda övrig utrustning. Det känns som du kan komma undan billigare med minst lika bra saker från andra tillverkare. Det är ju ingen raketkunska som behövs för att skruva upp en trådlös detektor.
 
Mitt grundresonemang är givetvis att jag vill ha larmet inklusive väktartjänsten, alltså hela paketet. Har ingen avsikt att säga upp abonnemanget men vill ändå den utvägen om jag skulle vilja och ändå inte bli av med hela larmet.

Sedan har du givetvis en poäng att IR-kameran mister delar av sin funktion om jag inte är uppkopplad mot just Securitas. Detta har jag inte tänkt på. Sedan skall jag även följa ditt råd att förhandla ned månadskostnaden om det går eftersom "hyrdelen" försvinner. Alternativ kan jag kanske få billigare extra tillbehör eftersom jag funderar på att komplettera med ytterligare en detektor.
 
Jodå, alla ir/foton skickas via mms, eller som data beroende på motagningsförhållanden osv. så även när du säger upp avtalet, om du nu gör det. så kan du enkelt ändra inställningarna så att bilderna kickas tex. till din biltelefon via MMS, Alt. att du monterar en adsl kort och får det på mailen.
Får man lite nyfiket fråga vilket område du bor i? låter lysende att man kan få köpa sin larmcentral.
/Mats
 
Området är i Borås och det var väl lite väl bra för att vara sant. Franchiseägaren i Borås samt säljaren lovade dyrt och heligt att jag skulle kunna få köpa produkterna till 100% med garanterad funktion ifall jag skulle vilja avsluta väktartjänsten. Det enda förbehåll dom hade var att montera ned dekalerna samt sim-kortet.

När dom väl kom hit igår och skulle installera grejjerna drog dom fram sitt gamla sunkiga standardavtal. Hela kontraktet var fyllt med paragrafer och klausuler, äganderättförbehåll från Securitas sida osv. Jag sa att detta var inte det vi kom överens om. Jag blev lovad att få köpa produkterna. Han började skruva på sig och det slutade med att han fick gå sin väg med svansen mellan bena. Han lovade att återkomma efter att han kontaktat huvudkontoret i Linköping om man kunde göra ett undantag för min del. Troligtvis går det inte men han skulle återkomma i nästa vecka.

Detta ger ingen seriös och bra bild av Securitas Direkt som ändå skall vakta och bevaka det dyraste man har, dvs familj och hushåll. Dom försökte indirekt lura mig. Jag skulle avråda folk att teckna deras hyrabonnemang. Varför betala 5-6000 kr för ett system som du inte äger och dessutom betala hyra? Helt obegripligt. Om man hyr prylarna skall man väl samtidigt inte betala en fet "grundsavgift" för produkter man inte ens äger? Det rimligaste vore väl noll kr in grundavgift med bibehållen hyra.

Bästa man kan göra inom larm är att köpa ett som man äger själv och sedan koppla upp mot godtyckligt larmcentral för 80-100 kr i månaden. Detta blir billigast och tryggast i längden.
 
Redigerat:
Vet inte men det är vid tillfällen som dessa som man vill säga "Va vad det jag sa" :)
Tyvärr får man säga så har Securitas och Securitas Direkt mer eller mindre bara Namnet Securitas gemensamt, det är egna bolag, de har olika larmcentraler och de bråkar med varandra internt eftersom Direkten snor kunder från Stora sec centralen. Är nog mer en fråga om tid innan Direkten går samma säg som Niskojar, dvs att Securitas namn inte får användas.
 
Det larm som securitas kallar för aroundio är ett riktigt bra larm, och det går att köpa så man äger det till 100%, man kan sedan ansluta det till securitas för en mycket lägre kostnad, dock får man själv ombesörja batteribyten osv..
Jag har ett aroundiolarm "honeywell" som jag äger själv och är supernöjd, både med funktion och månadskostnad, vill nån veta hur man köper larmet i gen regi går det bra att maila mig, då marknadsföring ej är tillåten.

Vad gäller securitas namn osv.. så är det så att securitas äger securitas direct, men sant som sagt, dom är konkurenter på marknaden, men namnet kommer dom alltid att ha, dom delar även väktare.
/Mats
 
J
Nej det stämmer faktist inte, Securitas Direct är ett helt fristående bolag som till mer än 90% ägs AV ESML Intressenter AB. Securitas Direct har heller inga väktare utan köper in utryckningar från Securitas Bevakning AB precis som Niskojar( Niscayah fd Securitas Response) och andra larmcentraler gör.
 
Niskojar( Niscayah fd Securitas Teknik också) de hade en övergångsperiod på 5 år innan securitas va tvunget att försvinna från namnet när de väl slogs ut helt från stora securitas.
Så från att ha hetat "tre lingon och ett blåbär" så tog dom namnet "Ni Skojar" Duktigt folk som de anlitade för att tänka ut det namnet. Att de inte lärde sig från första gången
 
Hm, vill ta tillfället i akt; Vem äger bolagen? Securitas och Niscayah samma ägare som förrut. Securitas Direct(som byter namn 2010) ägs av EQT(Amerikanskt). Innan 2006 var det samma koncern. En stor anledning till namnbytet var just sammanblandningen med Securitas Direct.
 
Beställde ett Powermax via www.larmat.se istället för larmlösning via Securitas Direct (Aroundio). Leveransen kom på ett par dagar och installationen gick snabbt och smidigt. Även mycket bra support och information via mail.

Nu äger jag mitt larm och kommer att koppla upp mig mot Securitas larmcentral. Får även SMS till min mobiltelefon i händelse av intrång. Jag kan rekommendera alla som går i larmfunderingar att köpa sitt egna larm. Detta blir billigast i längden.

Gjorde en enkel kalkyl på fem år och med Securitas Directs lösning skulle mitt larm kosta ca 25.000 kr. För dessa pengar kan jag köpa mängder av andra larmlösningar och ändå spara en slant. Larmat.se är dessutom en bra svensk leverantör där man kan gå samman ett par stycken för att pressa priset något ytterligare.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.