Precis, är man borta 3 veckor och det snöar in kan det bli jobbigt. Jag hörde precis med Trygg Hansa och för deras del så spelade det ingen roll om larmet var ett eget hopkok, huvudsaken var att det var kopplat till larmcentral. Låter lite konstigt då mitt hopkok kanske bara är en snubbeltråd, men iallafall, det var vad de sa :).
 
Appropå inläggen om utifall man helt eller delvis äger sitt hyrköpelarm eller inte efter att man sagt upp avtalet så har dessa bolag ytterligare ett ess kvar i rockärmen: Går larmet koppla till annan larmcentral efter avtalsslut och vilken funktionalitet har man isåfall?

Styrkan i dessa närmast företagsunika koncept där tjänstegivaren har koll på alla parametrar (komponenter /inställningar /programmering /kommunikation /larmcentralens hantering /info till väktare) vänds ju troligen emot kunden den dag denne vill bryta sig ur just den larmkedjan.
Har man låg ingångskostnad blir det ju lättare släppa grejorna i lådan märkt 'elektronikskrot' ;)
 
Vi har fler villainbrott i min villaförort per månad så har måste man ha larm, annars e man rökt.

Jag tog sector pga att de flest grannar har dem så deras väktare snurrar mycket i området. Kollade mest mot verisure, men de hade inte överfallslarm, vilket var krav från frugan. Kör rörelsesensorer och brandlarm med kameror i kök, vardagsrum och ett par rum till, samt källaren. Samt några sådana dörrsensorer. Sen även överfallslarm så frugan kan kostnadsfritt få dit väktare om jag är bortrest och hon tycker sig höra spöken eller nått.

Jag tyckte sector va bäst i vårt område, inte billigast i månaden men jag skiter i en eller två hundralappar i månaden, det är aldrig avgörande för mig. Installatören som kom var supertrevlig. Vi satt och förhandlade rätt länge och jag spelade svår och han "ringde sin chef" och sådant säljtricksande flera gånger. Tycker sånt är skitkul så jag njöt av fulla drag. Precis när han trodde jag bestämt mig så fick jag kalla fötter och han fick bjuda på nått mer. :)

Kolla vilket väktarbolag de kör med, kolla även dem. Jag ser även deras bilar och märkt att de hänger oftast bara några hundra meter från mig. Och de har alltid två bilar eftersom de alltid rycker ut två st.
 
  • Gilla
Lber
  • Laddar…
Mikael_L
Blandarkungen skrev:
Kolla vilket väktarbolag de kör med, kolla även dem. Jag ser även deras bilar och märkt att de hänger oftast bara några hundra meter från mig. Och de har alltid två bilar eftersom de alltid rycker ut två st.
Ja det är allt så man undrar lite över vilken skum typ du är då ... :p :cool:
 
Diskussionen kring larm eller inte, eget larm eller larm från Verisure/Sector lägger jag åt sidan. I min mening är den oftast subjektiv och grundar sig på personlig inställning till frågan.

Jag har Sector Alarm sedan en tid tillbaka och är nöjd. Jag tycker att deras tjänster (det jag betalar månadsvis för) är tilltalande. Installationen gjordes snabbt (ca 2v) efter beställning och den gjordes snyggt så som vi ville men samtidigt på ett sätt som installatören ansåg lämpligt för kameror mm.
Startpaketet bjöd Sector Alarm på vilket innebär att om vi säger upp avtalet kommer de med största sannolikhet att plocka ner prylarna, hade vi köpt startpaketet hade det varit vår egendom. Förutom startpaketet köpte vi ytterligare en magnetkontakt, en kamera och en brandvarnare. Vi har 1½ plans och ville ha brandvarnare även på övervåningen. Dessa prylar får vi givetvis behålla om vi skulle säga upp avtalet. Jag har inte tagit reda på vad det är för utrustning så jag vet inte om de i så fall skulle hamna i skrotlådan eller om det går att använda till annan utrustning.

Kundtjänst har hela tiden haft en dialog (initierad av kundtjänst) efter installationen. Dels för att höra hur nöjda vi var men även för att ge oss instruktioner hur vi kan testa alla delar under kontrollerade former (tillsammans med larmcentralen).
Vid några tillfällen har vi utlöst larmet av misstag, inga konstigheter och trevligt bemötande från larmcentralen.

När det gäller ångertiden så fick vi efter installation en ny ångerperiod där vi hade fått pengarna tillbaka för den utrustning vi valde extra. Det innebär att du faktiskt kan få larmet uppskruvat och sedan ångra dig.

Vi har inte haft larm tidigare, vet inte hur Verisure är men skulle gissa att det är ungefär lika.
 
Redigerat:
Henrik_75 skrev:
Jehovas och sector alarm kommer inte in på min tomtgräns något mera. Finns anndra alarm tjänster med och bästa e ju skaffa ett eget.
Finns det möjligen en kombo, altså larm som reagerar på om Jehovas är på G
 
Mikael_L skrev:
Ja det är allt så man undrar lite över vilken skum typ du är då ... :p :cool:
Haha, du menar att jag ska passa mig. Får rensa undan mitt meth lab och flytta det till husbilen.
 
  • Gilla
pelle242
  • Laddar…
1 st PC1864
2 st MAP
2 st Dörrkontakter (trådade)
3 st PIR (trådade)
1 st larmsändare (BGSM-120)
3 st Dörrkontakter (Slim, trådlösa)
3 st PIR (trådlösa)
2 st Rökdetektorer (trådlösa)
15 st larmdekaler (Teletec)

Erf kabellist, kablage 4x1 (ca 70m) etc


Allt mtrl inköpt i Sverige.
Gjorde installationen och programmeringen själv.
Vid larm skickar larmsändare SMS till våra telefoner.

Kostnad för ovanstående ca 13000:- inkl moms (Rabatterat pris)

Jag är väldigt nöjd!!!
 
Blandarkungen skrev:
Visst proffsen kommer in om de verkligen vill, men detta känns ju så där iof.
[länk]
Råka ut för liknande grej med mitt billarm.
Ett trådbundet larm har inte samma svagheter som trådlösa larm.
Det är fullt möjligt att använda trådbunden telefoni, internet samt GSM i kombination för att begränsa möjligheten att bryta kontakten mellan larmanläggning och åtgärd.

Henrik_75 skrev:
Jehovas och sector alarm kommer inte in på min tomtgräns något mera. Finns anndra alarm tjänster med och bästa e ju skaffa ett eget.
Jag löser det första med en sprej :cool: (obs ett skämt om någon är lättkränkt).
Bara att spreja längs tomtgränsen,
Antisekt.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
Credde och 3 till
  • Laddar…
Sector alarm verkar ha åkt land och rike runt de senaste veckorna och efter en liten koll på allabolag.se förstår man ju varför. Det verkar gå utför. Känner mig nöjd och glad att jag skickade iväg dem från tomten.
 
Y
Vi var på hetajobb utbildning hos brandkåren och där nämnde han lite om sin syn på larm, det jag minns om detta var att man skulle välja kamera så larmcentralen kan se om det är rök eller annat vilket skulle spara betydande tid vid räddningar.

Han nämnde mer saker som jag inte minns, var nog lite att man skulle kolla om deras bilar var inärheten och sådär för annars är vaktbolagets ankomst så seg så det inte är värt det iaf. Vilket kamera skulle lösa så brand/polis kan åka direkt än att vakten åker först.... För brinner det så brinner det fort..
 
Det verkar vara väsentligt dels att ha batteribackup på larmet, även kameran, dels att kolla avstånd till väktare och brandkår.

För vår del finns dessa en kilometer bort.
 
Farligkorv skrev:
Hjälp!

Vet inte om jag gjort ett misstag eller ej, men skrev precis på avtal för installation av hemlarm med en dörrknackare från Sector Alarm.

Med stor ökning av villainbrott i närområdet så har jag så smått börjat kolla på larm. Det jag läst lite extra om är just larm utan abbonemang typ Agility och Powermaster etc.

Nu var säljaren rätt len i gomsvalget, samt han "ringde sin chef" och tog bort startavgiften (inte direkt ovanligt tydligen) så grundpaketet kommer ticka på med 350:-/månaden. Inte så bedrövligt dyrt ändå, samt man får ju lite extra service. Men.. är det värt det? Fick lite ågren så fort jag stängt ytterdörren bakom honom.

Jag har ju 14 dagar på mig från idag om jag tolkar lagen om ångerrätt rätt att säga upp avtalet. Tips och råd mottages tacksamt!
Nu vet jag inte vad som ingick i ditt alarm men vi har ett larm från Verisure hemma. vi betalar 189:-/månad. Då är det inklusive fria utryckningar och larm med kamera. Plus att väktaren temporärt fixar en ev. krossad ruta eller liknande. Nu tror jag inte larmet stoppar tjuven, men är man borta mycket så tycker jag det känns självklart att betala en liten månadsavgift för ett larm.

Nu har jag inte en massa extra utrustning på mitt larm, men nog måste det vara något speciellt för att jag skulle betala dubbla priset.
 
  • Gilla
matsv
  • Laddar…
Vill inte komma och vara pessimistisk men har ni inga vänner/grannar/släkt som om ni är borta skulle kunna fixa en trasig ruta om ni bara fått info från ert larm via sms att ni haft inbrott!

Går larmet är tjuven borta sen länge innan väktare kommer, det enda man betalar för är för att en "vän" kommer dit och fixar en trasig ruta m.m.
Okej om man tex har en ir-sensor med kamera där det faktiskt går att urskilja en brand men det är också det enda då kamerorna är så dåliga att man inte kan identifiera en person från videon!

Har ett friköpt larm som är enkelt att programmera och alla säljer delar till det så man kan bygga ut det precis när man vill! Enkelt att byta batteri och kommunicerar med sms, precis det jag behöver! Går brandlarmet ringer man grannen och ber han titta ut genom fönstret :p
 
  • Gilla
Himmapularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.