Hjälp!

Vet inte om jag gjort ett misstag eller ej, men skrev precis på avtal för installation av hemlarm med en dörrknackare från Sector Alarm.

Med stor ökning av villainbrott i närområdet så har jag så smått börjat kolla på larm. Det jag läst lite extra om är just larm utan abbonemang typ Agility och Powermaster etc.

Nu var säljaren rätt len i gomsvalget, samt han "ringde sin chef" och tog bort startavgiften (inte direkt ovanligt tydligen) så grundpaketet kommer ticka på med 350:-/månaden. Inte så bedrövligt dyrt ändå, samt man får ju lite extra service. Men.. är det värt det? Fick lite ågren så fort jag stängt ytterdörren bakom honom.

Jag har ju 14 dagar på mig från idag om jag tolkar lagen om ångerrätt rätt att säga upp avtalet. Tips och råd mottages tacksamt!
 
Jag har aldrig förstått vitsen med att numera handla av någon som ringer på dörren, förutom barn som säljer för sin skolresa.
Du har alla chanser att söka efter det du vill ha på nätet och då även få ett utmärkt underlag för att välja det som passar dig. Därmed inte sagt att ditt val är bra eller dåligt, men du har nu enbart att lita på vad ETT företag vill sälja till dig.
 
  • Gilla
El-Löken66 och 14 till
  • Laddar…
Sector Alarm är ju väletablerade - men som sagt har man 14 dgr ångerrätt.

För några tusen kan man själv installera ngt som duger fin-fint - finns att
köpa på Clas Ohlson osv - och då är det ingen abonnemangsavgift ... .
 
Håller med er båda till viss del. Jag försöker klura på

Plus:
Fria utryckningar, även om de inte hinner i tid för att "haffa" någon, eller åtminstone avbryta ett pågående inbrott, släcka en eld så tar de ju ett varv runt/i huset och lagar fönster/läckor, samt står för självrisken för pangad dora, uppbryten dörr.

Minus:
Abbonemangskostnad

Fast en del av det på plussidan sker ju ändå om man själv skulle ringa polis eller brandkår. Sen vet jag inte riktigt hur det fungerar med vaktbolagen om man som privatperson vill ringa in dem själv, finns den möjligheten? Det lilla jag sett så verkar de flesta vilja att man köper deras egna hårdvara.
 
Farligkorv skrev:
Håller med er båda till viss del. Jag försöker klura på

Plus:
Fria utryckningar, även om de inte hinner i tid för att "haffa" någon, eller åtminstone avbryta ett pågående inbrott, släcka en eld så tar de ju ett varv runt/i huset och lagar fönster/läckor, samt står för självrisken för pangad dora, uppbryten dörr.
Du är inne på rätt spår, dvs räkna bara med att väktaren skyddar efter att något hänt

Var medveten om att vid eldsvåda så är dom 5 första minuternas insats de allra viktigaste.
Räknar du med att väktaren är där inom 5 min ? Tror knappast det.
Därefter vid väktarens ankomst , vid skarpt läge, så skall brandkåren larmas.

Nä, larmbolagets funktion bör nog vara att ringa brandkåren omedelbart vid brand.
Om man då har mer än 1 branddeckare och mer än 1 löser ut samtidigt så är det en stark indikation på att det verkligen är en brand och inte falsklarm. :x
 
  • Gilla
Svenmunspel
  • Laddar…
Förra året var Sector här och skrämdes med brand, inbrott, död, förintelse, armageddon och fan och hans moster. Och bolag som säljer på det sättet vill jag inte vara kund hos.

Jag vet inte hur bra larmbolaget är, men så här tänker jag.

Inbrott förebygger jag genom att säkra huset så att det blir besvärligt att bryta sig in. Brytskydd på dörrar och fönsterlås.

God relation till grannarna borde kunna ersätta väktarutryckningarna och dessutom prestera bättre. Jag tänker mig att en rejäl siren monterad på huset som tjuter vid brand kombinerad med detektorer och larm som ringer upp mig borde kunna ta i princip alla bränder som inträffar när man inte är hemma. Larmabbonemang verkar vara dyrt. 500 kr/mån blir 60000 på 10 år.
 
  • Gilla
geekling och 1 till
  • Laddar…
Vi har hela tiden dragit oss för att skaffa larm pga den (enligt oss) höga månadsavgiften. Att köpa in larmutrustningen har inte varit problemet (det blir ju en engångsgrej) men just att betala massa varje månad har känts "blä".. och gjort att vi inte haft något tidigare.

Det är samma sak med försäkringar, man betalar en månadsavgift som man förhoppningsvis aldrig behöver använda.. men hur kul är det eg i slutänden om man aldrig använt den? hur mycket pengar har man betalat då till ingenting? (den gången man väl behöver den och får igenom det.. så har den varit värd alla pengar man betalat in ju..). Svår avvägning det där..

Nu har vi dock bägge två, både massa försäkringar och larm :) Vi övertog larmutrustningen med huset och övertog dessutom samma larmoperatör.. för den passade oss som handen i handsken. Vi betalar en årsavgift på ca 700 kr och för det så ringer de upp oss enligt en lista (i ordning) och talar om att larmet löst ut och kollar vad vi vill att de ska göra.. om vi inte svarar någon av oss skickar de omgående väktare till plats och då får vi betala för utryckningen (1200 kr tror jag det var).

För oss är det perfekt :)

Nu ska vi dessutom utöka systemet med en brandvarnare kopplad till larmet för det fanns inte och kan vara en bra sak att ha när man inte är hemma..

Hoppas du blir nöjd oavsett vad du väljer för väg att gå.. :)
MVH Sandra

-

PS - vi hade ju möjligheten att skippa larmnissarna helt.. då larmet kan konfigureras att ringa oss själva när det löser ut.. så att säga.. men vitsen var ju att ha lite stöd när man inte är i närheten själv (bortrest osv).. och då är det ju bra om en väktare/brandkår kan ta sig till platsen fast vi inte är i närheten..
 
Jag fick nästan kasta ut deras försäljare efter att jag begärt betänketid innan jag skrev på.
Han menade att de som begär betänketid oftast inte tecknar ett avtal. So what!? Det är ju mitt val.

Han försökte truga med en extra sensor eller vad det var, som jag bara fick om jag skrev på nu direkt.

Innan jag tackade ja till ett hembesök hade han lovat att inte bli påstridig efter att han fått presentera förslaget.
Det blev han dock och jag fick påpeka för honom att det nog var dags att gå.
 
  • Gilla
Marcus_L och 1 till
  • Laddar…
roland53 skrev:
Du är inne på rätt spår, dvs räkna bara med att väktaren skyddar efter att något hänt

Var medveten om att vid eldsvåda så är dom 5 första minuternas insats de allra viktigaste.
Räknar du med att väktaren är där inom 5 min ? Tror knappast det.
Därefter vid väktarens ankomst , vid skarpt läge, så skall brandkåren larmas.

Nä, larmbolagets funktion bör nog vara att ringa brandkåren omedelbart vid brand.
Om man då har mer än 1 branddeckare och mer än 1 löser ut samtidigt så är det en stark indikation på att det verkligen är en brand och inte falsklarm. :x
Vi har Sector brandvarnare i kombo med kamera. Kameran triggas om brandvarnaren triggas och centralen kan se om det är falsklarm eller inte och skickar brandkår utefter det.
 
Larminstallatören som var hos oss frågade om vi ville ha kamera också, så att brandvarnarfunktionen skulle fungera. Utan kamera ringer dom som sagt inte brandkåren.

"- Ja, det kanske vore bra. Hur brukar folk göra?", frågade jag

Fick svar ungefär såhär:

"- Jag hade valt bort det. Hellre att det brinner ordentligt än att det precis tar sig och brandkåren kommer och fyller huset med vatten. Bättre att börja om från början än ett av fukt totalskadat hus som försäkringsbolaget kommer vilja börja pilla med under lång tid."

Vet inte hur man ska ställa sig till det, men det blev ingen kamera :)
 
Snigla skrev:
Vi övertog larmutrustningen med huset och övertog dessutom samma larmoperatör.. för den passade oss som handen i handsken. Vi betalar en årsavgift på ca 700 kr och för det så ringer de upp oss enligt en lista (i ordning) och talar om att larmet löst ut och kollar vad vi vill att de ska göra.. om vi inte svarar någon av oss skickar de omgående väktare till plats och då får vi betala för utryckningen (1200 kr tror jag det var).
Lösning med ett ägt larm kopplat till larmoperatör som ringer enligt larmlista verkar de flesta förbise eller inte känna till. Jag tror faktiskt det varit bättre än SMS direkt till husägaren för väldigt många och inte kostar det skjortan heller.
 
Larmliste-lösningen verkar ju inte så dum, då blir ju inte månadskostnaden så farlig heller.
 
Jag har det ordnat enligt följande;

Äger själv larmet.
Uppkopplad till larmcentral som är instruerade att ringa enligt en tfn-lista.
OM ingen går att få tag i skickas väktare.
Det har hänt mig 1 gång på 18 år. Att betala månadsavgift för väktarutryckning för min del hade varit en dålig affär. :thumbdown:
Vid några tillfälle när larm utlöst (enstaka deckare) så har jag frågat hur lång tid det tar innan väktare är på plats.
Larmcentralen har då angivit XX minuter (ofta runt 20-30 min). Då kan jag avgöra om det går fortare för mig att köra hem eller om jag ska låta väktare rycka ut.
Om det bara är en deckare som löser så är det oftast falskalarm. Om någon rör sig i huset så löser flera deckare ut.
DÅ skall man kanske inte gå in i huset själv utan stöd från andra (vittne?);)
 
Uppenbarligen är det skillnad på Sectors säljare och dess kundsupport. Har haft Sector i kanske 5 år och det har varit mycket tillmötesgående. Då har det också varit mycket kontakt pga falsklarm och förstörda larmcentraler pga åska.

Väljer man trådbundet larm finns två nackdelar, åska och risken att någon kommer åt att klippa av telefonledningen. Kör numera med gsm-sändare. I vilket fall har tjuvarna 30 sekunder på sig att följa rösten till larmcentralen och slita den från väggen.

Om det är lönsamt går ju inte att svara på - det är ju en försäkring där ett fåtal tjänar på det. Det är för alla andra en viss trygghet ifall något skulle hända.
 
Teknikfronten på hemlarmsidan verkar röra sig ganska fort framåt. Nya grejor dyker upp hela tiden, troligen lite bättre också. Särskilt verkar detta gälla kopplingen till kameror, trådbundna in- och utgångar som gör att grejer som starkare sirener, vattenlås eller annan utrustning kan kopplas till.
Vill man se tiden an något år eller två är det alltså inte helt fel att ha just ett vanligt sectorpaket för att sedan handla nytt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.