Spärrvit vad är det? och hur håller det mot nikotin??
Vi använde faktiskt inte något alls på kvistarna eller spikarna, och än så länge (efter ett halvår), peppar peppar, så är det lika fint som när det var nymålat!
 
hur det håller vet jag ej men det funkar! bor i en lägenhet som var rökskadad och än så länge gör spärrvit jobbet, ingen genomträngning

Vilken färg använde du?
 
aha, där ser man!
vi använde en takalkydfärg från alcro, Itak, som nämns ovan och den funkade bra!
 
OKEJ, spärrvit är oxå en alkydfärg, läste igår bak på en burk så jag tror att den i grunden samt sedan en alkydtakfärg så kan man slippa kvistgenomslag.
 
cameljointen skrev:
OKEJ, spärrvit är oxå en alkydfärg, läste igår bak på en burk så jag tror att den i grunden samt sedan en alkydtakfärg så kan man slippa kvistgenomslag.
Måste ända mitt statment: tror kvistlack är ända lösningen på att slippa kvistgenomslag.
 
Intressant det här med förbehandling av kvistar.
Jag har aldrig sett något genomslag på de pärlspont jag har målat genom åren. Har aldrig använt kvistlack. Över 20 år sedan det första målades hod farsan och det ser hur fint ut som helst. Alltid lacknaftabaserad snickerifärg. Både gammal (1920) och ny panel.

Nu till det intressanta. Vi har satt upp pärlspont i valda delar av huset. Samma behandling som tidigare; Flügger slipgrund, slipa, spackla, slipa, Flügger Alflex 40, slipa lätt, Flügger Alflex 40. Tidigare användes HP Färgs motsvarighet.
Kompisens som renoverar sitt gamla torp gillar profilen på vår pärlspont (Timber Trading 13x95) och köpte precis samma typ av samma parti, men 2 månader senare än oss. Dessa målade han med någon vattenbaserad lackfärg från Beckers. Ingen kvistlack, för det har han inte hört talats om. :)
1 år senare har han genomslag. Jag har fortfarande inget genomslag efter 3 år (som vanligt) och tror inte att jag kommer att få det någon gång.

Är det lösningsmedlet som gör det?
 
Hmm, det var ju intressant! Lösningsmedlet verkar ju vara enda skillnaden, så det måste ju nästan bero på det...
 
Gunverth: Det är lösningsmedlet som gör det. Utan tvekan. Ibland hjälper det dock inte om träet är för färskt eller av dålig kvalitet, men det hjälper garanterat bättre än en vattenburen. Jag är personligen lite emot kvistlack eftersom det egentligen bara har en fördröjande effekt, och målar alla tak med takalkyd. Inte sagt att kvistlack inte hjälper, men har man inte fått några genomslag med kvistlack så skulle man inte fått det med en alkyd heller.
 
Kesella skrev:
Gunverth: Det är lösningsmedlet som gör det. Utan tvekan. Ibland hjälper det dock inte om träet är för färskt eller av dålig kvalitet, men det hjälper garanterat bättre än en vattenburen. Jag är personligen lite emot kvistlack eftersom det egentligen bara har en fördröjande effekt, och målar alla tak med takalkyd. Inte sagt att kvistlack inte hjälper, men har man inte fått några genomslag med kvistlack så skulle man inte fått det med en alkyd heller.
Drar slutsatsen att en bra långvarigt lösning är kvistlack och sedan takalkyd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.