Jiji Jiji skrev:
Efter testet med den fjärde strykningen känner jag att problemet verkar löst. Så nu schellackar vi och målar allt (minst) fyra gången.
En metod är också att grundmåla först, sedan två behandlingar med schellack. Slutligen två strykningar med linoljefärgen. Försök att måla med en åtgång av 1dl/kvm.
 
Byggnadsvårdare Byggnadsvårdare skrev:
En metod är också att grundmåla först, sedan två behandlingar med schellack. Slutligen två strykningar med linoljefärgen. Försök att måla med en åtgång av 1dl/kvm.
Grundmåla med något annat än linoljefärg då? Annars borde det väl inte göra någon större skillnad jämfört att lacka först tänker jag?
 
Jag har också noterat detta, om än sällsynt efter 3 lager. Min tanke är som skrevs tidigare i tråden att man helt enkelt får putsa lite på shellackfläckarna med fint sandpapper innan målning.
Sedan inbillar jag mig att det är mildrande att förtunna färgen de första strykningarna. Det ger generellt en mattare/strävare yta med magrare färg. Själv brukar jag förtunna (godtyckligt) ca 10-25% i första strykningen, och kanske 5-10% i andra.
 
Jag tror att det uppstod pga av en kombination av två anledningar. Ett - jag målade på helt nytt virke, det har jag aldrig gjort förut, jag har bara målat på äldre virke som inte alls suger lika mycket som nytt. Två - jag målade lite väl tunt. Ett fjärde lager på de som redan var målade tre gånger funkade. Vi har kvar helt omålad panel och där ska jag testa att vara något mer generös med färgen.

Jag förtunnar ibland... Oftast utomhus. Jag kan testa lite olika varianter med det också på den kvarvarande panelen.

Jag sandpapprar alltid innan jag börjar måla med linoljefärgen så det tror jag inte att det beror på utan helt enkelt att den ytan som inte är schellackad inte var tillräckligt mättad.

Jag återkommer när jag hunnit experimentera lite mer.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Min fd chef strök hela panelen med schellack om det var i dom "finare" husen, då slapp man problemet
Utomhus känns dock detta som fel väg att gå. Om den behövs så bör det ju betyda att träet i övrigt inte sugit in tillräckligt med linolja, och shellacken stoppar därmed fortsatt insugning i träet.
 
Ja helt rätt det var jag som tänkte att det var inomhus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.