A atomlab skrev:
Transporter är dyrt och större fraktioner fyller ut mer. Svårare än så är det inte. Redan förklarat varför man lägger markduk mellan dessa lager. Skulle jag fylla ut en bottenplatta på 500mm med enbart 8-16 så hade det vart det sista projekt man fått.
Jag ifrågasätter inte att du fyller upp med 0-64 utan varför du har två sorters makadam med duk emellan. Hålrumsvolymen skiljer sig inte mycket mellan olika fraktioner av makadam utan ligger på ca 40% så att det skulle löna sig med både 16-32 och 8-16 stämmer inte. 8-16 är ca 20 kronor dyrare per ton än 16-32. Till en platta på 140m2 och 20cm tjocklek går det åt ca 40 ton makadam(140x0,2=28m3, 28x1400kg=39,2ton) vilket är en sväng med bil och släp. Ska du ha hälften 16-32 sparar du på dessa 20 ton ca 400 kronor. För 400 kronor får du knappast fiberduk till 140m2 för att lägga mellan 16-32 och 8-16. Hur menar du att det blir billigare att göra som du beskriver?
 
  • Gilla
Foggy84
  • Laddar…
G-83 G-83 skrev:
Jag ifrågasätter inte att du fyller upp med 0-64 utan varför du har två sorters makadam med duk emellan. Hålrumsvolymen skiljer sig inte mycket mellan olika fraktioner av makadam utan ligger på ca 40% så att det skulle löna sig med både 16-32 och 8-16 stämmer inte. 8-16 är ca 20 kronor dyrare per ton än 16-32. Till en platta på 140m2 och 20cm tjocklek går det åt ca 40 ton makadam(140x0,2=28m3, 28x1400kg=39,2ton) vilket är en sväng med bil och släp. Ska du ha hälften 16-32 sparar du på dessa 20 ton ca 400 kronor. För 400 kronor får du knappast fiberduk till 140m2 för att lägga mellan 16-32 och 8-16. Hur menar du att det blir billigare att göra som du beskriver?
Ang priser, jag betalar 3500kr ink moms ink transport för fullt lass oavsett fraktion, det borde bli ca 235kr/ton ink transport (han lägger på 14-15 ton på flaket). Du som är i branschen - är det bra pris eller ska man leta ännu mer?
(Ja kollade med en annan men dom låg på typ 4300kr/lass, dvs 286kr/ton.)
 
Svårt att säga utan att veta hur långt det fraktas. Det är nog lite dyrt för förstärkning/bärlager men ett hyfsat pris för makadam. Går det inte att komma till med lastbil med släp?
Här är priser från en leverantör, inte i mitt område men det var den första jag hittade och det är nog ungefär vad det kostar här också. Observera att frakt tillkommer på priset: https://www.nybrogrus.se/produkter-priser/produktprislista/
 
  • Gilla
Foggy84
  • Laddar…
G-83 G-83 skrev:
Svårt att säga utan att veta hur långt det fraktas. Det är nog lite dyrt för förstärkning/bärlager men ett hyfsat pris för makadam. Går det inte att komma till med lastbil med släp?
Här är priser från en leverantör, inte i mitt område men det var den första jag hittade och det är nog ungefär vad det kostar här också. Observera att frakt tillkommer på priset: [länk]
G-83 G-83 skrev:
Svårt att säga utan att veta hur långt det fraktas. Det är nog lite dyrt för förstärkning/bärlager men ett hyfsat pris för makadam. Går det inte att komma till med lastbil med släp?
Här är priser från en leverantör, inte i mitt område men det var den första jag hittade och det är nog ungefär vad det kostar här också. Observera att frakt tillkommer på priset: [länk]
Tror min kille har ca 3 mil att köra, så precis som du säger på makadam 8-16 bra pris men för tex 0-64 borde ja pruta lite
 
  • Gilla
G-83
  • Laddar…
H
F Foggy84 skrev:
Japp, markundersökning gjord och behöver inte påla.
Tack för övrig input. Markduk underst såklart men aldrig hört att man ska lägga ny duk mellan varje lager ?
Kolla radonet också, ifall du behöver lägga radonmatta eller annat beroende på radonhalt.
 
H HEM2121 skrev:
Kolla radonet också, ifall du behöver lägga radonmatta eller annat beroende på radonhalt.
Redan gjort, ingen radon (alltså låga värden) men fått rådet att lägga radonmatta ändå.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
H
F Foggy84 skrev:
Redan gjort, ingen radon (alltså låga värden) men fått rådet att lägga radonmatta ändå.
Det är vettigt, det skulle jag ha gjort, radon kan färdas långt i sprickor osv. Bra för känslan också att det är gjort.
 
  • Gilla
Foggy84
  • Laddar…
F Foggy84 skrev:
Jag schaktar för att gjuta platta på mark som husgrund för villa.
Tänker schakta ur ca 50-60 cm för att sen fylla upp med en paddad dränerande grusbädd.
Hört och läst många olika ”teorier” om vad man ska ha och lär väl få lika många olika åsikter här, men är det någon som vet med säkert om man först ska lägga ett bärlager med typ 0-32 eller 0-64 för att sedan köra typ 8-16, eller ska man inte köra med 0 fraktioner alls då det kan binda/suga vatten?
(Marken är typ torrskorpelera, geoteknisk markundersökning visar ingen risk för sättningar, den lilla del matjord som finns grävs givetvis bort)

Andra frågan:
Har givetvis stött på ett rotsystem från ett träd, har grävt en jävla krater med en omkrets på typ 3meter och över 2 meter djupt men rötterna tar fan aldrig slut, i botten av schaktet är nu rötterna typ Max 1cm i diameter, och verkar fortsätta rakt ned i marken, men det är många. Behöver jag fortsätta gräva till Kina för att bli av med dom helt, eller kan jag med gott samvete begrava dom med packad makadam ?
*
Lägg geotextil mellan grova och fina fraktioner så att fin sand på sikt inte sjunker ner i det grova materialet och ger sättningar.

Bra om grenledningar uppåt från bottenavlopp utförs med korta bitar så att spikändar kan dras upp en cm ur muffarna för att tillåta sättning av huset. Tjock isolering komprimeras några mm. Lägg avlopp med 2 % fall och horisontella grenledningar en rördiameter över huvudledningen. Då är risken minimal för framtida svackor och stopp.

Höjdsätt huset så att marken lutar från huset på alla sidor och välj sockelhöjd så att fasaden kommer upp från markytan gärna 20 cm.
 
J Jochi skrev:
*
Lägg geotextil mellan grova och fina fraktioner så att fin sand på sikt inte sjunker ner i det grova materialet och ger sättningar.

Bra om grenledningar uppåt från bottenavlopp utförs med korta bitar så att spikändar kan dras upp en cm ur muffarna för att tillåta sättning av huset. Tjock isolering komprimeras några mm. Lägg avlopp med 2 % fall och horisontella grenledningar en rördiameter över huvudledningen. Då är risken minimal för framtida svackor och stopp.

Höjdsätt huset så att marken lutar från huset på alla sidor och välj sockelhöjd så att fasaden kommer upp från markytan gärna 20 cm.
Tack för tips, jag gör schaktningen och ställer grunden själv men VA, värmeslingor samt el får rörmokarare och elektriker sköta så hoppas dom har koll ☺️
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.