Jag schaktar för att gjuta platta på mark som husgrund för villa.
Tänker schakta ur ca 50-60 cm för att sen fylla upp med en paddad dränerande grusbädd.
Hört och läst många olika ”teorier” om vad man ska ha och lär väl få lika många olika åsikter här, men är det någon som vet med säkert om man först ska lägga ett bärlager med typ 0-32 eller 0-64 för att sedan köra typ 8-16, eller ska man inte köra med 0 fraktioner alls då det kan binda/suga vatten?
(Marken är typ torrskorpelera, geoteknisk markundersökning visar ingen risk för sättningar, den lilla del matjord som finns grävs givetvis bort)

Andra frågan:
Har givetvis stött på ett rotsystem från ett träd, har grävt en jävla krater med en omkrets på typ 3meter och över 2 meter djupt men rötterna tar fan aldrig slut, i botten av schaktet är nu rötterna typ Max 1cm i diameter, och verkar fortsätta rakt ned i marken, men det är många. Behöver jag fortsätta gräva till Kina för att bli av med dom helt, eller kan jag med gott samvete begrava dom med packad makadam ?
 
Kompletterar med bild på skiten/rötterna i botten på hålet
 
  • Blött, lerigt markunderlag med fotavtryck och spridda små grenar. Ser nyligen trampat och grått ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkligen inte mitt område. Men jag har för mig att firmorna som gör den här typen av schakt gör någon sorts kompressionsprov på botten, för att säkerställa att marken man grävt ned till är stabil nog. Och att provet dokumenteras, och ev. ingår i kontrollplanen för bygglovet. Ingen aning om hur dock.
 
H hempularen skrev:
Verkligen inte mitt område. Men jag har för mig att firmorna som gör den här typen av schakt gör någon sorts kompressionsprov på botten, för att säkerställa att marken man grävt ned till är stabil nog. Och att provet dokumenteras, och ev. ingår i kontrollplanen för bygglovet. Ingen aning om hur dock.
Tack för svar, men markens stabilitet/bärförmåga är inte frågan.
1. Grusbädden - endast makadam utan 0 fraktion, eller ska man lägga med 0 fraktion (typ 0-64) i botten och sen typ 8-16 översta 20-30cm.
2. Tunna rötter på 2 meters djup som går rak nedåt i marken, ska man fortsätta till kina för att få bort dom eller kan man begrava dom med packad makadam?
 
Har inte riktigt svar på din frågeställning men funderar lite på ditt schaktdjup. På vilket djup kommer du lägga dräneringen? Just nu låter det som att du får ett grusfyllt hål under plattan och ligger inte dräneringen i schaktbotten kommer det troligen få stående vatten där.
 
Centano Centano skrev:
Har inte riktigt svar på din frågeställning men funderar lite på ditt schaktdjup. På vilket djup kommer du lägga dräneringen? Just nu låter det som att du får ett grusfyllt hål under plattan och ligger inte dräneringen i schaktbotten kommer det troligen få stående vatten där.
Bra synpunkt!
Dräneringen runt huset ska ju läggas en bit under plattans botten, kanske 20 cm isch.
Schaktdjupet görs ju generellt 50-60 cm för själva plattan, fylls sedan upp till marknivå med grusbädd (dvs cirka 50-60cm packad makadam) sen läggs 300mm isolering + 11cm betong på det, så FG hamnar alltså cirka 40cm ovan marknivå, botten av platta sett till underkant första lagret isolering blir i marknivå, och runt om plattan dränering ca 20 cm under marknivå.

Men din input på om ja fyller hålet som nu är två meter djupt med makadam, typ 0-32 så kanske vattnet hellre hamnar där. Känner bara en risk med att om ja fyller djupa hålet med lera/jord igen så kanske det sjunker ihop över tid, inte lika lätt att packa lera/jord hårt som makadam.
Har en 500kg padda.
 
Du frågar efter någon som vet säkert, och det är väl frågan om vem som vågar svara då :)

Själv har jag liknande förutsättningar, torrskorpelera men inga rötter. Jag kommer lägga typ 10-15 cm makadam för dränering, sedan cellplast och platta på det. Men jag bygger med källare, så jag har inget behov av att komma uppöver marknivå med plattan. Hade jag gjutit "vanlig" platta hade jag nog gjort som du skriver att jag fyllt upp med typ 0-60 eller något och så toppat med lite makadam.
 
  • Gilla
Foggy84
  • Laddar…

Bästa svaret

F Foggy84 skrev:
Jag schaktar för att gjuta platta på mark som husgrund för villa.
Tänker schakta ur ca 50-60 cm för att sen fylla upp med en paddad dränerande grusbädd.
Hört och läst många olika ”teorier” om vad man ska ha och lär väl få lika många olika åsikter här, men är det någon som vet med säkert om man först ska lägga ett bärlager med typ 0-32 eller 0-64 för att sedan köra typ 8-16, eller ska man inte köra med 0 fraktioner alls då det kan binda/suga vatten?
(Marken är typ torrskorpelera, geoteknisk markundersökning visar ingen risk för sättningar, den lilla del matjord som finns grävs givetvis bort)

Andra frågan:
Har givetvis stött på ett rotsystem från ett träd, har grävt en jävla krater med en omkrets på typ 3meter och över 2 meter djupt men rötterna tar fan aldrig slut, i botten av schaktet är nu rötterna typ Max 1cm i diameter, och verkar fortsätta rakt ned i marken, men det är många. Behöver jag fortsätta gräva till Kina för att bli av med dom helt, eller kan jag med gott samvete begrava dom med packad makadam ?
Angående rötterna kan du sluta gräva. På det djupet och i det materialet händer det aldrig någonting där. Däremot ska du fylla upp hålet med stabilt material. 0-90, 0,60 eller liknande funkar. Lägg det i pallar om max 50cm och kör med 500kg padda tills den studsar fram. När du tycker det är hårt kör du över några gånger till.
Under cellplasten räcker det med 15cm utan nollfraktion resten kan du packa upp med bärlager tex 0,60 eller vad du väljer att ha i ”trädgropen”. Samma sak med packningen som innan. Fler överfarter med en lättare padda hjälpen inte utan ta minst en 500kg. Översta lagret utan nollfraktion kör du med en asfaltpadda på ca 100kg.
 
  • Gilla
Foggy84
  • Laddar…
G-83 G-83 skrev:
Angående rötterna kan du sluta gräva. På det djupet och i det materialet händer det aldrig någonting där. Däremot ska du fylla upp hålet med stabilt material. 0-90, 0,60 eller liknande funkar. Lägg det i pallar om max 50cm och kör med 500kg padda tills den studsar fram. När du tycker det är hårt kör du över några gånger till.
Under cellplasten räcker det med 15cm utan nollfraktion resten kan du packa upp med bärlager tex 0,60 eller vad du väljer att ha i ”trädgropen”. Samma sak med packningen som innan. Fler överfarter med en lättare padda hjälpen inte utan ta minst en 500kg. Översta lagret utan nollfraktion kör du med en asfaltpadda på ca 100kg.
Stort tack !!!
 
  • Gilla
G-83
  • Laddar…
Har du gjort någon geologisk utredning på marken?

Men till det normala förfarandet om du vet man inte behöver påla osv.
På schaktbotten läggs markduk. Sedan på med ca 300mm 0-64. Allt paddas i 4 led detta blir ditt bärlager som huset kommer att flyta på. Markduk igen. På med 16-32 100mm. Paddas igen. På med markduk och avsluta med 8-16 100mm. Paddas. Då har du en supergrund och glöm inte att lägga in radon slangar utifall. Det är jobbigt att göra i efterhand.
 
A atomlab skrev:
Har du gjort någon geologisk utredning på marken?

Men till det normala förfarandet om du vet man inte behöver påla osv.
På schaktbotten läggs markduk. Sedan på med ca 300mm 0-64. Allt paddas i 4 led detta blir ditt bärlager som huset kommer att flyta på. Markduk igen. På med 16-32 100mm. Paddas igen. På med markduk och avsluta med 8-16 100mm. Paddas. Då har du en supergrund och glöm inte att lägga in radon slangar utifall. Det är jobbigt att göra i efterhand.
Japp, markundersökning gjord och behöver inte påla.
Tack för övrig input. Markduk underst såklart men aldrig hört att man ska lägga ny duk mellan varje lager ?
 
A atomlab skrev:
Har du gjort någon geologisk utredning på marken?

Men till det normala förfarandet om du vet man inte behöver påla osv.
På schaktbotten läggs markduk. Sedan på med ca 300mm 0-64. Allt paddas i 4 led detta blir ditt bärlager som huset kommer att flyta på. Markduk igen. På med 16-32 100mm. Paddas igen. På med markduk och avsluta med 8-16 100mm. Paddas. Då har du en supergrund och glöm inte att lägga in radon slangar utifall. Det är jobbigt att göra i efterhand.
Förlåt, måste bara fråga om dessa 300 mm 0-64. Vad är vitsen med det om man har superstabil lera?
 
Bygger alltid bärlager med 0 fraktion. Dels så kommer den ge en bättre anläggningsyta mot denna förträffliga lera. (Som jag inte tror är så förträfflig) Sedan är det billigare än makadam som kommer vara ditt kapitärbrytande lager. Lägger också alltid markduk mellan de olika fraktionerna för att slippa blanda dessa. Finns ju alltid en risk att den mindre fraktionen glider ner i den grövre och underminerar plattan.

Markduk är så pass billigt och eftersom man tar 0 fraktion så tjänar man in det istället för att ta 16-32 eller grövre hela vägen upp till sista 10cm 8-16.

Detta kommer från stora handläggningsboken från vägbygge.
 
A atomlab skrev:
På med 16-32 100mm. Paddas igen. På med markduk och avsluta med 8-16 100mm. Paddas.
Varför i hela friden ska man ha både 16-32 och 8-16? Och ännu mer undrar jag varför man ska ha markduk mellan dessa två? Jobbar du med detta och gör på det här viset?

Sen är det inget ovanligt, snarare vanligt, att man lägger markduk och sen 16-32 ELLER 8-16 direkt på en stabil schaktbotten av lera. Detta efter att en schaktbottenbesiktning gjorts av geotekniker.
 
G-83 G-83 skrev:
Varför i hela friden ska man ha både 16-32 och 8-16? Och ännu mer undrar jag varför man ska ha markduk mellan dessa två? Jobbar du med detta och gör på det här viset?

Sen är det inget ovanligt, snarare vanligt, att man lägger markduk och sen 16-32 ELLER 8-16 direkt på en stabil schaktbotten av lera. Detta efter att en schaktbottenbesiktning gjorts av geotekniker.
Transporter är dyrt och större fraktioner fyller ut mer. Svårare än så är det inte. Redan förklarat varför man lägger markduk mellan dessa lager. Skulle jag fylla ut en bottenplatta på 500mm med enbart 8-16 så hade det vart det sista projekt man fått.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.