En platta härdar i upp till två 2år innan den är helt klar. När det gäller att gjuta på vintern så är det ingen fara förutom möjligtvis mer jobb och dyrare betong och mer byggström. Vid själva bränningen av plattan så alstras det värme, så det fryser inte. Sen kan man även köra runt glykol i golvvärmen och täcka plattan med presseningar.
Ingen fara att bygga efter en knapp vecka.

Detta har jag hört av kunnigt folk

mvh Henke Börjar markarbeten på måndag.
 
Henkemuff skrev:
Vid själva bränningen av plattan så alstras det värme, så det fryser inte.
Ja, det stämmer att det blir en värmeutveckling när plattan "brinner"
Men för en normal villaplatta ca 10 - 15cm är den värmen långt ifrån tillräcklig om det är minusgrader ute. Beroende på hur kallt det är och hur "snabb" betongen är kan, om inte hela plattan, men åtminstone ytan frysa. Särskilt om det blåser. Det kan i sin tur leda till en skör och porös yta som måste åtgärdas. En nedfryst obrunnen betong kan teoretiskt tinas upp och börja brinna igen men med mycket lägre hållfasthet och sämre egenskaper.

Man kan precis som Henkemuff säger, köra golvvärmen. Men inte för varmt. Sträva efter en långsam uttorkning så att det inte bildas sprickor i golvet. Man bör täcka en nygjuten yta med plast eller pressenning för att få fukten att stanna kvar några dagar, gärna längre.  I vissa fall får man även vattna golvet.

/Daniel
 
Har sett att på gjuten platta så drar man ju in vattnenledningen upp i plattan, går den att stänga av ute vid gatan eller nått, den borde ju frysa tycker man och det inte står ett uppvärmt hus på plattan  
Ja, det finns avstängning i gatan, men det tar nog ett tag innan vattnet fryser, kanske den vecka eller två som behövs för att gjuta och stomresa (hoppas jag i mitt fall)

Man bör täcka en nygjuten yta med plast eller pressenning för att få fukten att stanna kvar några dagar, gärna längre.  I vissa fall får man även vattna golvet.
Hur går det med nuvarande väderlek, kan man låta bli att täcka? Regnet räcker väl till vattning som det är nu, och några minusgrader verkar inte vara i sikte.

/me (som tror på gjutning på torsdag)
 
Vid denna väderlek är det nog ingen risk för allt för snabb uttorkning!
(Tror det snart börjar växa simhud mellan tårna)
Iof brukar resultatet på golvytan inte bli så bra när det regnar men ibland har man ju inget val.
Men det kan ju bli så att om du inte täcker plattan så kommer det en lokal snöby precis på ditt bygge och täcker in hela tomten med ett par decimeter blötsnö.
Sedan kommer du att skriva i alla framtida trådar: "Glöm inte att täcka era nygjutna villaplattor...  ;)

Lycka till med gjutningen
/Daniel
 
Tack för det,

jag hoppas på hyfsat väder men prognosen ser sämre ut nu än när beslutet togs. Det ska finnas mtrl att täcka med så det får gå. Fick däremot påbackning när det gällde två viktiga detaljer; potentialutjämning på armeringen och radonstosar(tätning) vid avloppen. Hoppas kunna fixa det innan kl 8.00

Bilder kommer kanske, om jag får nån att ställa upp som fotograf :)

/me
 
Kjell G skrev:
potentialutjämning på armeringen
Jag antar att det man lägger en kabel som ansluts till alla armeringsmattor, men har den kontakt med "jorden" så att plattan får samma potential som marken ?


/Peter
 
Gomma skrev:
Jag antar att det man lägger en kabel som ansluts till alla armeringsmattor, men har den kontakt med "jorden" så att plattan får samma potential som marken ?


/Peter
Hittade svaret själv, www.elrond.se/Download/Potential2007.pdf
Den skall anslutas till huvudjordningsskenan.

/Peter
 
Hej!

Tänkte gjuta min syll nu till helgen. Går det och i så fall vad ska man tänka på när det inte kommer att vara mer än 2-3 grader varmt ute? (Ska blanda själv)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.