Håller duken gräset borta denna sommar?

  • Bara två lagersbiten

    1 Röster 20,0%
  • Både ett lager och två lager håller

    2 Röster 40,0%
  • Gräset kommer växa igenom båda innan september

    2 Röster 40,0%
  • Antal röster
    5
  • Omröstningen stängd .
Ja! :D
Jag hade glömt den här tråden, vad kul att du uppdaterar!
När det gäller markduken, minns du om det var snikvarianten man kan köpa på bauhaus eller var det en rejälare variant?
 
Det är klass N2 på duken så det är inte den betydligt klenare N1 duken som säljs i byggvaruhusen, N2 är har typ 50% mer material i sig än N1
 
  • Gilla
TorbjörnG och 4 till
  • Laddar…
Först och främst måste jag fråga, hur röstar man fram Byggahus bästa tråd? Jag vill nämligen nominera denna!

Inte bara informativt och relevant för mig som precis just nu går i sådana här funderingar, ("ska jag slita med slavarbetet gräv och grusschakt för hand i 3-4 dagars tid, eller är det overkill?") utan också underhållande! Underbart att du inte bara håller igång det såhär två år senare utan även skapade en hemsida!!!!!!

Slutligen en fråga: kan det möjligtvis ha varit en sådan här markduk?

https://www.byggmax.se/markduk-n2-p21035

På Byggmax finns följande lilla information om markdukars klassificering, vilket ledde mig till att anta att det var just N2 som jag skulle ha...

Det finns fem olika bärighetsklasser på markduk:
N1: Lämpad för dränering och filtrering av material. Bra vid exempelvis källarrenovering eller under trädgårdsplattor.
N2: Lämplig att använda mot material med max 100 mm stenstorlek. Bra vid exempelvis vägbygge och grunder, och har god effekt mot rotogräs.
N3: Lämplig att använda mot material med max 100-200 mm stenstorlek och har god effekt mot rotogräs. Bra vid exempelvis vägbygge.
N4: Lämplig att använda mot material med större än 200 mm stenstorlek och har god effekt mot rotogräs. Bra vid exempelvis vägbygge.
N5: Lämpad för mer krävande projekt.
 
  • Gilla
Ozzys Gozze och 2 till
  • Laddar…
Roligt att höra :). Ja det är en N2 duk som jag testar, inte just från byggmax men klassen betyder ju en viss tjocklek även om det kan variera något i intervallet 119-145g/m2

tex så har Geo&Tex N2 ett spann på 126 – 154g/m², Thrace N2 119 – 145g/m²
Båda uppfyller kraven enligt NorGeoSpec Certifieringen. Vet icke vart byggmax landar i intervallet

N1 köpte jag en gång i tiden till stugans altan och till lite annat men den har inte hållit särskilt bra. L
 
  • Gilla
TorbjörnG och 2 till
  • Laddar…
A Arne999 skrev:
Roligt att höra :). Ja det är en N2 duk som jag testar, inte just från byggmax men klassen betyder ju en viss tjocklek även om det kan variera något i intervallet 119-145g/m2

tex så har Geo&Tex N2 ett spann på 126 – 154g/m², Thrace N2 119 – 145g/m²
Båda uppfyller kraven enligt NorGeoSpec Certifieringen. Vet icke vart byggmax landar i intervallet

N1 köpte jag en gång i tiden till stugans altan och till lite annat men den har inte hållit särskilt bra. L
Hittade denna info på just denna produkt:

Units Nominal value Tolerance
g/m² 130 ±13
 
A Arne999 skrev:
Har själv byggt atan 3ggr och har alltid schaktat av ytlagret, lagt på markduk och makadam. Nu ska jag dock hjälpa min bror med bygget och utan tillgång till grävmaskin så kan man fråga sig om det är nödvändigt att schakta av gräset innan man lägger markduken. Googlat runt och fått minst sagt dubbla budskap.

Finns det ingen som har skippat detta och som kan lägga upp bilder på hur det ser ut efter några år?

En annan fråga är ju makadam på markduken eller ej?

Nördig ingenjör som jag är så har jag gett mig på ett litet långtidsprov men ja lär ju inte få svar inom någon dag precis.... Jag har offrat 1kvm av gräsmattan och lagt på en bit markduk i ett och två lager. Tänkte kika 1gång i veckan och kommer lägga upp foto på hur det utvecklar sig på [länk]

Ska försöka uppdatera status här oxå löpande.

Bild nr1 24/4
Stort eloge till dig som gjorde denna test och delade med dig av dina resultat. Förtjänar verkligen all uppskattning. Vänligen Michael
 
  • Gilla
joary639 och 4 till
  • Laddar…
Vill sälla mig till hyllningsskaran. Är själv mitt uppe i ett riktigt "fuskbygge" av ett trädäck, där jag blandar och testar olika metoder helt respektlöst. Får se om det slutar med en champinjonfarm under däcket innan det slutligen totalhavererar, eller om det är good enough.
Efter att ha läst tråden tänker jag dock lyxa till det med lite markduk innan jag smäller dit trallen.
 
  • Gilla
joary639 och 3 till
  • Laddar…
Grundarbete för däck med lecablock, betongplintar och frigolitisolering för bubbelbad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fick inte med bilden. Testar igen. Jobbar omväxlande med lecablock, betongplintar och egen gjutning av plintar på plats direkt i gräsytan. En del av däcket skall tåla ett litet bubbelbad (uppe i högra hörnet på bilden) och där har specialförstärkning med frigolitisolering byggts.
 
  • Gilla
TorbjörnG och 1 till
  • Laddar…
Lite markduk på också.
 
  • Träram för byggprojekt med markduk och spridda stenar på en gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
joary639 och 2 till
  • Laddar…
Bröland Bröland skrev:
Lite markduk på också.
Det blir görbra med markduk. Jag har haft det under min altan nu i 2 år. Köpte på biltema. Inga konstigheter. Du måste bara skydda det mot solljuset för annars blir det sprött och bryts ned. Hade jag varit du hade jag även lagt ut en remsa med markduk som går utanför med en 10-15 cm. Sen så köper du markstenar och lägger utanför ytterkanten på din blivande altan. Då slipper du allt som växer under altanen och det blir mkt lättare att gå med trimmer och ta bort de grässtrån som kommer växa närmast kanten. Alternativt kör du med gräsklippardäcket uppe på markstenarna. Som du har nu så kommer gräset att växa på "båda sidor" om din yttre bärlina. Är inget stort problem men du kommer behöva gå runt och klippa eller dra bort det gräset som växer precis där.
 
  • Gilla
Ollkar och 2 till
  • Laddar…
Tack. Bra förslag med markduk utanför.
 
Bröland Bröland skrev:
Lite markduk på också.
Blev det bra såhär nästan 3 år efter? Eller hade du gjort det annorlunda om du börjat med projektet idag?
 
  • Gilla
anagrius
  • Laddar…
Under min altan , såhär fyra år senare, så är det lugnt. Markduken håller än. Och all växtlighet under känns borta så det är som att det är som en tunn mjuk matta när jag rör mig under altanen (min altan är ca 80 cm upp ovan marken på lägsta stället).
Däremot är markduken väldigt spröd nu pga solljuset. Så jag har haft lite planer på att lägga ut ett nytt lager med markduk, alternativt ta bort det gamla och lägga dit nytt. Men det är mest för att jag rör mig där under då och då för att man kanske tappat med något eller behöver hämta något. Jag har ett litet lager med tryckat virke där under.
Så summa summarum. För mig fungerar helt ok att slippa skala bort svålen på gräsmattan.
 
  • Gilla
Ozzys Gozze och 2 till
  • Laddar…
Hej,

Först o främst, fantastisk forumtråd! Så nu återupplivar jag den igen.

Jag är också mitt uppe i samma diskussion med både mig själv och massa andra hur man ska göra detta. Min spontana känsla är också att gräset inte borde behöva tas bort. Finns det några fler som valt att gå på den linjen som har ett trädäck som är +10 år och kan dela med sig av hur det gått?
 
Vi har en låg altan, ca 30cm hög, byggd på plintar utan att vi tog bort gräset eller la markduk.
Inga som helst problem efter 10+år.
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.