Att brytbulten gått av är inte problemt, troligtvis så har kilen eller plastdreven (de som drivs av kuggremmen) gått sönder vilket gör att det går att vrida på den vänstra kniven (sett i färdriktnkngen) utan att den andra rör sig. Bort med övre plastkåpan och vrid på den ”lösa” kniven så kanske du kan se var du ska angripa problemet. Vill du sen att din klippning ska bli bättre så bör du vässa knivarna (var väldigt hackiga) och vill du slippa allt tjafs med klippdäck som pajar med plastdrev och sånt så köp en Husqvarna rider istället (en riktig inte 100 serien)
Jag har haft 3 stiga park (Ny Presiden 14, gammal Pro 20 och jättegammal HST12) och 2 stiga traktorklippare, bytte till HQ rider. Fixade det som var utslitet på den (den är 15 år gammal) och sen funkar den klockrent och klipper bättre än alla Stiga klipparna.
Min nuvarande klippare:
2018 års modell, när jag köpt ”ny” så tyckte svägerskans sambo att han behövde uppgradera han med
 
Jag har renoverat 2 st stiga villa här hemma. Det är inte så svårt att fixa aggregaten om man tar sig lite tid.
När det gäller själva specialdelarna och skruvarna har jag tagit det direkt med Briggsparts. Du hittar t.ex. skruvar och knivar direkt här: http://www.briggsparts.se/grp/knivar-1.php
Jag är oerhört nöjd med den hjälp jag fått från dem, de har fixat kompletta sprängskisser med reservdelsnummer åt mig när jag behövt något så tveka inte på att kontakta dem.

Ska du ändå riva isär allt så kontrollera skicket på kullagren. Inte svårt att byta och det är vanliga standardlager. Finns det inte hemma i din järnhandel så hittar du det på https://www.kullagret.com/

Ett udda fel som jag sett på några av dessa klippare är att kilen som går i remhjulen ibland har käkat sönder plasten i hjulen. Då är det omöjligt att låsa dem i 90 grader från varandra och det kommer att slå ihop igen. Om detta sker, byt både remhjulet och kilen omgående innan axeln skadas (varje axel brukar vara runt 600 kr så det sticker iväg snabbt i pris om de går sönder)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.