Slet loss mattan i trappan nu i helgen och har börjat sickla bort allt gammalt lim.
Nu är frågan vad göra sen? Tanken var att måla allt vitt utom planstegen som jag vill ha bruna typ betsade ekfärgade Eller hur man nu får till det. Kan ju inget om detta.
Men nu när vi började få bort allt lim så tyckte jag det var fint med träet.
Funderade då på att ha såpskurad trappa, hur går det till att få det bra nu när man haft matta på?
Vill dock inte ha den ljus utan lite mörkare går det att få när man såpskurar?
 
Har inget svar på huruvida trappan blir bra såpskurad, men måste passa på och fråga hur du fått bort limmet?
Håller själv på att dra bort gammal matta i vår trappa och vet inte alls hur jag ska få bort det äckliga limmet.
 
När jag skulle renovera trappan som hade limmad plastmatta, drog jag helt enkelt bort mattan och skrapade bort det mesta av limmet. Sedan slipades hela trappan för att komma ner till rent trä.
Trappan målades med grå linoljefärg i tre lager, som blev mycket snygg tillsammans med den vita pärlspontpanel.
Vagnstyckerna målades vita i samma nyans som panelen.
Målningen krävde att familjen flyttade ut under en vecka då sovrummen är på övervåningen.
Jag hoppade över mellanslipningen och trappan blev lite lagom "knottrig" och halkfri, utan att påverka städningen negativt..
Här kommer lite före- och efterbilder.
Tyvärr hade jag tydligen ingen bild på slutresultatet men den sista bilden visar iaf trappan under målningsprocessen.
Om intresse finns kan jag fixa fram en bild.

2011-01-08 11.38.40.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2012-04-21 19.18.38.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2012-07-14 09.00.30.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Moltas skrev:
Har inget svar på huruvida trappan blir bra såpskurad, men måste passa på och fråga hur du fått bort limmet?
Håller själv på att dra bort gammal matta i vår trappa och vet inte alls hur jag ska få bort det äckliga limmet.
Köpte en liten burk färgborttagningsmedel smetade på och täckte med plastfolie.Lät sitta några timmar och skrapade sen, upprepat proceduren två gånger och hoppas det räcker. Luktar mycket räcker inte till många trappsteg så kanske finns det bättre sätt ;-)
 
Jättesnyggt, kanske ska måla ändå...svårt bestämma mig
 
Bets på tidigare lim yta blir inte bra. Mycket slipande över hela ytan och det rejält innan det kan bli någorlunda resultat.
 
Vi renoverade våran trappa i höstas. Har tyvär inga före bilder men den var ganska sliten och hade en gammal matta från 70 talet på stegen. Vi slet bort mattan och slipade stegen med maskin. Sen monterade vi isär alla stänger och ledare och lackade dom och trappen vit. Vi använde samma parkett som vi har lagt på hela övervåningen och la den i trappen. Sen satte vi vanliga vita dörr foder som trappnos. Är helnöjd, saknas några lister men snart så är även dom där.

IMG_9605.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_9606.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_9607.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_9608.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
flymax
  • Laddar…
Vi renoverade vår trappa i somras. Är inte riktigt riktigt klar, men nästan. Slipade hela trappan trären, slet bort det gamla fula järnräcket och byggde nytt räcke, målade vagnstycke vitt och gjorde egna "stepkits" av byggmax parkett och planhyvlad ek. Satte även panel mot väggen, är dock inte helt nöjd med belysningen, den blev lite "tacky".

trappa-9.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Trappan blev ju jättefin - bra jobbat! Har du någon detaljbild där man kan se hur/var parketten möten planhyvlade eken? Jag är nyfiken på hur det ser ut i framkant och hur du löst så att det inte syns så tydligt.

Vad gick det på att renovera trappan om man får fråga (på ett ungefär). Vill jämföra med motsvarande "Stepkit".

vectrex skrev:
Vi renoverade vår trappa i somras. Är inte riktigt riktigt klar, men nästan. Slipade hela trappan trären, slet bort det gamla fula järnräcket och byggde nytt räcke, målade vagnstycke vitt och gjorde egna "stepkits" av byggmax parkett och planhyvlad ek. Satte även panel mot väggen, är dock inte helt nöjd med belysningen, den blev lite "tacky".

[bild]
 
Redigerat:
goldfish1977 skrev:
Trappan blev ju jättefin - bra jobbat! Har du någon detaljbild där man kan se hur/var parketten möten planhyvlade eken? Jag är nyfiken på hur det ser ut i framkant och hur du löst så att det inte syns så tydligt.

Vad gick det på att renovera trappan om man får fråga (på ett ungefär). Vill jämföra med motsvarande "Stepkit".
Tog en närbild med mobilen precis. Vet inte hur bra det syns? Kan väl tillägga att det kvarstår att olja hela stegen, parketten är oljad från fabrik men det planhyvlade är obehandlat. ImageUploadedByByggahus.se1384812394.435890.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej,

Vi har gjort en liknande operation. Tagit bort heltäckningsmatta, ta bort allt lim. Slipat och målat. Grå färg blev det i vårt fall.
Färgen sitter på bra, men det jag märkt är att furun som är under är lite mjuk så det blir lätt märken.
Lägger man på ek så slipper man ju tänka på det. Vill man måla så bör man kontrollera mjukheten i stegen först.
För oss fungerar det precis, men hade furun varit ytterliggare lite mjukare (sämre kvalitet) så hade det inte varit en långsiktigt hållbar lösning att bara måla.

Mvh

Stefan
 
Det var därför vi valde linoljefärg när vi målade trappan. Det spricker inte upp, krackelerar inte och kommer slitas med värdighet. :)
Det är dock ingen snabbrenovering med linoljefärg, då torktiden är lång och många lager krävs för att få det slitstarkt och täckande. Våra tre lager tog som sagt nästan en vecka att måla.
Men det blev snyggt (tycker vi iaf) och träkänslan är 100%. :)
 
Redigerat:
Hej,

När vi påbörjade vår trapprenovering så insåg jag att det skulle både vara lim och gammal färg. Jag hyrde en Lackfräs som fick göra jobbet.
Trapp_före.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lackfräs.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lackfräsen är underbar i trappen!
Bästa köpet jag gjort.

Hade limmad plastmatta i trappen som jag slet bort. Kvar blev en blandning av kleggit lim och vitt skum från mattan. Skrapade med antingen en färgskrapa, bacho 50mm med knopp eller en som ser ut som en tjock styv spackelspade. Eftersom att limmet var som tjockt snor ville jag få bort det innan lackfräsen.
Sen slipa trappen med en liten excenterslip och en deltaslip för hörnen.
Drygt jobb men ganska snabbt fixat.

Jag valde att grundmåla och sen måla trappen vit med Hagmans golvfärg. Lämnade trappen ganska grov och sliten då det är en 30-tals trapp som ska se använd ut.

Resultatet blev fantastiskt.
Men att fixa trapp är det värsta jag gjort men belöningen är enorm! Ler fortfarande flera gånger i vecka och är nöjd över jobbet så här ett år senare. :)

Fixade trappen inklusive målnig på en långhelg fast då var det långa dagar.
 
Så jädra bra Jef!!!
Där kom du med lösningen på mitt problem, skitsnyggt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.