7ender
Har också Sanyo CO2 4,5 kW. När det är dags att byta vill jag nog byta ut rubbet. I innedelen värms tappvarmvattnet upp i en slinga på ca 7 liter i tanken. Att hälla upp ett hett bad går knappt. Och skulle man försöka blir det duktigt med elspets. Beror väl även på att pumpen är underdimensionerad.

Bild på utedelen:
Utomhusdel av en Sanyo luftkonditioneringsenhet vid en byggnad med gräs och växter omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
Polarpumpen säljer ett märke som heter "Polario". Någon med erfarenhet av detta märke? Är det polarpumpens egna?
 
Ja Polario är deras eget märke. Tillverkas säkert i Kina.
 
H
Var inte dumsnål. Även innerdeln åldras.
Köp en helt ny maskin helst med gas i mellan ute innedeln.
Kolla in mitsubitshis Ecodan split tex.
 
Dumsnål vet jag inte, tanken kan jag ju byta om 8 år
 
B
Själv tycker jag det är en fördel om man kan byta del för del.

Min innertank med beredare är från 2002, värmepumpen betydligt nyare. Beroende på vattenkvalitet och materialval så håller varmvattenberedare väldigt olika lång tid.

Det brukar gå att hitta beredare för värmepump på blocket, t.ex. nibes vpa serie med dubbelmantlade beredare.
 
Ja jog jag tänkte detsamma. Killen på Panasonic sa att jag kan byta tanken om några år utan problem om man så önskar då
 
Men det gäller ju att ha en lösning som klarar hantera en växelventil och flytande kondensering för styrning av värmen. Inte bara en tank som man kanske shuntar ifrån. Annars missar man ca 30% av energibesparingen på själva uppvärmningsdelen.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Det ingick en ny display som installerades på insidan huset som man gjorde alla inställningar ifrån. Dvs inga inställningar via tanken längre
 
Vad jag vet jobbar en monoblock mot en tank med hög fast kondenseringstemperatur för att ge varmvatten och sedan kan man shunta ut värme från den tanken. En modern monoblock kan även jobba med värmekurva mot tanken eller direkt mot värmesystemet styrt av utetemperaturen men då blir temperaturen så låg att det inte går att få något varmvatten under nästan hela året förutom när det är som allra kallast och definitivt inte om man bara har golvvärme.
 
De sa att man skulle koppla ur en av cirkulationspumparna, mer vet jag inte
 
Jag tycker du ska ta hem ett par värmepumpsförsäljare som på plats kan berätta och förklara hur ett modernt värmepumpssystem med flytande kondensering fungerar. Sedan får du ett par offerter att ta ställning till om du vill.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
de är omöjligt att få tag i firmor som kommer hem och offererar. De jag ringer säger att alla deras montörer är ute på jobb. Knepig branch.
 
I och med de höga elpriserna kom blev det extra stort tryck i värmepumpsbranschen och man kan behöva vänta på sin tur i kön. Blev också komponentbrist efter pandemin med långa leveranstider som följd som men det håller på att sakta förbättras och kan se väldigt olika ut för olika fabrikat. Försök bland de stora som CTC, Bosch/IVT, NIBE, Thermia, Mitsubishi och Daikin. Sedan kan t.ex. de i Sverige något mer ovanliga Viessmann eller Vaillant ha något beroende på var man bor.
 
A
R Rolle85 skrev:
De sa att man skulle koppla ur en av cirkulationspumparna, mer vet jag inte
just det är det enda du tappar med pana monoblocket du får ju ett helt nytt styre istf det gamla, tank måste du ju ha hur eller hur så är det inget fel på den gamla slipper du rätt mycket rördragning
det fina med sanyon är att pumparna är varvtalsstyrda efter behov och att den kan bosta efekten med en separat ventil för att da varmara vatten ur tanken då det behövs eltillskottet sköts oxå automatiskt och det måste lösas med det nya styret på något sätt.
panasonicen har väl cirkulationspumpen mellan tank och utedel i utedelen därför får du koppla bort den i sanyon.

Jag hade valt en lösning med en dum utedel som startas från sanyon vid behov med fast kondensering den du har är flytande, man ställer bara om innedelen till nöddrift och en sladd till den nya utedelen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.