Jag har en Sanyo luft/vattenvärmepump från ca 2008. Jag har nu fått en felkod som kommer ibland ”Error H04 utedel”.
Sen trycker jag på resetknappen och den kör på som vanligt i några dagar sen kommer felmeddelandet igen.
Vad beror detta på tro och kan man byta enbart hela utedelen?
Mvh!
 
  • Gilla
Alexander Gunnarsson
  • Laddar…
Ok vad betyder ”fel på strömgivare?”
 
Värmepumparna utvecklas hela tiden och det kommer nya generationer av styrsystem. Det gör att det normalt inte går att hitta en ny utedel till en gammal innerdel utan man måste köpa allt nytt. Det är endast CTC som jag vet har en konverter mot gamla enheter som i vissa fall tillåter en något nyare utedel. Annars får man köpa ett helt separat nytt styrsystem och bygga ihop allt med nya givare och styrningar etc. Då använder man bara den gamla innerdelen som en "dum tank". Men det är mycket jobb.
 
A
R Rolle85 skrev:
Ok vad betyder ”fel på strömgivare?”
risken är att kompressorn tar för mycket ström
ring ahlsell kyl och fråga
dessa börjar bli till åren nu så det är rätt många som bytt utedel till en "vanlig", den blir lite dummare men inget som påverkar specielt mycket.
 
Åh tack. Ahlsell göteborg eller vad heter de?
 
A
R Rolle85 skrev:
Åh tack. Ahlsell göteborg eller vad heter de?
du kommer till en växel och kommer troligen hamna i Malmö
 
Ok
 
Nån som vet vilken utedel som passar?
 
Det löste sig! Panasonic hade en ny utedel till Sanyos. Tack alla
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Så enligt Panasonic kan jag få följande lösning. De tar bort min utedel och kopplar in nått som kallas ”Midblock”. Då får man en ny display som monteras på insidan huset och där gör man inställningar. Min Sanyo tank har man kvar men gör inga inställningar på denna mer då Midblockenheten sköter inställningar. Nån som kan säga om detta blir okej?
Vi har vattenburen golvvärme och vattenradiatorer, huset är från 90 talet.
 
Vilken bör man välja som utedel? Nibe, Thermia, ITW, Mitshibichi?
 
B
Tror du menar monoblock. Jag har panasonic monoblock. Innerdelen blir liksom bara en dum tank / varmvattenberedare.

Ja det funkar, och man kan få rätt kostnadseffektiva lösningar. Vill minnas att panasonic J serie är den som är bättre. Även daikin har bra monoblock.

Min panasonic är lite äldre, men den är rätt ointelligent styrning på, och fattigt med inställningsmöjligheter, men den var billig och har funkat bra.

Du kan säkert hitta andra monoblock också. Sedan är det väl inte säkert att du hittar en rörmokare som är sugen på att koppla ihop gammalt med nytt, många rörmokare brukar vilja kasta ut rubbet och sälja mycket prylar istället.

https://www.polarpumpen.se/varmepumpar/luft-vattenvarmepump/?pf_pl_variety__sve=Monoblock
 
Ja monoblock hette det, vad betyder det?
Jag har idag 4,5kw effekt och huset är på 156m2. Vad ska man välja? Verkar finnas mellan 34k till 139k?
 
B
Ett splitaggregat är ju delat i två, och vid installation måste köldmediegasen öppnas upp. Kräver vacuumpump o kyltekniker.

I ett monoblock är hela köldmediekretsen inne i aggregatets utedel. Då får man pumpa in och ut vatten till utedelen. Frysrisk. Eller så får man växla av med glykolkrets.

Vi valde vattenlösningen, vi lever med frysrisken. Vi har ventiler så man kan dränera ur om det blir strömavbrott på vintern om man upptäcker det. En glykolkrets hade inneburit extrapump, expansionskärl och sämre prestanda.

Häromkring (jag bor på cykelavstånd från kolbäck) så är ju elnätet stabilt och inte så många dagar om året med minusgrader, och vi är ofta hemma. Känns som en rimligt risk att leva med.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.