Är det någon här som har använt den där färgen som har en struktur - lite sandig, liksom? Tror till och med att den heter Sand. Jag tycker att den verkar jätteläcker. Skulle gärna vilja höra vad ni andra tyckte om den: är den dryg, lätt att applicera, väldigt dyr osv.
 
Den funderade vi också på att ha, Som Sand tror jag den heter, men folk vi känner som har målat med den avrådde bestämt, så det blir nog inget med det för vår del.........
 
Hmmm, vad ska jag tro nu då?
Honey-Bunny: varför var vännerna så negativa till färgen? Det vore mycket intressant att veta VARFÖR de avrådde.
Nybyggaren: kul med en positiv kommentar. Kollade på nätet och färgen heter Som Sand och kommer från Nordsjö som du sa.
Jag tilltalas av väggar med lite struktur i. Övermålade vävtapeter eller träpanel eller vad som helst som inte är fullständigt slätt och platt. Man kanske ska måla ett rum på prov?
 
Tack för svaren! Jag tror nog att jag testar ett av sovrummen, även om det skulle bli dyrt. Fina tapeter är ju också dyra ;)
 
Lycke skrev:
Tack för svaren! Jag tror nog att jag testar ett av sovrummen, även om det skulle bli dyrt. Fina tapeter är ju också dyra  ;)

Berätta gärna hur det gick.. :)
 
Självklart, men du får vänta LÄNGE på svaret! Vi får inte måla och tapetsera förrän i januari nästa år...
 
Vi har inte använt just den typen av färg, däremot helmatt färg (Alcro) i flera rum. Jättesnyggt, men ytan blir ganska känslig. Kommer du åt väggen med något föremål skadas "strukturen" och ytan blir slätare och blankare. Jag kan tänka mig att samma sak gäller färg med sand iblandat.
Fast jag skulle definitivt kunna tänka mig att använda samma färg igen.
 
Tack för era svar! Tål att tänkas på. Jag tycker bara att sanden är snyggare än strukturtapeter så kanske VILL jag inte ta till mig att det vore lämpligare med en billig strukturtapet.
En god vän sa att strukturtapeter är något som varenda pizzeria har. Efter detta har jag haft svårt för den strukturtapet vi valt i ena barnets rum...
 
Jag gjorde "puts strukturen" själv och målade med vanlig färg, helt kanon.

Putsen gjorde jag genom att blanda gips så att konsistensen var ungefär som välling sedan strök jag på det med en kalkborste.
Fick iden från sommartorpet där han gjorde det med husfix, men det blir jäkligt dyrt mkt billigare med gips.
 
Kan bara hålla med färgen som sand är väldigt odryg samt dyr!!!
Gör som ovanstående gör strukturen själv med gips eller sandspackel och måla med vanlig färg.
Dessutom är det lättare att få en grövre murliknande struktur med gips/spackel
mvh
 
Då jag målade mitt nybygge (förra århundradet) använde jag en färg som heter "Sandokryl M". Den fanns då i 2 olika grova strukturer.
Då jag för två år sen skulle förbättra på ett ställe hittade jag inte färgen. Jag blandade vanlig sand i betongfärg. Det fungerade utmärkt. Inte den minsta tendens att lossna.
 
Tack för alla olika tips jag fått! Jag har gott om tid på mig att bestämma hur jag ska göra. Sparar era goda råd i ett worddokument till framtiden.
 
Har blivit jätteförtjust i denna typ av färg.Är det någon som har målat med den och kan ge något possitivt eller negativt.
 
Våra målare håller just nu på att måla vår nyproduktion. Vi har hört att just Akvaling Accent - färgen (Alcros strukturfärg) är tålig. Vi målar med den i hallen, köket och vardagsrummet. Det enda som jag ser som negativt bli priset....dubbelt så dyrt som att ta vanlig färg - men bra mkt snyggare. Det är ju inte fel att INTE göra som alla andra eller hur? Strukturfärgen gå att få i alla kulörer.
 
Javist kan man själv bestämma hur man vil ha det! Man kan lära av andras fel eller göra egna (som är dyrare)....
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.