Ta inte för hårt på vad jag skriver, jag har ju inte ens sett färgerna. Precis som nämnts i tråden är det viktigaste hur ni upplever färgen och att ni så klart väljer den färgen som känns bäst (ljus eller mörk).

Nu hittade jag en sida med båda kulörerna på, så nu vet jag mer vad det är för färg du syftar på (även om det kanske inte fullt ut överensstämmer med verkligheten.

http://www.alltihemmet.se/guider/guide_1/kulörer/

Skillnaden är hårfin men det blir förmodligen tydligare i verkligheten. Det beror ju mycket på vilken färg man vill åt men om man är rädd för att det skall bli för mycket rött är vår erfarenhet att det blir inte det. Mer rött inblandat i det gula ger en krämigare och varmare ton.
 
Jonte skrev:
Lutar just nu åt Y20R, men jag ska träffa en färgsättningskille under dagen som kanske kommer med några nya input  ;D
Bra idé, du kan väl berätta vad han hade för synpunkter :D

//Christina.
 
byggimpert skrev:
Bra idé, du kan väl berätta vad han hade för synpunkter :D

//Christina.
Jag fick följande tankar:
- Y30R uppfattas som varmare iom att det är mer rött i den. Uppfattas som ljusare. Kan i ett visst sken möjligen dra mot aprikos (usch), men troligen inte...

-Y20R är som sagt var gulare (och inte beigare som jag sagt...). Ligger nog närmast beskrivningen - gräddvit.

Summa summarum! Ska testa Y30R på altanstaket i helgen och sen på en långsida av garaget, innan det är dax för den stora målningen. Då får vi chansen att se den i olika ljus mm. Om den ser skum ut på garaget så går det alltid att köra Y20R uppepå och sen Y30R och sen.... ;) Nån gång kan vi ev möjligtvis bestämma oss... :)

Trevlig midsommar!
 
Jonte skrev:
Kan i ett visst sken möjligen dra mot aprikos (usch), men troligen inte...
Klokt att måla upp en vägg och se i olika ljus, just den där svaaaga dragningen åt aprikos i vissa ljus är ju bedrövlig så det är nog smart att se på en hel väggyta och ffa. i kvällssol som kan locka fram den röda undertonen.
Ska bli kul och höra vad ni kommer fram till efter helgens övningar ;)

MVH/Christina.
 
byggimpert skrev:
Klokt att måla upp en vägg och se i olika ljus, just den där svaaaga dragningen åt aprikos i vissa ljus är ju bedrövlig så det är nog smart att se på en hel väggyta och ffa. i kvällssol som kan locka fram den röda undertonen.
Ska bli kul och höra vad ni kommer fram till efter helgens övningar ;)

MVH/Christina.
Färghandlarn fick knäcka mer färg...för nu har jag ändrat mig igen... ;)

Nu testar vi med Y20R på altanstaketet som ska målas först. Blev byxis för risken med för mycket rött i färgen. Tror du att huset överhuvudtaget kan/riskerar att upplevas som svagt, svagt gult? Vi vill ju att det ska vara cremevitt...eller hur jag nu ska beskriva det :)

/Jonte
 
Jonte skrev:
Tror du att huset överhuvudtaget kan/riskerar att upplevas som svagt, svagt gult? Vi vill ju att det ska vara cremevitt...eller hur jag nu ska beskriva det  :)

/Jonte
Jaa du.... det är en svår fråga att svara med säkerhet på, det är väl ingen slump att just beteckningen "gräddvitt" i det närmaste "sitter i betraktarens ögon" och därmed finns i ett otal kombinationer ;)
Vi har ju 1005-Y20R på alla detaljer och jag tycker att den är just "gräddvit" men huruvida grädde i vissa ljus kan upplevas som ljust,ljust gul kan väl de lärde tvista om till domedagen, jag tycker att den här nyansen är ljusbeige men visst.... du har 10% svärta och 5% kulörstyrka i gult med 20% dragning åt rött som ju dämpar det gula men  gult finns ju de facto där så jag kan inte säga:

- Nej, den upplevs aldrig som ljus,ljust gul.........

Det beror, som tidigare sagts, bla. mycket på omgivningarna ni har runt ert hus, och även om inte jag upplever den som en ljusgul nyans i något ljus så är ju både grädde och creme vita nyanser med dragning åt gult, det går ju inte att komma ifrån.

Det bästa råd jag kan ge dig är att provmåla och känner du minsta tveksamhet så kosta på dig en provburk till, bryt i exakt den färgtyp du ska använda, jag skulle personligen ta en 1-lit. burk och provbryta S1002-Y, då har du 3% mindre kulörstyrka, inget rött som behövs för att balansera den större mängden gult men samma svärta och jag gissar att du kommer att uppleva den som en ljus men varm gråton, provmåla en bit (men bara lite om du ska kunna fylla på med gult i samma burk) känn efter hur den känns, är den för grå så fyll på med gult men bara pyttelite åt gången och kolla av tills du är nöjd, var noga med att dom trycker ut ett recept för varje gång du adderar brytbas så att du kan använda receptet när/om du väl är nöjd, stanna när du tror att du ligger någonstans S1003-Y el. S1004-Y, då har du lite mindre gult än 1005-Y men du har å andra sidan inget rött men det behövs troligen inte med så lite gult risken är annars att det röda blir för dominant och drar nyansen åt rosa/aprikos, ta hem och provmåla och jämför med 1005-Y20R och kolla om du gillar detta bättre, men som sagt var noga med att "bokföra" varje tillägg av färg för isf. blir ju denna din alldeles egna brytning.
Den här proceduren kan du iof. använda som nödlösning till andra varvet, det gjorde jag med vår röda fasadfärg ;)

Långt och kanske krångligt svar på en till synes "enkel" fråga :-/

MVH//Christina.
 
Jonte skrev:
Nu testar vi med Y20R på altanstaketet som ska målas först. Blev byxis för risken med för mycket rött i färgen. Tror du att huset överhuvudtaget kan/riskerar att upplevas som svagt, svagt gult? Vi vill ju att det ska vara cremevitt...eller hur jag nu ska beskriva det  :)
/Jonte
Jeg har malt min leilighet innvendig med 0005-Y20R (samme fargetone som du vurderer, men uten svart). Den har jo et skjær av farge i seg, men ikke SÅ mye, den er definitivt kremhvit. Hvilken retning fargen drar er helt avhengig av lyset. I rom med nordvendte vinduer (der lyset er kaldt) drar den mer mot gult, mens i rom med sørvendte vinduer (der lyset er varmere) drar den mer mot rødt (terrakotta, ikke rosa). Spesielt fin i det varme lyset, synes jeg :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.