O
Jag frågade en gammal räv just om vilken sida nollan ska sitta på för jag har fått lära mig att det ska vara på någon av sidorna (ibland är man bra smart:) ) men kom inte ihåg vilken... ha sa bara följ texten på uttaget... så de gör jag....
 
  • Gilla
el_richard
  • Laddar…
Och anslutningsskruvarna är ALDRIG 3 mm utan 4 mm. Och det är ett fåtal "montörer" som bryr sig (med rätta) på vilken sida nolla resp. fas sitter.
Ps
Som onödigt vetande, man har kontrollerat hur hårt yrkesverksamma elektriker drar sina skruvar och resultatet blev att dom låg mycket nära det rekommenderade åtdragningsmomentet. Så nära att momentnyckel/mejsel inte skulle göra nån avgörande skillnad, men det tog ett år eller två innan "känslan" hade infunnit sig.
 
Redigerat:
elmont skrev:
Och anslutningsskruvarna är ALDRIG 3 mm utan 4 mm. Och det är ett fåtal "montörer" som bryr sig (med rätta) på vilken sida nolla resp. fas sitter.
Ps
Som onödigt vetande, man har kontrollerat hur hårt yrkesverksamma elektriker drar sina skruvar och resultatet blev att dom låg mycket nära det rekommenderade åtdragningsmomentet. Så nära att momentnyckel/mejsel inte skulle göra nån avgörande skillnad, men det tog ett år eller två innan "känslan" hade infunnit sig.
Hur kan de lära sig utan feedback? Eller är korrekt moment bara strax under att man drar av gängorna?
 
Jag har ingen aning om hur dom "kollade" men det var för kanske 20- 30 år sedan då det var en rätt stor debatt om momentmejslars vara eller icke vara. Det hela slutade i alla fall med att det inte var nödvändigt. Och dom som drar för hårt är dom som skruvar "sällan", dom vill dra lite extra bara för säkerhets skull.
 
elmont skrev:
Jag har ingen aning om hur dom "kollade" men det var för kanske 20- 30 år sedan då det var en rätt stor debatt om momentmejslars vara eller icke vara. Det hela slutade i alla fall med att det inte var nödvändigt. Och dom som drar för hårt är dom som skruvar "sällan", dom vill dra lite extra bara för säkerhets skull.
Kolla-biten torde vara rätt enkel, men jag är genuint nyfiken på hur elektrikerna lär sig att dra med rätt moment. Att de märker när de skruvar sönder saker förstår jag. Likaledes om sladdarna inte sitter fast. Men allt däremellan?
 
Träning!

Tvinna inte kardelerna - de ska samma lätta tvinning de har innanför isoleringen.
Dra åt skruven så som du tycker (0.2-0.5 Nm för dessa areror), och dra i den med ca 50 N.
Lossa ledaren och kolla efter skador på kardelerna. Det bör inte finnas djupa och skarpa indenteringar, och naturligtvis inga brott på enskilda kardeler.

Du ska kunna lossa och ansluta samma ledare X antal gånger utan att ledaren förstörs.

Jag tycker mig se en antydan till att skruvskallar ibland är utformade så att de dels begränsar storleken på mejseln (som indirekt begränsar momentet) och dels begränsar momentet genom skruvskallens utformning genom att mejseln slinter.

Men lite för hårt är nog bättre än lite för löst http://www.byggahus.se/forum/el/211169-paskeld-fast-bara-nastan.html
 
Man har ju en "startbana" där man får öva innan det blir "verklighet" och det är väl så enkelt att övning ger färdighet samt att man under resans gång gör vissa misstag som man lär sig av. Det är i alla fall knappast nått man kan läsa sig till utan måste "träna". Man lär sig rätt fort hur hårt man kan dra utan att det blir skador, i alla fall dom flesta som skruvar hundratals ja tusentals skruvar om dagen.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.