I samband med renovering av några rum hemma så passade jag på att dra jord i alla uttag i rummen.
Jag har nu fått reda på att jag inte får göra det jag just gjort.

Vad tycker ni jag bör göra nu?

Ska jag rycka ur jordtrådarna, återställa, och kontakta elektriker?
Eller kan jag låta dom ligga kvar och försöka få en elektriker att kolla på det jag gjort?
Eller ska jag bara koppla ur jorden ur uttagen och be en elektriker 'skruva fast den' i uttagen?
Några andra idéer?

Lite relevant info:
Jag tror mig ju känna till de regler jag måste följa:
- om ett uttag i ett rum är jordat så måste alla andra (även lamputtag) vara jordade
- inte låna jord mellan grupper (detta vållade lite huvudbry då några rum hade uttag i två grupper...)
- max 5 st 1.5mm ledare i 16 mm rör
(jag har inte dragit nya rör, dosor eller liknande. Inte heller behövde jag öppna upp någon elcentral)

Jag är civilingenjör (elektroteknik, Lund) så jag har ju koll på det teoretiska och i praktiken tror jag att det är begränsad risk att jag gjort något som skulle vara farligt... men det känns ju lite olustigt.
 
Det låter ju som du har koll och då är det väl inte så mycket att säga om saken. Det är knappast första gången någon gör ett hemmapul som egentligen inte är tillåtet. Om du är osäker på installationen så lägg upp några bilder här och låt folk kommentera. Det viktiga är att du använt rätt material, har en egen jordledning till centralen för varje grupp, och kopplat rätt. Se till att kontrollera kontinuiteten från varje uttag till centralen.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Teknisk Fysik och Linköping brukar jag anse vara minimikravet, men OK då..

:)

Välkommen till Forumet!
 
Som sagt det viktigaste är att det är rätt gjort, och att du kan kontrollera det (kontinuitetsmätning).

jag bli lite fundersam över raden:

"- inte låna jord mellan grupper (detta vållade lite huvudbry då några rum hade uttag i två grupper...)"