I samband med renovering av några rum hemma så passade jag på att dra jord i alla uttag i rummen.
Jag har nu fått reda på att jag inte får göra det jag just gjort.

Vad tycker ni jag bör göra nu?

Ska jag rycka ur jordtrådarna, återställa, och kontakta elektriker?
Eller kan jag låta dom ligga kvar och försöka få en elektriker att kolla på det jag gjort?
Eller ska jag bara koppla ur jorden ur uttagen och be en elektriker 'skruva fast den' i uttagen?
Några andra idéer?

Lite relevant info:
Jag tror mig ju känna till de regler jag måste följa:
- om ett uttag i ett rum är jordat så måste alla andra (även lamputtag) vara jordade
- inte låna jord mellan grupper (detta vållade lite huvudbry då några rum hade uttag i två grupper...)
- max 5 st 1.5mm ledare i 16 mm rör
(jag har inte dragit nya rör, dosor eller liknande. Inte heller behövde jag öppna upp någon elcentral)

Jag är civilingenjör (elektroteknik, Lund) så jag har ju koll på det teoretiska och i praktiken tror jag att det är begränsad risk att jag gjort något som skulle vara farligt... men det känns ju lite olustigt.
 
Det låter ju som du har koll och då är det väl inte så mycket att säga om saken. Det är knappast första gången någon gör ett hemmapul som egentligen inte är tillåtet. Om du är osäker på installationen så lägg upp några bilder här och låt folk kommentera. Det viktiga är att du använt rätt material, har en egen jordledning till centralen för varje grupp, och kopplat rätt. Se till att kontrollera kontinuiteten från varje uttag till centralen.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Teknisk Fysik och Linköping brukar jag anse vara minimikravet, men OK då..

:)

Välkommen till Forumet!
 
Som sagt det viktigaste är att det är rätt gjort, och att du kan kontrollera det (kontinuitetsmätning).

jag bli lite fundersam över raden:

"- inte låna jord mellan grupper (detta vållade lite huvudbry då några rum hade uttag i två grupper...)"

På vilket sätt gav det huvudbry? Om jordtråden följer med från matande ände ända fram till resp. uttag. Då är det väl inget problem med 2 grupper i rummet? Eller hade du två grupper i samma matande rör?
 
mycke_nu skrev:
Teknisk Fysik och Linköping brukar jag anse vara minimikravet, men OK då..

:)

Välkommen till Forumet!
Haha, jag misstänkte nog att någon skulle hugga på det där med studieorten :)
 
hempularen skrev:
jag bli lite fundersam över raden:

"- inte låna jord mellan grupper (detta vållade lite huvudbry då några rum hade uttag i två grupper...)"

På vilket sätt gav det huvudbry? Om jordtråden följer med från matande ände ända fram till resp. uttag. Då är det väl inget problem med 2 grupper i rummet? Eller hade du två grupper i samma matande rör?
Det gav huvudbry eftersom jag upptäckte det först efter att jag dragit fram tråd till uttag nr 1 (jag hade lite naivt antagit att dom låg på samma grupp, upptäckte att så inte var fallet när jag mätte).

Jag fick alltså börja klura ut hur rören var dragna fram till det andra uttaget (annan grupp, alltså andra rör och annan anslutningspunkt för jorden). Inte svårt egentligen - men det blev mer tidskrävande än jag räknat med.
 
Redigerat:
erikolsson skrev:
- inte låna jord mellan grupper (detta vållade lite huvudbry då några rum hade uttag i två grupper...)
Fas/tändtråd, nolla & skyddsjord, ska gå parallellt hela vägen från centralen till förbrukaren (förutom där (bara) fasen går ner till strömbrytaren och tändtråden går tillbaka upp i samma rör/kabel (ingen nolla dragen)).
Alla vägg-/lamputtag mm på en och samma grupp behöver inte vara jordade. Däremot måste alla uttag i ett å samma rum oberoende om det är från en eller flera grupper.
Detta ställer till det när man vid renovering öppnar upp mellan olika rum, främst mellan kök och vardagsrum, köken är nästan alltid jordade.

Om en grupp går från centralen via lamputtag i sovrum1 vidare till lamputtag sovrum2 vidare till lamputtag sovrum3 och slutar i ett vägguttag i sovrum3, så behöver inte uttagen i sovrum1 & 2 jordas bara för att man jordar upp sovrum3, däremot måste jorden gå genom lamputtagsdosorna i sovrum1 & 2.
 
Demmpa skrev:
Om en grupp går från centralen via lamputtag i sovrum1 vidare till lamputtag sovrum2 vidare till lamputtag sovrum3 och slutar i ett vägguttag i sovrum3, så behöver inte uttagen i sovrum1 & 2 jordas bara för att man jordar upp sovrum3, däremot måste jorden gå genom lamputtagsdosorna i sovrum1 & 2.
Precis.
Om det sen i sovrum 3, som i mitt fall, sitter ytterligare ett uttag (på en annan grupp) så antar jag att även det måste jordas. Det blir ju då lite jobbigare om den gruppen då är dragen runt halva huset på ett helt annat sätt än det första uttaget... Många meter tråd blev det :)

Men jag har några småfrågor som vore intressant att få svar på:
Jag kopplar såklart jord, fas och nolla till rätt anslutningar i uttaget. Men finns det någon regel som säger att man när man skruvar fast uttaget i dosan ska se till att nolla/fas ska vara vara till höger/vänster? (dvs. att uttaget inte får sitta upp-och-ned)

Och finns det några regler om hur hårt man ska dra åt skruvarna i uttaget?
(jag brukar bara dra så att det 'känns lagom' och sen provdra i tråden för att kontrollera att den inte lossnar - men det verkar ju finnas regler om precis allting som har med el att göra...)
 
erikolsson skrev:
Jag tror mig ju känna till de regler jag måste följa:
- max 5 st 1.5mm ledare i 16 mm rör
Det där är ingen regel. Det är bara en rekommendation vid val av VP-rör, för att underlätta arbetet. Sitter röret redan på plats och alla ledare tillhör samma grupp får du ha så många du klarar att få i.
 
b_hasse skrev:
Det där är ingen regel. Det är bara en rekommendation vid val av VP-rör, för att underlätta arbetet. Sitter röret redan på plats och alla ledare tillhör samma grupp får du ha så många du klarar att få i.
Ok, det visste jag inte - trodde det var en regel p.g.a. värmeutveckling.
 
erikolsson skrev:
Ok, det visste jag inte - trodde det var en regel p.g.a. värmeutveckling.
Om alla ledare tillhör samma grupp kan inte värmeutvecklingen öka pga fler ledare. Om strömmen fördelar sig på fler ledare så minskar värmeutvecklingen. Det som kan försämras är eventuell luftcirkulation i rören, men det verkar inte som man förlitar sig på den när det gäller kylning av ledarna.

Det är lätt att hitta felaktig information på internet. T.ex här:
http://www.byggoteknik.se/fixa-kabeldragning-som-karvar

De hävdar att man får ha max 5 st 1,5 mm[SUP]2[/SUP] i ett 16 mm rör, men det är fel.
De länkar till sin källa (fast länken fungerar inte längre). Källan är en tabell för val av VP-rör vid nyinstallation, och den enda motivering som finns där är "Välj och förlägg installationsrören så att ledningarna kan dras utan svårighet".
 
erikolsson skrev:
Precis.
Om det sen i sovrum 3, som i mitt fall, sitter ytterligare ett uttag (på en annan grupp) så antar jag att även det måste jordas. Det blir ju då lite jobbigare om den gruppen då är dragen runt halva huset på ett helt annat sätt än det första uttaget... Många meter tråd blev det :)

Men jag har några småfrågor som vore intressant att få svar på:
Jag kopplar såklart jord, fas och nolla till rätt anslutningar i uttaget. Men finns det någon regel som säger att man när man skruvar fast uttaget i dosan ska se till att nolla/fas ska vara vara till höger/vänster? (dvs. att uttaget inte får sitta upp-och-ned)

Och finns det några regler om hur hårt man ska dra åt skruvarna i uttaget?
(jag brukar bara dra så att det 'känns lagom' och sen provdra i tråden för att kontrollera att den inte lossnar - men det verkar ju finnas regler om precis allting som har med el att göra...)
Nollan till höger är väl en "regel", även om det inte spelar någon roll för funktionen, du kan ju sätta in stickproppen åt vilket håll som helst I ett (svenskt) vägguttag..


Jag har fått lära mig att man ska dra skruvplintarna I ett uttag med 0.5 Nm, men det är väl något som tillverkare ska ange. Oftast är det M3 skruv av mjukt material (knappast 18/8 stål) så allt över 1-2 Nm kommer skada skruven. Någon här har säkert info/länkar till exakta åtdragsmomment. Testa att dra 0.5 Nm med en mommentmejsel, det är inte mycket kraft som behövs. Sen kan man ju fråga sig hur "farligt" det är att dra för hårt. Jag skruvar mycket maskiner och dylikt (och har OCD :) ) så jag använder mommentmejsel till allt, men SÅ kritiskt är det kanske inte med uttag, eller?
 
P
Om du har följt alla regler så är det lugnt.
 
Nollan till höger? Aldrig hört.
Men jag sätter oftast insatsen så att texten blir åt rätt håll.
 
Gängorna går helt klart lätt att dra sönder om man är oförsiktig. Momentnyckel är väl att ta i, men efterspänn gärna eftersom kopparledarna deformeras med tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.