MultiMan
Lägg gärna upp en bild motsvarande den jag nu gjort på min Siemens så kanske vi kan se något. De två rören går in i varandra och fungerar som en hävert. De måste vara helt rena hela vägen och inte skadade om det ska fungera.

En demonterad del av en Siemens tvättmaskin med synliga anslutningsrör och hävertsystem, avbildad ovanifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Här kommer bilderna
 
  • En diskmedelsfördelare för diskmaskin med öppet lock placerad på en bänkskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en vit, öppen avloppsfälla i en diskho med synligt avloppsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvättmaskinsavdelare och tvättmedelsbehållare på bänkskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Oerhört mystiskt!

Ser verkligen inga fel alls.

Även om vattenflödet från maskinen vore dåligt så när nivån väl kommer över en viss höjd så aktiveras häverten och ska tömma facket. Det beror inte på hur snabbt det fylls på.
 
Både och den tar lite men sen böir det kvar och blandas med vatten
 
(Mitt förra inlägg knasade sig och försvann)
Ok, så bara lite vatten kommer i. Jag vet inte hur din modell är uppbyggd men testa att göra rent hålen i maskinen underifrån. Den sista bilden i ditt första inlägg. På andra fabrikat fungerar det så att vattnet hamnar där genom att båda fackens hål får vatten och då ”möts på mitten” och vatten hamnar i mitten. Om du förstår hur jag menar.
 
Använd ättika som sköjjmedel, bildas ingen gegga.
 
  • Gilla
mili1983
  • Laddar…
A
torbeno torbeno skrev:
(Mitt förra inlägg knasade sig och försvann)
Ok, så bara lite vatten kommer i. Jag vet inte hur din modell är uppbyggd men testa att göra rent hålen i maskinen underifrån. Den sista bilden i ditt första inlägg. På andra fabrikat fungerar det så att vattnet hamnar där genom att båda fackens hål får vatten och då ”möts på mitten” och vatten hamnar i mitten. Om du förstår hur jag menar.
samma på denna!
 
A
byt vatten fördelare DC97-14656B om du får tag i någon...
kolla först att maskinen spolar rent i såväl huvudtvättfacket som förtvättsfacket
byt annars inloppsventil DC62-00024F
eller byt båda!
hjälper inte detta så byt kretskort DC92-00595D
eller byt alla tre på en gång.

Eller bäst av allt, byt hela maskinen!
 
  • Gilla
mili1983
  • Laddar…
Tack! Har dock rensat och det ser ut som att den faktiskt tar sköljmedlet nu. Det är inte konstigt eftersom det säkerligen samlas gegga från tvättmedlet lite varsomhelst. Använt både ättika och klor faktiskt. Men skulle säkert behöva plocka isär och rensa delarna bättre. Får eventuellt göra det till helgen :). Vi har haft den i 10,5år så den har väl egentligen gjort sitt.
 
Sluta använda sköljmedel, det är ett djävulens påfund!
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Jag har förstått att det inte ska vara bra för miljön med sköljmedel men frågan är om något av det vi gör, äter osv idag är bra för miljön. Inte ens att vi lever är bra för miljön. Vad exakt är det som är så fel med sköljmedel och varför är folk så emot det? Kanske lite off topic men ändå....
 
Det är väl kanske att det är en onödig grej som är lätt att skippa även om miljövinsten är liten.
 
Klädesplagg som blivit sköljda utan sköljmedel kan lättare suga åt sig svett och smuts. De behöver då inte tvättas lika ofta!
Så kallade funktionskläder skall inte heller ha sköljmedel.
Det är i alla fall jättebra för tvättmaskinen att göra rent i och bakom tvättmedelsfacket.

Sköljmedel lanserades kring 1970. Då fanns det många nya syntetiska tyger, som var statiska, smet åt och sprakade. Nu - 50 år senare - fungerar de flesta syntetiska tygerna inte alls på det viset. Men tvättmedelstillverkarna vill naturligtvis att vi fortsätter köpa dessa sköljmedel, om inte annat för att ge tvätten en (syntetisk!) parfymdoft.,
 
Jag verkligen avskyr den påträngande doften av sköljmedel, och avskyr hur det förstör den nytvättade känslan i tex lakan och handdukar.

Övernattade för ett tag sedan hos några bekanta som tyvärr använt sköljmedel till sängkläderna. Kunde knappt sova alls och vaknade upp med igenmurade ögon pga detta elände.
 
A
C Cider skrev:
Klädesplagg som blivit sköljda utan sköljmedel kan lättare suga åt sig svett och smuts. De behöver då inte tvättas lika ofta!
Så kallade funktionskläder skall inte heller ha sköljmedel.
Det är i alla fall jättebra för tvättmaskinen att göra rent i och bakom tvättmedelsfacket.

Sköljmedel lanserades kring 1970. Då fanns det många nya syntetiska tyger, som var statiska, smet åt och sprakade. Nu - 50 år senare - fungerar de flesta syntetiska tygerna inte alls på det viset. Men tvättmedelstillverkarna vill naturligtvis att vi fortsätter köpa dessa sköljmedel, om inte annat för att ge tvätten en (syntetisk!) parfymdoft.,
AH! nylonskjortor
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.