Tack för alla synpunkter i detta ärende, jag ligger lite lågt så länge, vi vet fortfarande inte hur det gick för TS?
 
Oj, behöver göra inställningar så att jag ser om ytterligare inlägg kommit...! :surprised:
Det blev en del stora förändringar i vårt liv under hela våren så allt lades på is. Nu är det aktuellt igen och vi sitter nu här igen och försöker tolka PBL.
Om vi nu skall acceptera att vi bor inom sammanhållen bebyggelse så finns det ju en del undantag från bygglovsplikten ändå om vi förstår rättt...
Enligt Kap 7 Bygglov 7§ så verkar det som att om grannarna ger sitt godkännande så behövs inget bygglov för en mindre tillbyggnad...dock framgår inte hur stor en mindre tillbyggnad är :confused:
Vårt projekt har dessutom gått från en en inbyggd farstu till även en tillbyggnad samt totalrenovering av grund (med tillhörande renovering av bottenvåning) samt installation av jordvärme samt inkoppling av kommunalt vatten via vattenförening... samt...var det något mer? :eek:
 
Har du möjlighet att lägga upp en karta över ert område?

Google maps eller dyl. En länk till en karta kan funka oxå.
 
Bild1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hrm, jag är kass på avståndsuppskattning tydligen...:surprised:
Granne 1: 250m avstånd, jorbruksfastighet, ligger högst upp på toppen av en höjd
Vår tomt (gul markering) ligger i en sänka, så vi ser enbart taket på Granne 2 bostadshus.
Granne 2: 100m avstånd, jordbruksfastighet. Har en oisolerad förrådsbyggnad 40m från vårt hus.

Enbart Granne 1 och 2 har mark som gränsar till vår fastighet. Enbart åker och äng runt vår fastighet.
 
Rodkulla skrev:
[bild]Hrm, jag är kass på avståndsuppskattning tydligen...:surprised:
Granne 1: 250m avstånd, jorbruksfastighet, ligger högst upp på toppen av en höjd
Vår tomt (gul markering) ligger i en sänka, så vi ser enbart taket på Granne 2 bostadshus.
Granne 2: 100m avstånd, jordbruksfastighet. Har en oisolerad förrådsbyggnad 40m från vårt hus.

Enbart Granne 1 och 2 har mark som gränsar till vår fastighet. Enbart åker och äng runt vår fastighet.
Ja, ni bor i sammanhållen bebyggelse.
 
Har ungefär samma problem som rodkulla. Mitt fritidshus har blivit klassat som sammanhållen bebyggelse! Detta för att ifrån min fastighet till detaljplanelagt omr. Så är det inte mer än 9 meter cirka.
Jag angränsar alltså inte till detaljplanen, det finns en kort sträcka mellan som tillhör en annan fastighet.
Men det konstiga är! Att precis intill min fastighet finns en annan som angränsar direkt mot detaljplanen, men deras är inte klassat som sammanhållen bebyggelse.
Jag har ringt o frågat kommunen där jag bor. Och dom kunde inte svara på detta med en gång utan var tvungna att ta med sig detta till ett möte den kommande veckan.
Så förhoppningsvis får jag svar nästa vecka..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.