fusion skrev:
Normalt är att föreningens valberedning (ej styrelsemedlemmar), intervjuar de som kandiderar till tex suppleant, verksamhetsansvariga etc, lägger fram sitt förslag till styrelse innan årsmötet så medlemmarna hinner tänka till vem de vill rösta på. Medlemmarna röstar för/emot dessa vid årsmötet, normalt smärtfritt utan manuell rösträkning.

Misstänker man att nånting inte skötts som det skall så kan man även be revisorerna granska fallet.
Det är ju fritt fram att nominera andra alternativ vid stämman. Det är alltså inte så att medlemmarna bara kan rösta ja eller nej till valberedningens förslag. Man kan föra fram fler kandidater till röstningen.

Det normala är dock att valberedningens förslag är det som röstas igenom.
 
hempularen skrev:
Det är ju fritt fram att nominera andra alternativ vid stämman. Det är alltså inte så att medlemmarna bara kan rösta ja eller nej till valberedningens förslag. Man kan föra fram fler kandidater till röstningen.
Naturligtvis ska dessa vara vidtalade och acceptera att kandidera.
 
harry73
hempularen skrev:
Här låter det som att styrelsen i ngn. sorts "demokratri ambition" har fört fram samtliga medlemmars åsikter i en överklagan utan att redigera. Det tycker jag i så fall är anmärkningsvärt.
putte82 skrev:
Tex så har jag ansökt om att få borra bergvärme. Då blev ordförande för styrelsen tillfrågad av Länsstyrelsen om de har några synpunkter angående ansökan.
Att komma in med synpunkter om länsstyrelsen frågar om det är inte samma sak som att överklaga beslutet. Det är snarare en remis runda innan beslutet fattas. Och då tycker jag det är helt OK om styrelsen svarar med en lista med synpunkter från medlemmarna. Hade de redigerad synpunkterna och bara skickad det de tycker är viktig, då hade de fått försvara sig senare mot de medlemmarna som inte fick sina synpunkter med. Mycket bättre att överlämna den bedömning till Länsstyrelsen
 
hempularen skrev:
Det är ju fritt fram att nominera andra alternativ vid stämman. .
Helt korrekt!
 
harry73 skrev:
Att komma in med synpunkter om länsstyrelsen frågar om det är inte samma sak som att överklaga beslutet. Det är snarare en remis runda innan beslutet fattas. Och då tycker jag det är helt OK om styrelsen svarar med en lista med synpunkter från medlemmarna. Hade de redigerad synpunkterna och bara skickad det de tycker är viktig, då hade de fått försvara sig senare mot de medlemmarna som inte fick sina synpunkter med. Mycket bättre att överlämna den bedömning till Länsstyrelsen
Det går att se det på det viset, och jag kan tänka mig att frågan kan debatteras på ett styrelsemöte.

Men en skrivelse till läsntyrelsen från samfällighetsföreningen, är en styrelsefråga, såvida den inte berör en fråga som måste beslutas på en föreningsstämma.

Det innebär att det som står i skrivelsen är styrelsens "ord". Som styrelsemedlem kan jag inte friskriva mig från ansvar för det som styrelsen skriver. Det duger inte med att medlem X ville ju att vi skrev så här. Det är styrelsen som är ansvarig för det som står i skrivelsen. OM då skrivelsen innehåller "idiotargument" mot borrningen så idiotförklarar jag mig själv om jag som styrelsemedlem accepterar sådana argument i en skrivelse.

Så gäller en fråga något som styrelsen ansvarar för och skall sköta utan att invänta ett stämmobeslut, då skall styrelsen också sköta det utan att avsvära sig ansvar genom "enkäter". Dvs, det är helt OK att styrelsen tar reda på vad olika medlemmar tycker. men det som styrelsen skriver till en myndighet, är föreningens (=styrelsens) åsikter, och det ansvaret måste man ta på sig om man sitter i en styrelse.
 
harry73
Det skulle säkert räcka att bara svara med styrelsens egna åsikter (t ex närheten till föreningens vattentäkter, ed. ) Men att säga att det är fel att de går ut med frågan till medlemmarna (som TS insinuerar) håller jag inte med om. Och frågar man medlemmarna och kommer de med åsikterna, då är det bara korrekt att skicka dom oavkortat med i svaret till länsstyrelsen
 
Det där håller jag som sagt inte med om, att fråga medlemmarna är OK, men svaret in till länstyrelsen är föreningens svar som styrelsen är ansvarig för. Hade någon velat skicka in ett idiotargument i styrelsens namn så hade jag reserverat mig mot beslutet. Annars är argumentet mitt oavsett vad jag faktiskt tycker.
 
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
harry73
hempularen skrev:
Det där håller jag som sagt inte med om.
Skulle vara tråkig om vi är ense om allt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.