ClasseClas ClasseClas skrev:
Vilka årliga belopp är det fråga om? Jag har svårt att se att det inte skulle finnas någonting alls som är utmätingsbart på fastigheten.
6000:- per år, det tycker man borde gå att lösa
 
Tack för alla bra svar från hjälpsamma medlemmar!
Då blir det inget mer inkasso utan kronofogden direkt!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 14 till
  • Laddar…
Peez74 Peez74 skrev:
6000:- per år, det tycker man borde gå att lösa
Lite Off Topic. Men är inte det rätt hög avgift för bara en väg?

Vi har en stor (drygt 400 medlemmar) samfällighet vid fritidshuset, som underhåller 22 km vägar, sommarvatten med flera vattenverk (täta provtagningar), några småbåtshamnar, en stor pool, tennisbanor, gräsplan, några stränder. Och sköter ca 200 ha "parkområden".

Vi betalar ca 5 500 om året.
 
  • Gilla
EvertL och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Lite Off Topic. Men är inte det rätt hög avgift för bara en väg?

Vi har en stor (drygt 400 medlemmar) samfällighet vid fritidshuset, som underhåller 22 km vägar, sommarvatten med flera vattenverk (täta provtagningar), några småbåtshamnar, en stor pool, tennisbanor, gräsplan, några stränder. Och sköter ca 200 ha "parkområden".

Vi betalar ca 5 500 om året.
Det är väl väldigt individuellt hur samfälligheter behöver kassaflöden.

En välhållen väg utan kommande åtgärder med många medlemmar i förhållande till sträckan kanske bara behöver för löpande underhåll (slagning av kanter och vinterhållning) och utdebitering är sparsam.

Sen kanske det är dags för något större beläggningsarbete och byte av vägtrummor så man börjar debitera extra ett par år innan och lånar upp kapital. Sen genomfördes arbetet och den större debiteringen fortlöper tills det är skuldfritt och byggts upp en liten buffert.

Sen kan det ju vara en som bor långt in som har ett stort andelstal på en lång väg och det är få fastigheter som bär kostnaden.

Vi har ju vissa vägar här där vissa betalar 5000-10000kr årligen för en enkel grusväg med mötesplatser då bredden gör att möte med större fordon är uteslutet. Sen klarar vissa sig med 2000kr för hårdbelagd väg med god standard i andra samfälligheter.
 
  • Gilla
Flinto
  • Laddar…
Att lämna det till kronofogen kostar 600kr/år. En kostnad som läggs på den som inte betalt om det går att få tag i pengar där. Har man hotat med kronofogde så ser jag det som lämpligt att gå vidare med just det.

Däremot tycker jag definitivt att man kan börja med påminnelser och eventuellt avbetalningsplaner innan man går till kronofogden.
 
  • Gilla
  • Haha
baal och 4 till
  • Laddar…
TRJBerg
OT, men jag betalar 69:- per år till min vägsamfällighet.
 
  • Gilla
  • Wow
The Tor och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
TRJBerg TRJBerg skrev:
OT, men jag betalar 69:- per år till min vägsamfällighet.
Tar de ut dagsverken som komplement?
 
  • Haha
TRJBerg
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
OT, men jag betalar 69:- per år till min vägsamfällighet.
Stundande utdebitering enligt andelstal på en samfällighet vi har, då åker två fastigheter på 3kr vardera och största delägaren på femsiffrigt. Lite olika hur de gör men vanligtvis lägger man väl ett golv och debiterar vissa ibland och har en liten notering så det blir rättvist i längden.

Jag hoppas inte de gör utskick och bokför 69:-?
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Det är väl väldigt individuellt hur samfälligheter behöver kassaflöden.

En välhållen väg utan kommande åtgärder med många medlemmar i förhållande till sträckan kanske bara behöver för löpande underhåll (slagning av kanter och vinterhållning) och utdebitering är sparsam.

Sen kanske det är dags för något större beläggningsarbete och byte av vägtrummor så man börjar debitera extra ett par år innan och lånar upp kapital. Sen genomfördes arbetet och den större debiteringen fortlöper tills det är skuldfritt och byggts upp en liten buffert.

Sen kan det ju vara en som bor långt in som har ett stort andelstal på en lång väg och det är få fastigheter som bär kostnaden.

Vi har ju vissa vägar här där vissa betalar 5000-10000kr årligen för en enkel grusväg med mötesplatser då bredden gör att möte med större fordon är uteslutet. Sen klarar vissa sig med 2000kr för hårdbelagd väg med god standard i andra samfälligheter.
H hempularen skrev:
Lite Off Topic. Men är inte det rätt hög avgift för bara en väg?

Vi har en stor (drygt 400 medlemmar) samfällighet vid fritidshuset, som underhåller 22 km vägar, sommarvatten med flera vattenverk (täta provtagningar), några småbåtshamnar, en stor pool, tennisbanor, gräsplan, några stränder. Och sköter ca 200 ha "parkområden".

Vi betalar ca 5 500 om året.
Vi har börjat med i det närmsta tom kassa och eftersatt underhåll sedan ca 35 år tillbaka. skall i år belägga tredje och sista delen med ny asfalt. Personen som tråden gäller har högst andelstal i föreningen & tre lägenheter i fastigheten.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tar de ut dagsverken som komplement?
Nä. Nu är den delen av vägen som jag använder bara ca 400 meter men bara hanteringen av fakturan gör att det är en förlust.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
P Pligg85 skrev:
Stundande utdebitering enligt andelstal på en samfällighet vi har, då åker två fastigheter på 3kr vardera och största delägaren på femsiffrigt. Lite olika hur de gör men vanligtvis lägger man väl ett golv och debiterar vissa ibland och har en liten notering så det blir rättvist i längden.

Jag hoppas inte de gör utskick och bokför 69:-?
Tyvärr gör de det. Tycker det vore ekonomiskt vettigare slopa avgift under en viss nivå eller låter det ackumuleras på 5 eller 10 år.
Bara arbetet med fakturan (manuellt utskriven) kostar mer än det (även om det görs ideellt, dvs som princip).
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Får samfällighet ta ut en fast fakturaavgift?
 
M -MH- skrev:
Får samfällighet ta ut en fast fakturaavgift?
Nej, inte ens påminnelseavgift
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej, inte ens påminnelseavgift
Vi använder ett etablerat adminverktyg för vägsamfälligheter och lägger per automatik på 60:- i påminnelsavgift vilket vi även annonserar på första fakturan.
Tacksamt nog så betalar 95% av de årliga strulputtarna denna avgift, i vårt fall innebär det ca 15% av alla medlemmar.
En samfällighetsförening har egentligen ingen rätt att ta ut påminnelse- eller förseningsavgifter, och dessa går i regel inte heller att driva in via Kronofogden. Men det kan motiveras med hänsyn till det extra administrativa arbete det innebär för föreningen, och kan vara en bra motivation för "struliga" medlemmar

I övrigt går det i steg tre ovillkorligen till KFM vilket fungerar ypperligt när vi i styrelsen har alla papper i ordning. Att trixa och lirka och ta egna vägar som kassör för att vara snäll eller liknande är inte att rekommendera.
 
  • Gilla
ClasseClas och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.