Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Anna1984 skrev:
Plus hans timlön under resan...;)
Tror inte det. Om branschpraxis i Uppsala säger milersättning i majoritet som metod av resersättning så blir det endast milersättning tolkar jag konsumentverkets uttalande. annars kanske det blir majoritet med milersättning samt timlönen i vilket fall det skulle vara det. allt beror på det vanligaste sättet.
. resekostnader.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det någon som luras och är oärlig så är det du ! Det har diskuterats tidigare i en annan tråd om oseriösa beställare och visst finns dom!
 
Listos89 skrev:
Förlåt om jag har använt ett fel ord eller två. Jag menar någon slags lösning på denna typ av oväntade problem som uppstår, tvister helt enkelt. Tydligen är 10% av alla tvister i Konsumentverket just tvister med hantverkare. Vore det inte bra om någon slags mall(försökte förklara detta dåligt med ordet ramavtal) där pris, åtgärder vid oförutsedda omständigheter i bygget skrivs ned INNAN allt påbörjas. Dessa priser etc är individuella för varje aktör.

alltså inte att alla ska slå ihop och noll konkurrens uppstår.

Jag förstår nu att det är så här det fungerar. Men jag ser också möjligheter att klara mig ur att betala denna, för mig, stora summa pengar som jag känner inte har förklarats i förväg skulle komma. utöver tiden utfört i min lägenhet.

Så just nu kommer jag göra allt jag kan för att slippa betala.

Typ så.
Det finns ett bra sätt att undvika detta: fråga innan vad det kostar.
MEN jag är den första att skriva under på att det också är hantverkarens ansvar att upplysa om vad det kostar.

Det är inte en lätt nöt att knäcka det här. Jag har ingen lösning så alla blir nöjda.

Den enda möjlighet att komma undan att betala är om hantverkaren inte orkar tjaffsa, kommer det så långt som till tingsrätten så är du kokt.
 
hantverkare1 skrev:
Du tjänar 23000 efter skatt. Det blir ungefär 46000 kr du kostar din arbetsgivare. Lägg på moms och du har vad du din arbetsgivare måste dra in varje månad bara för att betala din lön!!


Jag vet inte vad jag mer ska skriva.
Jag försöker på alla sätt jag kan få dig att förstå hur jag menar men det verkar inte komma fram.


Alla andra i tråden: är jag så in i helsike kass på att förklara, har jag fel eller varför förstår inte TS?

Börjar tvivla på mitt förstånd
Till och med jag fattar...
 
Listos89 skrev:
Tror inte det. Om branschpraxis i Uppsala säger milersättning i majoritet som metod av resersättning så blir det endast milersättning tolkar jag konsumentverkets uttalande. annars kanske det blir majoritet med milersättning samt timlönen i vilket fall det skulle vara det. allt beror på det vanligaste sättet.
.[bild]
Finns ingen praxis ! han faktuerar dig vad han vill i timmen och han tar vad han vill per mil .
 
Dalbotös skrev:
Du menar typ som Hantverkarformuläret ;)

(Vidare länk finns längre ner på den sidan)
Jaa exakt, haha. :D

Fast en tvingande lösning för alla hantverkare att följa efter. Vore väl bra om alla kunde hänvisa till ett skriftligt avtal och därför fler tvister som är "fel" i brist bevis etc undviks. Det blir rättvisa beslut vid tvister istället. Ett avtal som ALLTID ska göras vid hantverksjobb. Är väl bra? Undviks problem och okunniga personer som mig slipper få dyra läxor att betala.
 
Listos89 skrev:
Tror inte det. Om branschpraxis i Uppsala säger milersättning i majoritet som metod av resersättning så blir det endast milersättning tolkar jag konsumentverkets uttalande. annars kanske det blir majoritet med milersättning samt timlönen i vilket fall det skulle vara det. allt beror på det vanligaste sättet.
.[bild]
Praxis är samma i hela landet.
Du kommer inte komma någonstans med detta. Jag säger det inte för att vara elak men jag tycker ditt beteende är oärligt.
 
Listos89 skrev:
Jag förstår nu att det är så här det fungerar. Men jag ser också möjligheter att klara mig ur att betala denna, för mig, stora summa pengar som jag känner inte har förklarats i förväg skulle komma. utöver tiden utfört i min lägenhet.

Så just nu kommer jag göra allt jag kan för att slippa betala.

Typ så.
Ska hantverkaren inte få betalt för sin nedlagda tid (3h) för att du saknar kunskap om hur det fungerar menar du? Ni bestämde inget fastpris. Ni pratade om timlön och han informerade dig om hans timlön. I hans värld så är det nog ganska glasklart att han ska få betalt för att åka till dig, Och det borde det ha varit för dig med. Om du var osäker så kunde du ha frågat.

Säg att han har en normal hantverkarbil som drar ca 1l/mil. Han åker 9 mil sammanlagt (tur och retur) för att hjälpa dig. Han lägger alltså ca 135 (15kr*9) kr bara på bensin för att ta sig till dig. Och tycker du att han ska betala det med egna pengar, av de 420kr som du tänker betala honom, för han var ju bara hos dig i 1 timme.
Om hantverkare inte fick ta betalt för sin tid under en resa så skulle vi bli tvungna att anlita hantverkare inom ett par km avstånd. Ett sånt dåligt urval vill jag inte ha i alla fall.
 
Precis som någon skrev tidigare, så har du om du bor i Uppsala en lön på 30000 kronor. Din arbetsgivare måste debitera minst ca 315-320 kronor bara för att få in till din lön och då har han eller hon inte ens fått in något till firman. Det kostar ju trots allt att ha dig i ett hus, ge dig kläder, hålla utrustning, marknadsföring så att ni får in mer jobb etc.

Och du får ju betalt för varje timme du finns på ditt arbete precis som hantverkaren vill ha sin lön varje timme han jobbar. Om du inte fattar allt detta efter alla dessa försök till förklaring så finns det ingen som kan förklara det för dig utan då kan jag bara tycka synd om den, och alla andra, hantverkare i framtiden som kommer att komma i kontakt med dig.
 
verktygsgurun skrev:
Är det någon som luras och är oärlig så är det du ! Det har diskuterats tidigare i en annan tråd om oseriösa beställare och visst finns dom!
Ehm, hur är jag oärlig? Jag har fått en faktura på det tredubbla beloppet vilket jag i ett senare skede fått reda på varför det beror på(stod endast: "projektering av golvläggningsarbete 3h". Fakturan är dessutom felaktig gällande momsen minst.

Jag har heller inte fått vetskap om reseersättningen innan jag anlitade honom. Så nej, Jag kommer att ta reda på praxis och ta ett beslut på detta. Har bett om en ny och detaljerad faktura som jag kan ta ny ställning till. :)
 
Listos89 skrev:
Ehm, hur är jag oärlig? Jag har fått en faktura på det tredubbla beloppet vilket jag i ett senare skede fått reda på varför det beror på(stod endast: "projektering av golvläggningsarbete 3h". Fakturan är dessutom felaktig gällande momsen minst.

Jag har heller inte fått vetskap om reseersättningen innan jag anlitade honom. Så nej, Jag kommer att ta reda på praxis och ta ett beslut på detta. Har bett om en ny och detaljerad faktura som jag kan ta ny ställning till. :)
Du är oärlig för att du försöker slingra dig från att betala för något du fått utfört.
Det är knappast hantverkarens fel att du är okunnig.
 
  • Gilla
Goteborg och 2 till
  • Laddar…
Återigen, jag ser det som självklart att han ska ha betalt för tiden han lägger på mig. Men han nämnde aldrig någonting kring resersättningen. Vilket han i detta fall hade en skyldighet att göra. För detta kommer jag argumentera med Konsumenttjänstlagen. Se nedan.

[h=4]Näringsidkarens skyldighet att avråda[/h]6 § Om en tjänst med hänsyn till priset, värdet av föremålet för tjänsten eller andra särskilda omständigheter inte kan anses vara till rimlig nytta för konsumenten, skall näringsidkaren avråda honom från att låta utföra tjänsten.

Hade jag varit medveten kring alla faktorer så hade jag kunnat fatta ett bättre grundat beslut. Jag vill ogärna stå mitt kast och "bita i det sura äpplet" som många har sagt. Så jag står på mig och ser hur långt jag kan bespara mig.
 
Listos89 skrev:
Återigen, jag ser det som självklart att han ska ha betalt för tiden han lägger på mig. Men han nämnde aldrig någonting kring resersättningen. Vilket han i detta fall hade en skyldighet att göra. För detta kommer jag argumentera med Konsumenttjänstlagen. Se nedan.

[h=4]Näringsidkarens skyldighet att avråda[/h]6 § Om en tjänst med hänsyn till priset, värdet av föremålet för tjänsten eller andra särskilda omständigheter inte kan anses vara till rimlig nytta för konsumenten, skall näringsidkaren avråda honom från att låta utföra tjänsten.

Hade jag varit medveten kring alla faktorer så hade jag kunnat fatta ett bättre grundat beslut. Jag vill ogärna stå mitt kast och "bita i det sura äpplet" som många har sagt. Så jag står på mig och ser hur långt jag kan bespara mig.
Då så!
Du skriver själv att det är självklart att han ska ha betalt för tiden han lägger på dig. Detta innefattar ju naturligtvis också restiden till dig!!!!!!!

Betala fakturan och fråga nästa gång om följande om du vill ha en prisuppgift innan:

Timdebitering
Materialpåslag
Milersättning
Restid
Övriga kostnader



Gå nu och betala fakturan och gå vidare.
 
19magnus skrev:
Tycker det är kul att dina pengar listos89 är värda så mycket mera än hantverkarens tid+pengar ihop.

Hade du åkt och jobbat denna tiden du lagt ned på detta kunde du kanske haft råd att bjudit honom på fika med.
Ehm, mina pengar är värda lika mycket som någon annans. Jag väljer dock mina strider. Jag anser inte att hantverkaren har gjort sitt jobb till fullo genom att missa att informera om att: "Du, det blir tre ggr pengarna, bara så du vet så är det reseersättning också!" Mitt fel som inte tog reda på detta innan såklart. Dock har Hantverkaren en skyldighet att meddela/avråda.

[h=4]Näringsidkarens skyldighet att avråda[/h]6 § Om en tjänst med hänsyn till priset, värdet av föremålet för tjänsten eller andra särskilda omständigheter inte kan anses vara till rimlig nytta för konsumenten, skall näringsidkaren avråda honom från att låta utföra tjänsten.
 
Den paragraf du hänvisar till är inte heller tillämplig i detta fall.

Hade du däremot beställt ett nytt tak när det uppenbarligen inte behövs hade den varit det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.