När du har sålt en bostad och gjort vinst har du möjlighet till avdrag på reavinstskatten. Vi tog reda på vad som fungerar att dra av och inte.

Du kan läsa artikeln här: Sålt huset? Det här får du dra av
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
ttmmtt
  • Laddar…
Min fråga är om det här ens granskas. Jag kan läsa "myndighetssvenska" så brukar hjälpa vänner med just saker som deklaration av fastighet eller bostadsrätt. Vi är alltid seriösa och letar kvitton med mera.

Men efter kanske 25 deklarationer jag varit med och gjort så har inte en enda blivit granskad. Trots "udda" saker som stora avdrag för just renovering, arvode som lett till förlustavdrag istället för skatt.

Eller så kanske de har någon algoritm som går på rimlighet :)
 
  • Gilla
MiNiSde
  • Laddar…
Nice, trodde faktiskt inte alla avdrag gällde vid renovering. Bra veta ska sälja min lgh snart..
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Hej
För 10 år sedan byggde vi ut en liten toalett i sommarstugan till ett riktigt (större) badrum.
Förra året rev vi halva huset, inklulsive badrummet, för att bygga till rejält.
Får vi fortfarande dra av kostnaden för badrummet, även om det inte längre existerar?
 
Redaktionen Redaktionen skrev:
När du har sålt en bostad och gjort vinst har du möjlighet till avdrag på reavinstskatten. Vi tog reda på vad som fungerar att dra av och inte.

Du kan läsa artikeln här: Sålt huset? Det här får du dra av
Eftersom jag har sålt en bostadsrätt under året har jag läst på lite på Skatteverkets hemsida.
Där står bl a att det bara är renoveringskostnader de senaste fem åren man får dra av.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nice, trodde faktiskt inte alla avdrag gällde vid renovering. Bra veta ska sälja min lgh snart..
Det ör det som folk brukar missa.

Är det större ombyggnation (som i din tråd) så är ju det mesta avdragsgillt i "evighet". Har även förstått att när man gör stora projekt räknas färg och dylikt in i kostnaden. Medans målar man bara en vägg så är det max 5 års avdragsrätt :)

Även roligt att man får dra av för silikon. Men inte för silikonskrapan som är ett verktyg :)
 
O O S P skrev:
Eftersom jag har sålt en bostadsrätt under året har jag läst på lite på Skatteverkets hemsida.
Där står bl a att det bara är renoveringskostnader de senaste fem åren man får dra av.
Nej
Om du exv bygger om köket får du dra av det under längre period. (framförallt om du bytt stommar och ändrat dispositionen av ytan.

Målar du om så är det 5 år .
 
Appendix Appendix skrev:
Det ör det som folk brukar missa.

Är det större ombyggnation (som i din tråd) så är ju det mesta avdragsgillt i "evighet". Har även förstått att när man gör stora projekt räknas färg och dylikt in i kostnaden. Medans målar man bara en vägg så är det max 5 års avdragsrätt :)

Även roligt att man får dra av för silikon. Men inte för silikonskrapan som är ett verktyg :)
Nej precis, jag trodde det var mer hårt styrt att det måste vara av "förbättringskaraktär" men att allt faller in som avdragsgilt pga att det är renovering visste jag inte. Så det var kul. Kommer ju iof gå med vinst med flera miljoner, men nice kunna dra några 100k iaf :p
 
  • Gilla
Olivander
  • Laddar…
Tycker hela grejen med vinstskatt på boende är sjukt. Säg att man vill sälja och köpa grannlagenheten som är exakt lika stor osv men bättre solläge ellr vad vet jag. Då ska man pytsa in 22% helt plötsligt. sjukt.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tycker hela grejen med vinstskatt på boende är sjukt. Säg att man vill sälja och köpa granlägenheten som är exakt lika stor osv men bättre soläge eler vad vet jag. Då ska man pytsa in 22% helt plötsligt. sjukt.
Jag har svårt för alla skatter. Men det är jag det. :D
Men nu får du ju uppskov utan att betala för det efter årsskiftet så det är ju en rimligare lösning.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Jag har svårt för alla skatter. Men det är jag det. :D
Men nu får du ju uppskov utan att betala för det efter årsskiftet så det är ju en rimligare lösning.
Jo visst är det så men boende behöver man, extra sjukt pga detta. Du får bara uppskov upp till 3 miljoner och 0.5% ränta

edit: Tycker fan privatpersoner borde få köpa och sälja sin bostad utan skatt. Så länge det inte klassas som näringsverksamhet
 
Redigerat:
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jo visst är det så men boende behöver man, extra sjukt pga detta. Du får bara uppskov upp till 3 miljoner och 0.5% ränta

edit: Tycker fan privatpersoner borde få köpa och sälja sin bostad utan skatt. Så länge det inte klassas som näringsverksamhet
Jag håller med dig, men det är egentligen lika sjukt att man får göra avdrag i deklarationen för räntekostnader.
 
V vectrex skrev:
Jag håller med dig, men det är egentligen lika sjukt att man får göra avdrag i deklarationen för räntekostnader.
Det är ju konstgjord andning för att folk inte skulle ha råd bo annars.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är ju konstgjord andning för att folk inte skulle ha råd bo annars.
Med dagens låga räntor så tvivlar jag på att det är så. Själv ser jag det mer som en trevlig bonus att få tillbaka lite på skatten.
 
Vi sålde en bostadsrätt (dödsbo) men gjorde tyvärr ett oavsiktligt fel i annons och prospekt. Köparen krävde ersättning i efterhand och det ledde till en förlikning med X kr efter försäljningen.
Räknas detta som avdragsgilla "omkostnader för försäljningen" som därmed minska reavinsten ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.