Missy77 skrev:
Ja alltså dom har ställt en garderob ett fristående eller ja vem vet om de borrat fast de i väggen..i ett av rummen och nu upptäckt att de skulle vara mögel bakom skåpet...
Jag begriper inte!
1: Man ställer/monterar en garderob i ett hörn i ett sovrum (troligtvis i alla fall).
2: Man upptäcker mögel bakom garderoben.

Hur hittar de möglet? Det är ju dolt bakom den nya garderoben.
Luktar ju bluff lång väg :p
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Tjaa, är det illa så kanske det börjat lukta mögel, och så letar de efter källan. behöver inte vara så skumt.
 
hempularen skrev:
Tjaa, är det illa så kanske det börjat lukta mögel, och så letar de efter källan. behöver inte vara så skumt.
Men borde inte köparen tänka lite längre, innan hon kontaktar säljaren för att få det till ett dolt fel?
Jag anser att det är lika dumt att kontakta säljaren om detta, som att hälla ut 100 l vatten på köksgolvet och även då kontakta säljaren och försöka få det till ett dolt fel.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
tommib skrev:
I
Vi har tagit emot Ert brev. Vi bestrider ansvar och hänvisar till köparens undersökningsplikt enligt Jordabalk (1970:994), 4 kap. 19§, andra stycket
Här är lydelsen i Jordabalken: "Som fel får inte åberopas en avvikelse som köparen borde ha upptäckt vid en sådan undersökning av fastigheten som varit påkallad med hänsyn till fastighetens skick, den normala beskaffenheten hos jämförliga fastigheter samt omständigheterna vid köpet. Lag (1990:936)."

Jag är lite funderande till att skriva så. Vet säljaren ens att det fanns en avvikelse som gick att upptäcka? Allt kan ju vara hittepå/missförstånd/felanalys från köparens sida. Det är ju högst oklart så här långt. Så kanske bara:

"Vi har mottagit Ert brev och motsätter oss ansvar."
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
D09
Ändå märkligt att man inte förstår besiktning men känner till dolda fel 🤔
 
O
Snigla skrev:
Skulle ta hjälp av en jurist själv, man ska inte blanda sig i sånt där om man inte verkligen vet vad man gör.. det kommer alltid tillbaka och biter en i arslet tillslut.

Mäklaren tror jag kommer försöka hålla sig så långt bort som möjligt. Dennes jobb är ju klart och hen har fått pengarna.

Sedan kan vissa saker vara "ett dolt fel" oavsett, de är ju dolda av ett skäl (för att ingen kunnat misstänka/vetat att det fanns ett problem "just där").. men köparna har ändå ett väldigt stort ansvar att kontrollera huset inför köp - och det är deras problem om de valt att inte anlitat en besiktningsman i tid..

NI kan INTE ge dem ett finger i denna situation, för de kommer hugga av hela handen första chansen de får!

Hoppas att det löser sig för Er;
MVH Sandra
Att anlita en jurist i det här läget tycker jag är att kasta pengarna i sjön... Bra tips hur man kan formulera sig får hon i tråden här! Men går det vidare med ett brev från tingsrätten då kan man absolut fundera på en jurist!

Dokumentera all korrespondens! Skriv gärna minnesanteckningar.
 
  • Gilla
Excel
  • Laddar…
O
D09 skrev:
Ändå märkligt att man inte förstår besiktning men känner till dolda fel 🤔
Dolda fel? Är det nån slags garanti? Att säljaren snällt betalar om man säger dolt fel
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
harry73
Claes Sörmland skrev:
Köparen har ju upplyst säljaren att det fanns en avvikelse som gick att upptäcka

Missy77 skrev:
... hon anser det är ett dolt fel och att de inte kunnat uppkomma på 5 månader hon bott där.
Samt att hon haft en besiktningsman där påstår hon och han säger detsamma.
...
Men du har rätt att man ska skriva så lite som möjligt
 
Claes Sörmland
Det är ju köparens uppfattning att det fanns ett fel vid köpet men det kan visa sig att säljaren inte håller med om att det ens fanns en avvikelse vid denna tid. Ingen avvikelse så kan det heller inte vara ett fel och då kan det inte vara ett dolt fel.

Genom att hänvisa specifikt till jordabalk (1970:994), 4 kap. 19§, andra stycket så menar jag att man antyder att man delar köparens syn att det fanns en avvikelse vid köpet. Varför ens antyda det?
 
tommib
Hmm.... intressant med den dubbla betydelsen av bestrida, det är faktiskt inte något jag stött på tidigare. Lustigt också att ordet är på någon sk. "Svart Lista", det är nog en bra sak om det är dubbeltydigt. Ordet bestrida är dock ytterst vanligt inom juridiken, se t.ex. http://www.dvhandbok.domstol.se/brottmal/avsnitt 06 exempel formuleringar.htm 6:25a och 6:26a. Detta är alltså en handbok om hur man bör formulera sig i domstol. Så jag bestrider alltså Anna_Hs uppfattning att det bara är fakturor man kan bestrida ;)

Hur som helst kan man byta ut det till "Vi motsätter oss betalningsansvar" utan någon förlust i tydlighet.

Ang det Claes Sörmland påtalar, att man indirekt skulle medge att något var fel genom att hänvisa till Jordabalken, så stämmer det inte. Det är bara ett neutralt sätt att tala om för köparen att det är detta man lutar sig mot när man motsätter sig betalningsansvar. Eftersom köparen möjligen redan skjutit sig i foten genom att påstå att felet fanns vid köpet så lär processen bli kort i tingsrätten.

Jag tror för övrigt som Odjuret att säljaren tror att detta med dolda fel är någon slags garanti som är ekvivalent med produktgaranti för varor man köper. Tyvärr så funkar det inte så, som de flesta här på forumet är väl medvetna om. Detta kanske är en följd av allt marknadsföringstrams som "Varudeklarerat" och "Tryggt köp" och allt vad mäklarna drar till med.

Edit: Den där domstolshandboken var lite rolig. Jag kan komplettera med ytterligare en referens från den sk. Tvistemålshandboken. http://www.dvhandbok.domstol.se/tvistemal/avsnitt 05.htm#_Toc333818116 se under d) ang svarandes inställning till kärandes yrkanden.
 
Redigerat:
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Tyvärr, kan faktiskt köparen ha rätt. Man ska kunna sätta en garderob mot en vägg, utan att det uppkommer mögel. Väggen KAN teoretiskt sett vara fuktig, pga felaktigheter i konstruktionen. Fukten märks inte så länge den står öppet, och luftas. Men mögel uppstår då väggen sätts för av exempelvis en garderob.

Men för att få detta till ett dolt fel, måste ju köparen påvisa att så är fallet. Samt att det inte skulle kunnat upptäckas vid en besiktning. I nuläget tycks enbart köparen ha teorier. Allt ligger fortfarande i köparens händer. Som säljare bör man som sagt göra så lite som möjligt i nuläget.
 
tommib
AG A skrev:
Tyvärr, kan faktiskt köparen ha rätt. Man ska kunna sätta en garderob mot en vägg, utan att det uppkommer mögel. Väggen KAN teoretiskt sett vara fuktig, pga felaktigheter i konstruktionen. Fukten märks inte så länge den står öppet, och luftas. Men mögel uppstår då väggen sätts för av exempelvis en garderob.

Men för att få detta till ett dolt fel, måste ju köparen påvisa att så är fallet. Samt att det inte skulle kunnat upptäckas vid en besiktning. I nuläget tycks enbart köparen ha teorier. Allt ligger fortfarande i köparens händer. Som säljare bör man som sagt göra så lite som möjligt i nuläget.
Vad är det som säger att man ska kunna göra det? Eller ja, jag tycker ju att man ska kunna det. Men man kan ju lika gärna tycka att man ska kunna installera en filmstudio hemma och bli sur när ledningarna inte klarar belastningen.

Problemet med mögel bakom en möbel beror som andra redan sagt på otillräcklig luftcirkulation. Hur ventilationen fungerar är väl en av de första sakerna man tar reda på i ett hus man tänker köpa. Ett gammalt hus som detta är garanterat självdrag. Detta för med sig kända risker. Ett fel, ja visst. Men inte dolt. Jag tror fortfarande inte att köparen har något att hämta. Tyvärr är enda sättet att få reda på utfallet att dra det hela till tinget. Det har ju kommit konstiga domar förr och hamnar man där bör man absolut ha en kunnig jurist vid sin sida, annars kan det bli såna här tokigheter http://www.villaagarna.se/Tips-arti...orsaljningen-Fick-betala-koparens-nya-avlopp/
 
AG A skrev:
Tyvärr, kan faktiskt köparen ha rätt. Man ska kunna sätta en garderob mot en vägg, utan att det uppkommer mögel. Väggen KAN teoretiskt sett vara fuktig, pga felaktigheter i konstruktionen. Fukten märks inte så länge den står öppet, och luftas. Men mögel uppstår då väggen sätts för av exempelvis en garderob.

Men för att få detta till ett dolt fel, måste ju köparen påvisa att så är fallet. Samt att det inte skulle kunnat upptäckas vid en besiktning. I nuläget tycks enbart köparen ha teorier. Allt ligger fortfarande i köparens händer. Som säljare bör man som sagt göra så lite som möjligt i nuläget.
Nej, det är inte alls troligt att köparen har rätt. Lika lite som du kan lägga alla typer av täta mattor på alla golv överallt i ett gammalt hus, även om många, framförallt förstagångsköpare, tydligen tycks tro sådant.
Men om någon risk föreligger att göra sådant brukar en besiktningsman inte vara sen att tala om det, och det är dessutom oftast något en någorlunda kunnig kan misstänka utifrån ålder, konstruktion m.m. Precis sådant som gör att det inte är ett dolt fel. Bara en "normal" brist, vilket är något helt annat.

Nu är det ju inte frågan om det finns fukt, utan om det kommit nyss samt varit oväntat och inte minst - omöjligt att upptäcka eller ens misstänka vid en noggrann kontroll i samband med köpet. Köparen har ju redan visat sig övertygad om att "felet" fanns redan när de tittade på huset, samt också i praktiken talat om att det utan vidare gått att upptäcka om man bara kollade lite.

Nej, skriv ett kort svar enligt tidigare förslag och sitt sedan still i båten. Det finns ingen anledning att göra något annat.
 
Redigerat:
  • Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
O
tommib skrev:
Hmm.... intressant med den dubbla betydelsen av bestrida, det är faktiskt inte något jag stött på tidigare. Lustigt också att ordet är på någon sk. "Svart Lista", det är nog en bra sak om det är dubbeltydigt. Ordet bestrida är dock ytterst vanligt inom juridiken, se t.ex. [länk] 6:25a och 6:26a. Detta är alltså en handbok om hur man bör formulera sig i domstol. Så jag bestrider alltså Anna_Hs uppfattning att det bara är fakturor man kan bestrida ;)

Hur som helst kan man byta ut det till "Vi motsätter oss betalningsansvar" utan någon förlust i tydlighet.

Ang det Claes Sörmland påtalar, att man indirekt skulle medge att något var fel genom att hänvisa till Jordabalken, så stämmer det inte. Det är bara ett neutralt sätt att tala om för köparen att det är detta man lutar sig mot när man motsätter sig betalningsansvar. Eftersom köparen möjligen redan skjutit sig i foten genom att påstå att felet fanns vid köpet så lär processen bli kort i tingsrätten.

Jag tror för övrigt som Odjuret att säljaren tror att detta med dolda fel är någon slags garanti som är ekvivalent med produktgaranti för varor man köper. Tyvärr så funkar det inte så, som de flesta här på forumet är väl medvetna om. Detta kanske är en följd av allt marknadsföringstrams som "Varudeklarerat" och "Tryggt köp" och allt vad mäklarna drar till med.

Edit: Den där domstolshandboken var lite rolig. Jag kan komplettera med ytterligare en referens från den sk. Tvistemålshandboken. [länk] se under d) ang svarandes inställning till kärandes yrkanden.
Riktigt intressanta länkar!
Domstols svenska är inte samma språk som vanlig svenska :p
 
Ingper skrev:
Nej, det är inte alls troligt att köparen har rätt. Lika lite som du kan lägga alla typer av täta mattor på alla golv överallt i ett gammalt hus, även om många, framförallt förstagångsköpare, tydligen tycks tro sådant.
Men om någon risk föreligger att göra sådant brukar en besiktningsman inte vara sen att tala om det, och det är dessutom oftast något en någorlunda kunnig kan misstänka utifrån ålder, konstruktion m.m. Precis sådant som gör att det inte är ett dolt fel. Bara en "normal" brist, vilket är något helt annat.

Nu är det ju inte frågan om det finns fukt, utan om det kommit nyss samt varit oväntat och inte minst - omöjligt att upptäcka eller ens misstänka vid en noggrann kontroll i samband med köpet. Köparen har ju redan visat sig övertygad om att "felet" fanns redan när de tittade på huset, samt också i praktiken talat om att det utan vidare gått att upptäcka om man bara kollade lite.

Nej, skriv ett kort svar enligt tidigare förslag och sitt sedan still i båten. Det finns ingen anledning att göra något annat.
Jag har inte påstått att det är troligt! Jag säger att det "kan", vilket betyder att möjligheten/risken finns. En garderob kan du knappast likna vid en tät plastmatta, så den diskussionen kan vi lämna därhän.

Vidare tycks vi vara ganska överens. Det är upp till köparen att påvisa varifrån fukten kommer, och om den kunnat upptäckas av besiktningsman, eller inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.