Det där är en evighetsdiskussion med två läger som är lika bergsäkra på sin sak, och aldrig mötas de två. Jag för min del hade valt isolering (drev), men det är ju jag.
 
Till PVC fönster som är öppningsbara tycker jag fogskum är bäst, då styvar det upp mycket bättre än drev.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Intressant. Har använt fogskum, ja. Trodde mest det var uteklimatet det inte tålde. Tog lite mindre skum från insidan för att senare kunna fylla på med utomhusskum från utsidan. Bara för att det var det enda jag hade hemma och jag behövde snabbt få tätt.

För min del, med skumskivor (PIR) som tillägsisolering kändes det naturligt med fogskum.
 
Om du använder fogskum så lägg en liten sträng för utsidan först som inte sväller utanför fogytan.
Detta är för att få ett bättre fuktskydd om du skär skummet så punkteras ytan och står inte emot fukt lika bra.
Fogskum bör inte skäras för att få ett bra skydd.
Du bör även fukta ytorna innan du använder fogskum för bättre fäste och snabbare torktid då fogskummet suger till sig vatten under torktiden och tar från luften annars, om du fuktar så sväller inte skummet lika mycket och det blir enklare att kontrollera hur skummet sväller.
 
Fogskum har 3 nackdelar som jag ser det:

Kladdigt nåt fruktansvärt innan det härdat.
Tål inte UV-ljus.
Svårt att efterjustera karmar efter de är skummade.

Själv skummar jag alltid ytterdörrar och alltid PVC fönster. PVC fönster för att de är svåra att fästa bra på annat sätt, dörrar för att det blir mycket stummare och känns mycket mer solitt att stänga dörren.

Tycker det är enklare att få det helt tätt med fogskum.
 
Bygg en ram som du sedan limmar mot fönstret med lämpligt lim t.ex tec7.
Limma och sett dit ramen med tvingar sedan kan du fogskumma runt ramen med tvingarna på plats.
Något som även sitter i trät hade varit att föredra t.ex slå in en nubb i lämplig dimension snett in i trä men om det inte är möjligt så bör limmet och fogskummet hålla allt på plats.
Ytterligare ett alternativ är att skära bort en liten bit av tilläggsisoleringen så du får plats att fästa en läkt i träreglarna som du sedan fäster salningen mot med kilar/distanser om det behövs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.