Hej. Jag hoppas min skiss förklarar läget. Jag har ingen värme till mina radiatorer sålänge cirkulationspumpen till golvvärmen är igång.

Fråga 1: Kan man stänga av cirkulationspumpen till golvvärmen utan att något händer?

Fråga 2: Vad kan man göra åt detta?

Tacksam för svar/Daniel
 
  • Schematisk illustration av speglar och ljusstrålar; reflektion och brytning demonstreras. Svart bakgrund med färgade linjer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kortslutning i systemet kanske, är du säker på att pumpen i FJV snurrar som den ska. Ett foto på den är bra.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Ja, kortslutning eller så går pumpen till golvvärmen åt fel håll.

Inget farligt händer om du stänger av pumpen.
 
Har du någon golvvärmeshunt?
Var sitter den i så fall?

Cirkulationspumpen för golvvärmen tar det mesta av flödet som den andra ger.
 
  • Gilla
Emanuel Björnler
  • Laddar…
Jag stängde av den en stund och då steg värmen direkt till andra våning och garage. I väntan på svar satte jag igång den igen och det är fortfarande varmt, kanske det försvinner igen då?
 
J jonaserik skrev:
Kortslutning i systemet kanske, är du säker på att pumpen i FJV snurrar som den ska. Ett foto på den är bra.
Jag tog bort täckbrickan och den snurrar bra
 
Demmpa Demmpa skrev:
Har du någon golvvärmeshunt?
Var sitter den i så fall?

Cirkulationspumpen för golvvärmen tar det mesta av flödet som den andra ger.
Jag kan verkligen inget om detta men tog en bild
 
  • Värmesystem med kopparledningar, cirkulationspump, mätare och ventiler på mörk bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Danebb skrev:
Jag kan verkligen inget om detta men tog en bild
Den svarta trevägsventilen är en temperaturbegränsare/blandningsventil, en slags shunt.
Var sitter den på ritningen?

Den röda cirkulationspumpen cirkulerar vattnet "pump -> gv-slingor -> blandningsventilen -> pump".
 
Demmpa Demmpa skrev:
Den svarta trevägsventilen är en temperaturbegränsare/blandningsventil, en slags shunt.
Var sitter den på ritningen?

Den röda cirkulationspumpen cirkulerar vattnet "pump -> gv-slingor -> blandningsventilen -> pump".
Precis till höger om cirk pumpen på bilden. Vad gör den och kan den påverka detta?
 
B
Tittar man på bilden på golvvärmen så ligger framtemp runt 30? Känns i alla fall rimligt.

Finns det något filter vid fjärrvärmecentralen? Det kanske brhöver rensas. Vad är det för framtemp och returtemp vid fjärrvärmecentralen (på elementsidan)?.
 
B
Temperaturbegränsaren kan minska flödet från fjv centralen till golvvärmen. Men runt 30c framtemp känns ok. Hade det varit mycket varmare hade man kunnat fundera på att sänka den.

Har du tempmätning på returen och fram vid golvvärmefördelaren kan även det vara bra att redovisa för ytterligare felsökning
 
B BSOD skrev:
Tittar man på bilden på golvvärmen så ligger framtemp runt 30? Känns i alla fall rimligt.

Finns det något filter vid fjärrvärmecentralen? Det kanske brhöver rensas. Vad är det för framtemp och returtemp vid fjärrvärmecentralen (på elementsidan)?.
typ 50/25
 
B
Om du har 25/50 vid fjv centralen är det ju helt klart för lågt flöde vid den cirkpumpen.

Som sagt kolla filter. Pumpen bygger inte upp tryck som den ska, flödet blir otillräckligt.

Och det här har funkat förut? Ingen ändring t.ex. något jobb som kan ge luft i radiatorsystemet eller t.ex. utökning av uppvärmd area?
 
B BSOD skrev:
Om du har 25/50 vid fjv centralen är det ju helt klart för lågt flöde vid den cirkpumpen.

Som sagt kolla filter. Pumpen bygger inte upp tryck som den ska, flödet blir otillräckligt.

Och det här har funkat förut? Ingen ändring t.ex. något jobb som kan ge luft i radiatorsystemet eller t.ex. utökning av uppvärmd area?
Jag har tagit bort och pluggat två radiatorer på andra våning 😳
 
D Danebb skrev:
Jag har tagit bort och pluggat två radiatorer på andra våning 😳
Ska dom bara pluggas eller ska dom byglas?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.