Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag har glömt när jag senast hänfördes av ny musik. Är lite avundsjuk på dem av er som finner nytt och ser det som mer än ett milt intresse jämfört med vad ni upptäckte i 20 årsåldern.
Jag är torsk på 50-60-talsmusik och hittar ny musik från den tidseran ganska ofta. Det spelades in oerhört mycket musik även på den tiden och allt har jag ännu inte lyssnat på.
 
  • Gilla
Abies koreana och 5 till
  • Laddar…
Kollade på Kurt Olssons Julkalender häromdagen och han använde en Dänkflaska…vilket jag fick en Deja vu av 😉…använder ni denna till något idagsläget?
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Roga1337 Roga1337 skrev:
Kollade på Kurt Olssons Julkalender häromdagen och han använde en Dänkflaska…vilket jag fick en Deja vu av 😉…använder ni denna till något idagsläget?
Ja, men ganska sällan då jag rationaliserat bort många dukar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roga1337
  • Laddar…
En tråd som skulle vara rolig är "Saker vi trodde hade samlarvärde men inte har det"

VHS/CD samlingar.
LP-samlingar
Frimärkssamlingar.
Sameknivar
Tennmuggar
Tunga möbler
Böcker
Gamla bilar

Vad man ser är i princip att män (det är generellt män som tror de sitter på förmögenheter i döda ting) som hade intressen som barn vill köpa saker när de är äldre och har råd.

Men när nya generationer kommer och de som varit "nördar" köpt det som de vill ha så rasar värdet.

Sen så tar jag inte ifrån någon att det kan vara underbart att ha saker omkring sig som man har minnen och affektion till. Älska din LP samling. Tro bara inte den är en förmögenhet
 
  • Gilla
  • Älska
HSP och 11 till
  • Laddar…
Mikael_L
Appendix Appendix skrev:
En tråd som skulle vara rolig är "Saker vi trodde hade samlarvärde men inte har det"
VHS/CD samlingar.
LP-samlingar
Frimärkssamlingar.
Sameknivar
Tennmuggar
Tunga möbler
Böcker
Gamla bilar

Vad man ser är i princip att män (det är generellt män som tror de sitter på förmögenheter i döda ting) som hade intressen som barn vill köpa saker när de är äldre och har råd.

Men när nya generationer kommer och de som varit "nördar" köpt det som de vill ha så rasar värdet.

Sen så tar jag inte ifrån någon att det kan vara underbart att ha saker omkring sig som man har minnen och affektion till. Älska din LP samling. Tro bara inte den är en förmögenhet
Ja usch, jag har lite smått långsamt börjat inse att jag inte alls är miljonär, utan bara en vanlig lusig hoarder ... 😮🙄😪
 
  • Haha
Dortmunder DAB och 8 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
En tråd som skulle vara rolig är "Saker vi trodde hade samlarvärde men inte har det"

VHS/CD samlingar.
LP-samlingar
Tennmuggar

Böcker


Vad man ser är i princip att män (det är generellt män som tror de sitter på förmögenheter i döda ting) som hade intressen som barn vill köpa saker när de är äldre och har råd

Sen så tar jag inte ifrån någon att det kan vara underbart att ha saker omkring sig som man har minnen och affektion till. Älska din LP samling. Tro bara inte den är en förmögenhet
Jag har de sakerna bara för att jag vill ha dem. Typ vissa böcker och LP finns inte digitalt. Lika med CD/ dvdboxar som inte finns att streama.
Har inget med värde att göra för mig!

Jag vet mycket väl att det inte är någon förmögenhet utom för mig att ha mina serietidningar, det är kul och nostalgi.
 
  • Gilla
Blazermannen och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ja en hel del så är det ju.
Egentligen skulle jag lätt kunna hiva iväg alla CD, LP och DVD.

Men så tänker jag ibland att det är väl inte helt givet att Spotify och Netflix komer finnas för alltid, eller att de för alltid kommer kännas tillräckligt prisvärda för mig (det är faktiskt lite på gränsen redan nu, då jag nyttjar det lite väl få timmar per år).
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
En tråd som skulle vara rolig är "Saker vi trodde hade samlarvärde men inte har det"

VHS/CD samlingar.
LP-samlingar
Frimärkssamlingar.
Sameknivar
Tennmuggar
Tunga möbler
Böcker
Gamla bilar

Vad man ser är i princip att män (det är generellt män som tror de sitter på förmögenheter i döda ting) som hade intressen som barn vill köpa saker när de är äldre och har råd.

Men när nya generationer kommer och de som varit "nördar" köpt det som de vill ha så rasar värdet.

Sen så tar jag inte ifrån någon att det kan vara underbart att ha saker omkring sig som man har minnen och affektion till. Älska din LP samling. Tro bara inte den är en förmögenhet
Gamla lagtröjor då? Jag är övertygad om att ALLA vill ha mina nu när jag dragit mig tillbaka...
 
  • Haha
Appendix och 1 till
  • Laddar…
S Sona2012 skrev:
Jag har de sakerna bara för att jag vill ha dem. Typ vissa böcker och LP finns inte digitalt. Lika med CD/ dvdboxar som inte finns att streama.
Har inget med värde att göra för mig!

Jag vet mycket väl att det inte är någon förmögenhet utom för mig att ha mina serietidningar, det är kul och nostalgi.
Ja jag har en seriesamling med. Men jag inser att den kanske är värd en tusenlapp eller två. Om ens det. men har stort affektionsvärde.

Men "SAMLINGEN" med stora bokstäver som en del pratade om så stort förr i tiden.

Den är inte värd nått längre.

Edit: Fasterns man var riktig frimärksnörd och hade sålt och köpt sen 60-talet. Sålde hela samlingen vid millenieskiftet för ett par miljoner. Idag skulle samma samling gå på 50.000.
 
Redigerat:
  • Wow
Tule54
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja en hel del så är det ju.
Egentligen skulle jag lätt kunna hiva iväg alla CD, LP och DVD.

Men så tänker jag ibland att det är väl inte helt givet att Spotify och Netflix komer finnas för alltid, eller att de för alltid kommer kännas tillräckligt prisvärda för mig (det är faktiskt lite på gränsen redan nu, då jag nyttjar det lite väl få timmar per år).
Där är väl problemet hur man ska spela upp det hela. Jag har en liten Nvidia shield under TVn. (och receivern). Thats it. Senast jag skulle spela en bluray krävdes det en uppdatering på 15 minuter och när den var klar så hade jagt börjat kolla en serie på nättfläcks under tiden. Så blurayspelaren fick mamma ärva.

Har lite samlingsboxar för serier/filmer jag gillar men det lär ju åka på tippen om ett par år.
 
Appendix Appendix skrev:
Ja jag har en seriesamling med. Men jag inser att den kanske är värd en tusenlapp eller två. Om ens det. men har stort affektionsvärde.

Men "SAMLINGEN" med stora bokstäver som en del pratade om så stort förr i tiden.

Den är inte värd nått längre.

Edit: Fasterns man var riktig frimärksnörd och hade sålt och köpt sen 60-talet. Sålde hela samlingen vid millenieskiftet för ett par miljoner. Idag skulle samma samling gå på 50.000.
men, men, men.... min whisky???
 
  • Gilla
  • Älska
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
men, men, men.... min whisky???
Drick och njut. Annars tar ungarna bara och använder den till bål när du är dö.
 
  • Gilla
  • Haha
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du får hitta nyproducerad gubbmusik. Tex First aid kit
Jag ifrågasätter inte att det finns bra ny musik. Jag hänge regelbundet på Bangers ’n’ mash på Marie Laveaux en bit in på 10-talet och slogs redan då av att sådana som Ride-Andy Bell och Magnus Carlsson kunde hitta bra musik med artister jag aldrig hört talas om. Ofta nytt. Medan jag inte genuint kört en ny skiva på repeat sen 2006, då jag förvisso inte var 20-nånting längre.

Så det handlar inte om att det inte görs bra ny musik längre. Utan om att jag (och säkert många med mig) inte längre blir lika hänförda som vi en gång blev. Och blir vi det kan man ge sig fan på att det är något gammalt som vi missade när det begav sig snarare än en ny pastisch.

Youth is wasted on the young
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag ifrågasätter inte att det finns bra ny musik.

Så det handlar inte om att det inte görs bra ny musik längre. Utan om att jag (och säkert många med mig) inte längre blir lika hänförda som vi en gång blev. Och blir vi det kan man ge sig fan på att det är något gammalt som vi missade när det begav sig snarare än en ny pastisch.

Youth is wasted on the young
Jag ifrågasätter dagens ljudmassa. För mig är det bara ljud och inte musik. Finns som du skriver mycket gammalt man missat och upptäcker nu!
 
  • Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
engs
Appendix Appendix skrev:
Ja jag har en seriesamling med. Men jag inser att den kanske är värd en tusenlapp eller två. Om ens det. men har stort affektionsvärde.

Men "SAMLINGEN" med stora bokstäver som en del pratade om så stort förr i tiden.

Den är inte värd nått längre.

Edit: Fasterns man var riktig frimärksnörd och hade sålt och köpt sen 60-talet. Sålde hela samlingen vid millenieskiftet för ett par miljoner. Idag skulle samma samling gå på 50.000.
Hänger nog ihop med den generation som var barn/ungdom när en viss sak eller företeelse var populär. Sen dör det av snabbt med den generationen.

Pryl X är ett fenomen för barn födda på 40-talet, när de når medelåldern, har bra avlönade jobb, utflugna barn, mycket fritid och en hög disponibel inkomst samt en stor dos nostalgi för barndomen. Så skenar priset på pryl X.

Senare generationer har ingen relation till pryl X annat än det var nått som pappa/farfar uppskattade så när 40-tals generationen börjar dö av eller nog snarare tidigare. När de börjar komma upp i så pass ålder att tjänstepensionen löpt ut. Så rasar priset till en bråkdel.

Nån annan typ av samling kommer säkert vara värdefull framöver. Ja om man nu inte råkar ha en samling av Rembrandt eller Anders Zorn hemma på väggarna, det värdet kvarstår nog bättre.

Sen har väl "komplett samling" sällan (undantag finns såklart) varit särskilt värdefullt egentligen annat än för den som samlar. Det är själva samlandet som är hobbyn och ganska få vill köpa sig en färdig sådan. Utan letar efter enstaka saker som fyller igen hål i sin egen samling.
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.