Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Å andra sidan behövde man bara några terminaler, sen var man hemma. Skulle vilja påstå att "IT" är betydligt dyrare idag, särskilt pga alla överbetalda IT-muppar som mest dräller omkring och har "visioner" som aldrig blir någonting pga att de arbetar "agilt".
Det enda som är sämre än agila mjukvaruprojekt är icke-agila
 
  • Haha
Testarn
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Jag vill minnas att en simpel seriell terminal typ VT100/VT220 kostade ca 20-25kkr tidigt 80-tal. Fattar inte hur företag hade råd med IT då. Eller ADB som det hette.

/Höghus
Idag är det IT-personalen och inte hårdvaran som kostar. Frågan hur företag har råd med IT är lika relevant nu som då…
 
Att reparera saker är bortglömt. Måste ge en eloge till ifixit som ser till man kan reparera sin elektronik tex. Ersatte precis optiken i mitt VR headset istället för att köpa nytt.

Demonterade delar av en pannlampa ordnade noggrant på träyta: hus, linser, små skruvar, fjädrar, och clips.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
frasen_36 och 8 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Att reparera saker är bortglömt. Måste ge en eloge till ifixit som ser till man kan reparera sin elektronik tex. Ersatte precis optiken i mitt VR headset istället för att köpa nytt.

[bild]
Nu har jag inte gett mig på att försöka fippla med en " smartphone", men innan gick det att hjälpligt byta ut delar i mobilerna. Idag antar jag att man måste lämna in till en verkstad?!?
 
B b8q skrev:
Idag är det IT-personalen och inte hårdvaran som kostar. Frågan hur företag har råd med IT är lika relevant nu som då…
Jag kostade kunderna 700kr/h då, motsvarar 3kkr/h idag. Inte många it-personer som kan debitera det idag.

/Höghus
 
  • Gilla
Sona2012 och 2 till
  • Laddar…
S Sona2012 skrev:
Nu har jag inte gett mig på att försöka fippla med en " smartphone", men innan gick det att hjälpligt byta ut delar i mobilerna. Idag antar jag att man måste lämna in till en verkstad?!?
Mobiler idag är nog extremt svårt serva själv då de ska få in så mycket teknik på liten yta.
 
Frågan är ju om någon kan serva dem, är de gjorda för att det ska vara möjligt, annat än glasbyte?

//Mvh Bakelitluren
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Jag kostade kunderna 700kr/h då, motsvarar 3kkr/h idag. Inte många it-personer som kan debitera det idag.

/Höghus
Och då får kunden koden de förtjänar.
Jag har seriöst sett kod som

while(DateTime.Now < waitUntil) {}
 
Det finns telefoner som är mer servicevänliga, man får offra någon millimeter på tjockleken.

Jag kör en Fairphone 4, ungefär samma prestanda som en Samsung A52 när jag köpte den för ett år sedan, något sämre kamera tyvärr.

Alla delar går att byta ut med ett fåtal verktyg. Batteriet helt utan verktyg.
 
  • Gilla
Riemann och 5 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag kör en Fairphone 4,
Fler detaljer om denna?
 
Med ifixit får man också med de verktyg som krävs. Smutt

Pennvässare, blått pennskal, blyertspennor, elektronisk ritpenna, suddgummi topp, träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sona2012
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Fler detaljer om denna?
Enklast är att kika hos tillverkaren.
De har en nyare modell nu:
https://shop.fairphone.com/fairphone-5

5års garanti, min telefon ska de hålla uppdaterad till 2026, FP5 skriver de 2031 😳
 
  • Gilla
  • Älska
moonsire och 5 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Inte speciellt genomtänkt ur miljösynpunkt att skjuta sönder dem.
Ingen fara, jag sade åt honom att "Man skjuter ingenting som man inte äter upp!".

Höghus Höghus skrev:
Jag vill minnas att en simpel seriell terminal typ VT100/VT220 kostade ca 20-25kkr tidigt 80-tal. Fattar inte hur företag hade råd med IT då. Eller ADB som det hette.

/Höghus
Japp, och när jag fick mina så var de sedda som datorskrot...
 
T Troberg skrev:
Ingen fara, jag sade åt honom att "Man skjuter ingenting som man inte äter upp!".
Hur smakar lerduvor?
 
  • Haha
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Å andra sidan behövde man bara några terminaler, sen var man hemma. Skulle vilja påstå att "IT" är betydligt dyrare idag, särskilt pga alla överbetalda IT-muppar som mest dräller omkring och har "visioner" som aldrig blir någonting pga att de arbetar "agilt".
Agilt är fragilt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.