P pmd skrev:
"Sälja grej med tjej" är nog rätt så bortglömt numera, ja.
Ja, det föll när det visade sig att tjejerna inte ingick. Brott mot marknadsföringslagen således.
 
Maria T Maria T skrev:
(eller partnern tröttnade om jag ska vara ärlig)
Den meningen väcker onekligen en del frågor.
 
  • Haha
Maria T
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Bilen är vänsterstyrd.
Ratten sitter på höger sida sett framifrån, alltså på vänster sida sett inifrån. Den är således vänsterstyrd och därmed lämplig för högertrafik.
I Sverige var dock majoriteten av bilarna även före 1967 vänsterstyrda, trots att det rådde vänstertrafik. Kolla på vilken svenskreggad veteranbil som helst.
Dessutom finns inget som säger att bilden måste vara tagen före september 1967. Den sortens registreringsskyltar fanns kvar till 1973.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Du har säkert rätt, vet ej hur kaffet tillräddes (född 74) Minns från hemmet att vatten värmdes i kastrull och kaffefiltret satt i en poslinshållare.

[bild]
Så gör jag varje morgon
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Vad heter de här sakerna på bakrutan? Dom försvann från bilarna på 80 talet. Men har alltid gillat dom.

[bild]
Hönstrappa
 
M Manhunter skrev:
Hönstrappa
Kanske där du bor, här heter det raggartrappa.
Tror det korrekta namnet är jalusi.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
F
findus42 findus42 skrev:
Den reklamen måste vara ett montage...
Sista PVn tillverkades 1965. Högertrafik infördes 1967. Bilen är vänsterstyrd.
Kanske är det ett tidningsbud :surprised: och då är frågan varför denne delar ut dagstidningar på stranden...?
Mvh Findus

För övrigt brygger jag alltid kaffe i pappersfilter i tratt av porslin med kokande vatten från gasspis. Påstår att mitt statistiska urval av en(1) person pekar på att porslinstratt fortfarande är högaktuell. DS
[bild]
Varför porslinstratt ? Den kyler väl vattnet avsevärt mycket mer än en plasttratt? Jag trodde man var angelägen om att bibehålla värmen under bryggningen...?
 
F frasen_36 skrev:
Varför porslinstratt ? Den kyler väl vattnet avsevärt mycket mer än en plasttratt? Jag trodde man var angelägen om att bibehålla värmen under bryggningen...?
Du skall ju som finsmakare hälla kokhett vatten över filtret som du har i tratten, innan du lägger i kaffebönorna. Detta för att tvätta bort eventuell bismak och värma tratten.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
F
GoC GoC skrev:
Du skall ju som finsmakare hälla kokhett vatten över filtret som du har i tratten, innan du lägger i kaffebönorna. Detta för att tvätta bort eventuell bismak och värma tratten.
Woaw.. det är långt över min nivå..
Låter litet omständigt, men jag är nog ingen "finsmakare"...
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Min kära svärfar ska ha kokkaffe. Han vägrar dricka kaffe från min skitfina espressomaskin eller bryggkaffe från Bodum press. Sjuka är att jag malde grovt åt honom så han fick kokkaffe på färska bönor men det ratade han. Ska vara Löfbergs lila, skitkaffe i min mening. Så nu har vi en förpackning Löfbergs lila i frysen vi tar fram en gång per år när han är på besök :crysmile:
Påminner min om min mor.. maken har en kaffemaskin som mal bönor och brygger en kopp (i nån variant).. han gillar nymalda bönor.. mamma kommer med termosen (bryggkaffe) och värmer i micron.. hahaha
 
  • Haha
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
cfwiklund cfwiklund skrev:
Glassen Skate, som en nogger fast med ljus choklad och smörkola fyllning.
Mycket god men fanns av någon märklig anledning bara i ett år.
Eller Mintu, samma men med mintchoklad och mint fyllning. Fanns oxå en kort tid på 80-talet. @heimlaga kanske kommer ihåg att det fanns en glass som såg ut som ett MussePigg huvud !!!!
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Maria T
S Sona2012 skrev:
Eller Mintu, samma men med mintchoklad och mint fyllning. Fanns oxå en kort tid på 80-talet. @heimlaga kanske kommer ihåg att det fanns en glass som såg ut som ett MussePigg huvud !!!!
Tycker jag har läst hela tråden från början, fattar inte att jag missade Skate-glassen - fanns den ens en sommar? - och har nåt svagt minne om Minty..måste varit runt 1980-81 och jag som är "uppvuxen på" AfterEight-choklad (och finska marmeladkulor inte att förglömma) tyckte den var god men minns att jag nästan var ensam om att köpa den.
 
Maria T Maria T skrev:
Tycker jag har läst hela tråden från början, fattar inte att jag missade Skate-glassen - fanns den ens en sommar? - och har nåt svagt minne om Minty..måste varit runt 1980-81 och jag som är "uppvuxen på" AfterEight-choklad (och finska marmeladkulor inte att förglömma) tyckte den var god men minns att jag nästan var ensam om att köpa den.
Skate kom före Minty och fanns som tidigare skrivits ca 2-3 år. Jag var oxå den enda i kompisgänget som köpte Minty. Sedan har vi ju X- 15/17 en " tutti- frutti isglass" minns inte vad som var skillnaden mellan de två?
 
trähandtag trähandtag skrev:
1. Var tog luktsaltet vägen? Används detta i dag och var kan man köpa detta?
Pärongåtorna och de små korten med bilder eller " fakta" som fanns i Päronsplitt!!! Car läsken ( apelsin/ päronsoda?)
 
  • Gilla
Totte_S och 3 till
  • Laddar…
Maria T
S Sona2012 skrev:
Skate kom före Minty och fanns som tidigare skrivits ca 2-3 år. Jag var oxå den enda i kompisgänget som köpte Minty. Sedan har vi ju X- 15/17 en " tutti- frutti isglass" minns inte vad som var skillnaden mellan de två?
Sorry, missade det som skrivits om hur länge dessa glassar fanns, men de var goda. Jag var inte särskilt förtjust i isglass (utom Piggelin) när jag växte upp men noterade givetvis X15-X17-X?? och begrep inte heller skillnaden, men de var snygga att kolla på. Jag köpte hellre en Nogger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.