Jag har under pandemin haft Teams-möten med tyskar som idag kanske har en infrastruktur för bredband som motsvarar vad vi hade tidigt 2000-tal..

Varje möte med mer än 5-6 deltagare är lite som en rundpingismatch där folk trillar in och ur mötet beroende på dagsformen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag hade glömt bort man kunde köpa "guldnummer".. Kanske går fortfarande?
1997 hade jag en kompis som jobbade på Telia så jag fick ett ”guldnummer” gratis. Jag har fortfarande kvar det :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Fredandel
  • Laddar…
För en oinsatt, vad är ett guldnummer?
 
  • Gilla
Fredandel
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
För en oinsatt, vad är ett guldnummer?
Ett nummer som är ”enklare” att komma ihåg, ofta innehållande många nollor eller repeterande siffror.
 
  • Gilla
Fredandel
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
010 är Landstinget här.
Landstinget;) numera har väl alla sekundärkommuner blivit regioner?
 
Mja, så enkelt är det inte...nu har jag inte detaljerna i huvudet men på något sätt är begreppet "Landstingen" definierat i grundlagen, ändra detta kräver ändring i grundlagen. Landstingen kallar sig "regioner" men är egentligen fortfarande landsting.
Nån som vet får gärna fylla i.
 
richardtenggren
Wikipedia:
Landsting är den numera historiska beteckningen för självstyrande regionala enheter i Sverige. Den genomfördes genom 1862 års kommunalreform. De benämndes ibland ”sekundärkommuner”, till skillnad från de vanliga (primär-)kommunerna. Landstingen var folkvalda församlingar som ansvarar för vissa bestämda samhällsuppgifter inom ett område, vanligtvis ett län, i första hand hälso- och sjukvård, lokaltrafikoch regional utveckling.

Den 1 januari 2020 avskaffades beteckningen landsting i berörda lagar, bland annat kommunallagen och indelningslagen, och ersattes av beteckningen region.



För att återgå till 010-nummer, så har vi sådana på jobbbet, men vi använder dem inte på vårt kontor.
Tanken hos oss är väl att man på så sätt kan hålla sitt mobilnummer privat och filtrera bort alla arbetsrelaterade samtal utanför arbetstid/vid semester och då skicka vidare till telefonsvar eller någon kollega.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Ok, då verkar det "vara ändrat nu".
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
possum77 possum77 skrev:
1997 hade jag en kompis som jobbade på Telia så jag fick ett ”guldnummer” gratis. Jag har fortfarande kvar det :)
När jag skaffade mobil strax efter millennieskiftet fick man hos Telia bläddra i listor med tillgängliga nummer. Minns att jag då valde ett hyfsat repetitivt 070-nummer som jag fortfarande har kvar.

Liknande förfarande gällde ett par år senare när jag skaffade fast telefon (för det hade man ju) och skulle välja nummer. Fanns ett tiotal att välja på online.
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
...när jag skaffade fast telefon (för det hade man ju)...
har !
 
  • Gilla
  • Haha
tensiden och 3 till
  • Laddar…
90000 borde vara ledigt!
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Landstinget;) numera har väl alla sekundärkommuner blivit regioner?
Nej, de är fortfarande landsting. Det är bara en kulturmördande statsrådsfjant med fluga som tvingat igenom ett namnbyte i avsaknad av förmåga att förändra något på riktigt. Men egentligen är de fortfarande landsting för oss med mer än guldfiskminne.

Region!? Det kan ju betyda vad fan som helst. Landsting vet vi vad det är.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Amen!


Fö, nån som provat 90 000 på länge...?
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Amen!


Fö, nån som provat 90 000 på länge...?
Så vitt jag vet kopplas man numera till 1177. Under en period efter att man bytte till 112 kopplades man automatiskt dit.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.