Jonas Persson
P pmd skrev:
Stänkskydd.
Nyligen har man insett att de var bra.:thinking: Mängden stenskott i vindrutor skulle bla minska kraftigt. Jag har alltid eftermonterat stänkskydd fram och bak då jag insett att dörrsidorna och lacken bakom bakhjulen blir blästrade av stenskott. Något man ser tydligt om man äger sina bilar mer än tio år. Lustigt nog har det alltid funnits som originaltillbehör, så det måste finnas en efterfrågan.
 
  • Gilla
FGLIN
  • Laddar…
Förmodligen finns det fortfarande länder som har krav på stänkskydd så biltillverkarna måste ha såna till alla modeller.
 
P
Att ligga kvar i omkörningsfil ett tag för att inte stänka ner den man kör om.
 
  • Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Att ligga kvar i omkörningsfil ett tag för att inte stänka ner den man kör om.
Man ska se bilen man kör om i backspegeln (inte sidospeglarna) innan man återgår
 
  • Gilla
videopac och 4 till
  • Laddar…
Jonas Persson
useless useless skrev:
Förmodligen finns det fortfarande länder som har krav på stänkskydd så biltillverkarna måste ha såna till alla modeller.
Kan så vara, ämnet är svårgooglat då det finns många namn; stänklapp kallade man dem förr i tiden, någon som minns det? På engelska finns det många ord för dem, till exempel EU, Storbritannien och USA har egna ord. Men det mesta handlar om lastbilar.

Redan 1992 finns det motioner som föreslår att de återinförs på personbilar. Det omvända gäller för lastbilar, den svenska åkerinäringen lider av striktare regler än många andra EU-länder då vi inte har några undantag för lastbilar som dagligen framförs utanför vanliga vägar. Där fungerar det inte då de slits sönder eller tappas när de blir fulla med lera.
 
  • Gilla
skoge
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Kan så vara, ämnet är svårgooglat då det finns många namn; stänklapp kallade man dem förr i tiden, någon som minns det? På engelska finns det många ord för dem, till exempel EU, Storbritannien och USA har egna ord. Men det mesta handlar om lastbilar.

Redan 1992 finns det motioner som föreslår att de återinförs på personbilar. Det omvända gäller för lastbilar, den svenska åkerinäringen lider av striktare regler än många andra EU-länder då vi inte har några undantag för lastbilar som dagligen framförs utanför vanliga vägar. Där fungerar det inte då de slits sönder eller tappas när de blir fulla med lera.
Men där, eller då de just kommit ut på asfaltvägar finns desto större anledning att ha stänkskydd. Riktigt gummi, gärna med vävarmering är starkt så även om de kan behöva bytas någon gång borde det inte bli något orimligt underhåll.

Läste att branschen också beklagade sig över stigande AdBluepriser, men det var billigare än dieseln och förbrukningen är väl några procent av bränlseförbrukningen. Det var också någon företrädare för taxi som veklagade över bränslepriserna, men när en enmilaresa med taxi kostar 350-400 kr är det svårt att tycka synd om dem.
 
F FGLIN skrev:
Dropplist på bilar. Vet inte vilken betydelse den har för vatten, men utmärkt att fästa takräcke eller lasthållare i, och så blir man inte påtvingad någon dyr märkesspecifik lösning.
Den har jättestor betydelse. Du slipper få vatten i nacken när du öppnar dörren!
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
richardtenggren
M Mats_R skrev:
Den har jättestor betydelse. Du slipper få vatten i nacken när du öppnar dörren!
Om du har lackbehandling är det inget problem ;)
 
M Mats_R skrev:
Den har jättestor betydelse. Du slipper få vatten i nacken när du öppnar dörren!
Hur har man löst den biten på nyare bilar, jag kör faktiskt fortfarande bil med dropplist.
 
F FGLIN skrev:
Hur har man löst den biten på nyare bilar, jag kör faktiskt fortfarande bil med dropplist.
Det har man inte.
 
  • Gilla
Mats_R
  • Laddar…
Dom har ju intergrerade "dropplister"...... Men hurvida dom fungerar lika bra som tänkt eller inte är ju en helt annan femma :rolleyes:
Dom fungerade säkert inne i fabriken, men ute i verkligheten så brukar dom bli täppta innan man lämnat parkeringen, typ...
 
L Lucif3r skrev:
täppta innan man lämnat parkeringen, typ...
Täppta av vad? :thinking: Snö och is förstås men på vintern behövs de väl inte. I övrigt brukar jag nog försöka tvätta bilen innan den blir så skitig att funktioner "täpps till". ;)
 
Löv, barr, grus, lera... Ptja, det mesta :D
Hur känsliga dom är för att bli tilltäppta varierar garanterat enormt från bilmodell till bilmodell dock...
 
L Lucif3r skrev:
Löv, barr, grus, lera... Ptja, det mesta :D
Hur känsliga dom är för att bli tilltäppta varierar garanterat enormt från bilmodell till bilmodell dock...
Ja jag begriper inte hur de kan ha släppt denna modell på marknaden. Hoppas att någon med ansvar tog tag i örat på vederbörande söndagsskolekonstruktör!! Den är ju utom all sans ifråga om att blivit tilltäppt Övergiven bil med mossa och löv i skogen, indikerar negligerad design och underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
L Lucif3r skrev:
Dom fungerade säkert inne i fabriken, men ute i verkligheten så brukar dom bli täppta innan man lämnat parkeringen, typ...
Jag har aldrig varit med om att kanten ovanför dörröppningen blir täppt av smuts. Inte ens efter att man har kört länge på skitiga grusvägar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.