T Thomas_Blekinge skrev:
Varför lade ni inte hela kretskortet i olja? Ren transformatoroljan med låg viskositet fungar utmärkt!
Det fanns gott om folk som gjorde det med, men så länge man inte kylde oljan aktivt fick man till slut väldigt varm olja... Om jag inte minns helt fel hade folk problem med att oljan värmdes upp för snabbt kring de varmaste komponenterna ...

Nuförtiden är det rimligare att göra det, då en modern dator förbrukar mycket mindre energi, tror tom. att Linus Tech Tips gjorde en serie avsnitt om det på deras youtubekanal för inte så länge sen....
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det fanns gott om folk som gjorde det med, men så länge man inte kylde oljan aktivt fick man till slut väldigt varm olja... Om jag inte minns helt fel hade folk problem med att oljan värmdes upp för snabbt kring de varmaste komponenterna ...

Nuförtiden är det rimligare att göra det, då en modern dator förbrukar mycket mindre energi, tror tom. att Linus Tech Tips gjorde en serie avsnitt om det på deras youtubekanal för inte så länge sen....
Det görs men opraktiskt och jobbigt byta komponenter. Samt mineralolja kommer för eller senare att leda ström.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag har bjudit min bankman på lunch så det finns fortfarande :D
Min brukar bjuda mig på lunchen. Känns lite mer passande tycker jag. ;)
 
  • Gilla
Pin och 4 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Samt mineralolja kommer för eller senare att leda ström.
Detta tror jag inte riktigt på. Det finns krafttransformatorer som har brummat och gått i 70 år. Utan oljebyte. Men det måste ju vara lämplig olja.
 
  • Gilla
Myrstacken
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag har bjudit min bankman på lunch så det finns fortfarande :D
Samma här. Varje gång jag köper lunch till mig själv.:D
 
  • Haha
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Min brukar bjuda mig på lunchen. Känns lite mer passande tycker jag. ;)
Man vill ha bra relation till sin bankman (kvinna i mitt fall)
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Detta tror jag inte riktigt på. Det finns krafttransformatorer som har brummat och gått i 70 år. Utan oljebyte. Men det måste ju vara lämplig olja.
Det kommer föroreningar utifrån och till slut leder den. Hur mycket och om det är skadligt för komponenterna är en annan fråga.
 
Maria T Maria T skrev:
De senaste 3-4 åren har jag misstänkt att män, som ibland besöker en barberare/rakstuga (typ hipster, utan att generalisera) har ett eget rakdon i form av kniv eller en gammeldags - vintage - hyvel.
Min pappa hade en pryl, en underlig liten fyrkantig låda (ca 5x10 cm) i grönmetallack (snyggt!) som hängde i vårt toalettrum (vilket kräver en annan historia - lägenheter i Stockholms innerstad som inte hade badrum 1980).

Denna manick var jag lite fascinerad av som barn då pappa gick in i bad.... toalettrummet, drog fram den där vackra grönmålade lilla lådan, drog den upp och ner några gånger i snöret den hängde från, plockade ut något som jag inte såg vad det var, och började raka sig.

Senare fick jag höra att det kallades strigel, och var till för att vässa eggen på rakbladen.

När mina päron flyttade till en modernare lägenhet (d v s med badrum) så försvann prylen, så jag har inte sett den sen 1983, typ. Pappa, som inte längre kunde vässa sina rakblad, köpte BIC engångshyvlar och gick ständigt runt med små papperslappar på kinder och haka, som täckte såren han fått av att ha rakat sig med mindre vassa blad.
Att skaffa en elektriskt hyvel fanns inte i hans tänk nånsin. Tyvärr hann han inte få uppleva dessa fina blad från Gillette, med andra, som gör att en kan raka sig många gånger utan att få skärsår.

Bild från nåt liknande pappas strigel. Norrbottens museum har dessa i sin ägo.
[bild] [bild]
En sån där hittade vi i kvarlåtenskapen efter farsans faster, något hennes gubbe måste haft, född runt 1900.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Man vill ha bra relation till sin bankman (kvinna i mitt fall)
Absolut och försämras relationen av att hon står för lunchen skulle jag fundera på en ny bankman/-kvinna. ;)
 
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
S skaraborgsfakir skrev:
Det fanns en universitetsstudent i Umeå som i början av 90-talet hade den bästa titeln i telefonkatalogen: DVL-are. Sedan fanns det en annan kille som istället hade angett 'skidåkare'
Brorsan hade "jediriddare". :cool:
 
P pmd skrev:
[bild]

Från websidan som beskriver en sådan:
[länk]
En sån drog en taxichaufför i Houston mitt kort år 2000 kl 06:00 på morgonen efter en halloweenkrogrunda.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
G wojda skrev:
[bild]

Nån som minns detta ?
Japp, och programmet slow down till datorn för att kunna programmera.
 
T twoody skrev:
Här är en sak jag glömt bort, folk som tycker det är svårt att använda en så kallad smartphone :rofl:
Det handlar inte om att det är "svårt", det handlar om att man blir irriterad på alla runtomkringåthävor som går åt för att bara ringa upp någon.
Hemma har jag kvar både svart bakelit, en nummertrissa och en fungerande tvåledare att koppla den till.
Åtminstone ännu så länge.
Vi får hoppas att katastrofer försvinner med tvåledaren, även om jag är skeptisk.
 
Exostor Exostor skrev:
Har någon tagit upp bankboken än? [bild]
Jag har kvar min första, kontot öppnat av far i april 1971.
Bankboken är förstås makulerad med hål, men kontonumret detsamma än i dag.
 
useless useless skrev:
Hur många minns trasslet på telefonsladden?

[bild]
Jag minns folk som inte trasslade bort det, och jag förstår fortfarande inte varför vissa bara lät/låter det vara??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.