Ni som köpt Metabos KGS216, hur funkar sågdjupet? Kan man ställa en sockel eller ett foder som ibland är upp emot 70 mm högt på högkant och kapa med full gervinkel?

Ser att det står att max sågdjup är 65 mm och har ett halvt hus kvar att gera till socklar och foder i och min nuvarande kapsåg har kastat in handduken...
 
Har bara hunnit kapa lite brädor på prov, men är det inte bara att snedställa sågen?
 
Liggande då, men snedställa klingan
....
 
Jo, fast med listverk är det absolut lättast om man kan ställa de på högkant och gera åt höger eller åt vänster, ingen som testat det?
 
AlpineProphet skrev:
Ni som köpt Metabos KGS216, hur funkar sågdjupet? Kan man ställa en sockel eller ett foder som ibland är upp emot 70 mm högt på högkant och kapa med full gervinkel?

Ser att det står att max sågdjup är 65 mm och har ett halvt hus kvar att gera till socklar och foder i och min nuvarande kapsåg har kastat in handduken...
Jag provade just med en bit mdf som var 20mm tjock. Den klarar 75mm fullt åt vänster och 80mm fullt åt höger. Tjockare material börjar ta i fästet för klingan, tunnare material borde den klara lite högre.
 
Se på fan... du ställde mdfen på högkant alltså, typ som en golvsockel och det gick bra trots en höjd om 75 åt vänster... Kanon!!! Då åker jag och handlar en sån... Thanx!
 
AlpineProphet skrev:
Se på fan... du ställde mdfen på högkant alltså, typ som en golvsockel och det gick bra trots en höjd om 75 åt vänster... Kanon!!! Då åker jag och handlar en sån... Thanx!
Precis så gjorde jag.
 
K
Någon som vet vart man kan hitta sågklingor till kgs216? Ska väl vara någon specialgrej om jag förstått rätt?
 
Nu är sågen köpt tillsammans med ett gediget sågbord från Ryobi för 1 395 på Bauhaus... Bara bygglovet kommer nu ngn gång så kan man köra igång!

Köpa klinga vet jag inte, men kan du inte lämna in den för slipning? Brukar gå fint det om den inte är skadad för mkt.
 
K
Jo, det går säkert, men vill ha en extra fintandad för lister och foder och sånt, den jag har nu är skaplig och funkar utmärkt till reglar,altaner och liknande.
Dessutom kostar väl slipning lika mycket som en ny klinga, eller?
 
Hm... fast med den 40-tänders klinga som följer med ska det gå finfint att köra lister etc. Eller är din med färre tänder kanske? Kan ju vara så att den är slö och då skär den inte listerna bra...

Slipa kan vara billigare, men det beror ju på givetvis. Själv har jag en "polare" som ordnar det åt mig. Är som att skära i smör efteråt...
 
K
Jag vet inte hur mångaa tänder den har, men jag har mördat min klinga med massa laminatgolv så den är slut i vilket fall
 
Då kanske du måste köpa en ny ändå, kolla om Bauhaus kan ordna en klinga eller ngn lokal proffsbutik, typ Swedol, Tools t.ex.
 
Jag köpte min såg på DUAB-huset, men har knappt hunnit använda den, maila och kolla med dom.... http://www.duabhuset.se. Snabb service och bra pris i alla fall på sågen...
 
Gammal tråd men... ;)

Jag upptäckte nyss att ena (bakre) fästet till sågbordet som min KGS 216 står på har pajjat. Bordet är ett sånt från Classe dom nämnts tidigare i tråden.

Bordet är väl sisådär 4-5år gammalt, buckligt lite rostigt på nåt ställe osv. Mao inget jag tänker laga.

Några tips på ett prisvärt, stabilt sågbord till min såg?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.