Då får du ta i lite till, det ska gå.

Missförstå mig rätt, en vuxen människa ska inte ha några problem med att orka dra åt denna typ av mutter.

Måste va fel på grejerna
 
Byt annars, jag har inte nylock på min och den har hållt i 3år nu utan problem.
 
Mikael_L
Ja muttern ser onekligen ut som en nylock.

Och då kan man skruva på 2-3 varv för hand, sen går det såpass trögt att det krävs verktyg.
Men med hjälp av ett verktyg ska det kännas ungefär hur lätt som helst igen, så något verkar ju fel här.

Är det blandat tumgäng och mm kan det ibland kännas korrekt och gå lätt på ett varv ca, men sen tar det tvärstopp.
 
Problemet är väl för att det är en vagnsbult. Omöjligt att greppa om skallen och sågen har runda hål.

Har stativet slitsar för fyrkantiga delen på skruvskallen - vänd skruven så muttern är uppåt. Alternativt, skaffa nya vanliga skruvar med 6-kants skalle.
 
  • Gilla
rererere
  • Laddar…
Är problemet att det inte går att hålla emot så kan du alltid dra på muttern en gång först utan att ha den på plats. Spänn fast vagnsbulten i ett skruvstycke eller håll den med en skiftnyckel. Dra på muttern tills skruven är helt igenom och skruva isär igen. Nu har du gängat upp låsningen och kan antagligen skruva den på plats utan problem.
 
Tack för förslagen, jag ska prova och se om jag löser det. Pinsamt är det i alla fall.
 
Du hade rätt, det gick hur lätt som helst att dra åt bulten med en blocknyckel när den satt fast i ett skruvstycke. Problemet var väl avsaknad av rätt verktyg. Ett rent helvete att nå på undersidan av bordet, men en hylsa på 5 cm och ett spärrhandtag hade nog löst det utan problem, men så långa hylsor har jag inte. Jag satte hur som helst fast skruvarna med normala bultar istället.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Lite sent kommenterat.. Men du försökte väl använda bulten som ska sitta på handtaget och skruvat handtaget med bulten som ska hålla sågen i fästena? :)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.