Köpte en ryobi tigersåg idag för att smascha ner en vägg i källaren bestående av lecablock. Vilket blad ska man använda för detta syfte?
Funkar inte med dem som följde med... Har bara det lilla 1.3 A batteriet, är det för klent??
Eller något bättre sätt för att få ner väggen?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såg ett Bosch blad på Lantmännen här för sten (tror jag), men det var väldigt långt. Minst dubbelt så långt som de som följde med. Funkar det ändå?

Modellen heter TIGERSÅG RYOBI RRS1801M 18V ONE+
 
Tack Stefan, men förstod inte riktigt...
Väggen ska alltså helt bort
 
Tanken har "slagit mig". Men det är ju kul att ha en fungerande såg. Och då flyger ju inte all skit i småbitar. Kan man såga ut varje block för sig är det ju smidigt...
 
Kommer troligen ta 10 ggr så lång tid och damma dubbelt så mycket! En tigersåg river man inte leca väggar med!
 
Davvekulneff skrev:
Tanken har "slagit mig". Men det är ju kul att ha en fungerande såg. Och då flyger ju inte all skit i småbitar. Kan man såga ut varje block för sig är det ju smidigt...
Jag tar faktiskt hellre småbitar från släggan, än det fina dammet som det kan bli med såg.
 
S
vectrex skrev:
Kommer troligen ta 10 ggr så lång tid och damma dubbelt så mycket! En tigersåg river man inte leca väggar med!
vad sågar då med menar du?
 
Ska man såga leca så är väl en tigersåg med rätt blad lämpligt. Nu skulle ju hela väggen ned.
 
Ett blad kostar ju 500:-! Byggmax 129:-. Räcker ett sånt blad tror ni? Måste ju bli pulver av allt med slägga ju! Kan man såga ut blocken är det ju lättare att bara bära bort sen?
 
S
vectrex skrev:
Ska man såga leca så är väl en tigersåg med rätt blad lämpligt. Nu skulle ju hela väggen ned.
det skrev du inte på inlägg 7
"Kommer troligen ta 10 ggr så lång tid och damma dubbelt så mycket! En tigersåg river man inte leca väggar med!"
 
SBH skrev:
det skrev du inte på inlägg 7
"Kommer troligen ta 10 ggr så lång tid och damma dubbelt så mycket! En tigersåg river man inte leca väggar med!"
Läs igen och fundera lite vad det står. "såga" och "riva" är två olika saker!
 
Har man det dyrare bladet och en såg med pendling går det väldigt fort att såga leca och ja det kommer damma. Men, knappast så mycket mer än om man använder hammare.

Min erfarenhet är att såga leca med grovt blad utan pendling på sågen går rätt långsamt. Sågen ifråga har inte pendling gissar jag.
 
Så ditt tips är?

MathiasS skrev:
Har man det dyrare bladet och en såg med pendling går det väldigt fort att såga leca och ja det kommer damma. Men, knappast så mycket mer än om man använder hammare.

Min erfarenhet är att såga leca med grovt blad utan pendling på sågen går rätt långsamt. Sågen ifråga har inte pendling gissar jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.