D09
corre skrev:
Nja, jag är lite anti att bryta sönder lecan. den är rätt känslig som det är mot trycklaster. Och det är rätt svårt att få dit balken i motspänn och utan att ta upp ett jättehål.
Har du balken redan? Annars tror jag vinkeljärnslösningen är lättare att arbeta med.
Du kan ju såga ut spåren med vinkelslipen, borra ett par hål och sen slå in vinkeljärnet innifrån rummet. Då behöver du aldrig ge dig på detta från andra sidan.

Alt3, så använder du ett plattjärn på väggen som du inte jan komma åt, som skruvad med lättbetongskruv i den tvätställda väggen.
I detta så svetsar du fast vinkeljärnen, så slipper du riskera att slå ut något i kaklet på andra sidan.
Blir som ett stolpjärn då.
Typ detta, fast mycket större och med vinkeljärn.
[länk]


alt4
Svetsa en ram i vinkeljärn, som en tavelram. Sen spårar du i lecan på varje sida och monterar denna ramen i hålet och skruvar den med lättbetongskruv.
Där efter är det bara att bila jänet ;)

Viktigt är höjden på vinkeljärnet, minst 80mm högt på den horisontella sidan, det är den som kommer ta lasten.
Grym som alltid :)

Nä, balken är inte köpt, mest tankebanor :)

Lutar åt att det blir en som jag fattade det alt4, dvs ram med vinklar, där man bankar in en fyrkant med vinkel på utsidan och som man bultar fast :)

Borde det räcka med att gå in typ 20 cm i lecan och 10cm i vinklarna. Vilaplan ca 15 cm på ytter o innervägg ?
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
D09
Kom över en h balk gratis så jag går tyvärr mot de goda tipsen och kunde hålla mig för att använda den.

Hade glömt hur mycket det dammar och meck för att göra större hål i leca

Hittills verkar en vinkelkap ha gett upp av allt damm som dras in i motorn och brandlarmet gått igång he he

Tur att sambon inte sett den "rena" tvätten i källaren än ;)


ImageUploadedByByggahus.se1373802690.924012.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D09
ImageUploadedByByggahus.se1373814619.567273.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästan i men dags o hämta ungarna :)

Nu fattar jag varför ett långt vinkeljärn ;)
Hade gått liiiite snabbare
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
D09
ImageUploadedByByggahus.se1374178769.853963.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Balken på plats, hålet klart :)

Kostnad

1 kapmaskin som började brinna av allt damm
2 blad för kakel / tegel till tigersåg
4 ansiktsmasker och ett evigt hackande / sågande...

Har fortfarande inte hittat mina bilningsmejslar... ;)
 
Nästa gång du ska ta upp hål i leca...... borra hålsöm så du får in ditt argaste sågblad till tigersågen. Därefter full gas på sågen och du är klar på några minuter. Ja, det ryker som fan.

825cfa5f72ea9c598be184e72edd9260fabc3822_800x800.jpg
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Tror du hade klarat det lilla hålet utan att förstärka med järn men det skadar ju inte.
 
D09
smurfen72 skrev:
Tror du hade klarat det lilla hålet utan att förstärka med järn men det skadar ju inte.
Ha ha jo, började inse att det verkade rätt stabilt, men nu jäklar ;)

Ja, gjorde så i slutet med tigersågen. Jäkla skillnad på fart :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.