Okej. Ska kolla upp cobolt. Det är ett stål jag kommer använda mycket så det får gärna vara av bra kvalitet...

Och i övrigt så som jag tänkt göra alltså.. Återstår att se hur resultatet blir...

En annan sak jag funderat kring är hur man bäst får fast arbetsstycket? Måste ju palla upp det hela men sen blir ju problemet att man inte kan skruva eftersom underdelen kommer vara ovansida på bordsskivan. Och jag vill ogärna behöva spackla. Detta alltså då man fräser ut skivan. Till kantfräsningen är det inga problem. Då tänkte jag lägga en blyvikt i mitten av skivan men det funkar ju inte då man kör med mallen. Alt är väl att spänna fast ena sidan och sen byta sida eftersom men det hade vart bra gissar jag om man kunnat fräsa ut hela ringen i ett svep....
 
Tokv41 skrev:
Okej. Ska kolla upp cobolt. Det är ett stål jag kommer använda mycket så det får gärna vara av bra kvalitet...

Och i övrigt så som jag tänkt göra alltså.. Återstår att se hur resultatet blir...

En annan sak jag funderat kring är hur man bäst får fast arbetsstycket? Måste ju palla upp det hela men sen blir ju problemet att man inte kan skruva eftersom underdelen kommer vara ovansida på bordsskivan. Och jag vill ogärna behöva spackla. Detta alltså då man fräser ut skivan. Till kantfräsningen är det inga problem. Då tänkte jag lägga en blyvikt i mitten av skivan men det funkar ju inte då man kör med mallen. Alt är väl att spänna fast ena sidan och sen byta sida eftersom men det hade vart bra gissar jag om man kunnat fräsa ut hela ringen i ett svep....
Jag brukar göra mina cirklar med hjälp av dubbesidig tejp. Mycket starkare än man skulle kunna tro.

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Jag brukar göra mina cirklar med hjälp av dubbesidig tejp. Mycket starkare än man skulle kunna tro.

--- Mats ---
Aha, har jag inte tänkt på. Tackar!!
 
Daniel_N skrev:
Lycka till! och ta gärna lite bilder på arbetet!
Då var skivan klar..

Gick väldigt smidigt.. Använde en 16 mm mdf-bit som anhåll för fräsen vilken var väl tjock då då bordsskivan är 22mm mdf och frässtålet i kortaste laget.. Sista cirkeln fick jag köra med stålet insatt i hylsan cirka 4 mm (Jävligt idiotiskt!!) men det höll..

Använde en skruv från Ikea som mittanhåll då denna är gängad i botten och sedan slät... Fräste sedan cirka 5 mm per varv och det funkade bra..

Nu återstår sprutmålning av skivan..

Tidsåtgång inkl en del strul blev knappt två timmar...

Tackar för alla tips!!!
 
  • DSC_0001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0004.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0005.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0006.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0008.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Näst sista bilden är undersidan av skivan som är avrundad.. Tror dock jag jag kommer avrunda den mer med ett annat stål.. Ovansidan är avfräst med radie 2..

Skivan låg på plats med hjälp av dubbelvikt silvertejp..

Tackar för alla tips!!!
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.