Det va inget problem att lägga
listen med färgen neråt.
Brukar göra det på jobbet när klingan
börjar sjunga på sista versen.
Och inte blir det fler vinklar att ställa klingan
i om Du lägger biten ner.
På jobbet och hemma kan vi bara lägga
klingan åt ett håll och då måste man lägga
större lister och socklar ner för att såga dom
när dom inte går in på höjden.
Det är ju bara 2 vinklar som gäller i stort sett.
Och när det inte går att vinkla åt båda hållen
vänder man på biten. :cool:

Mvh Putte
 
1. ALLTID en fräch mångtandad klinga (snabbstål ger bättre skärpa än hårdmetall)
2. Såga mot fägen så blir det inga hack
3. Limma istället för spik/skruv
4. Gira ihop skarvarna mitt på väggen i 30grader så syns dom aldrig
5. En bra laseravståndsmätare halverar arbetstiden
6. Börja i ytterhörnen

Hoppas dessa små tipsen kommer till glädje :)
 
För att få lite detaljer i hemmet så tog jag fram överhandsfräsen och gjorde några klossar och stavar, man slipper även att gira.
 
  • IMG_1812.JPG
  • Gilla
tomas-m
  • Laddar…
Latex och tippex på färdigmålade lister??
Vad jag sett hittills så är färdigmålade vita lister alltid målade med en tonad vit nyans, lite olika beroende på fabrikat.
Tippex är ju kritvitt, likaså vet jag bara att det bland vita latex bara finns kritvita.
Jag provade med tippex på listskruvskallar på en färdigmålad foderlist - det såg hemskt ut. I jämförelse med tippex var inte listen vit - snarare grågul.

Eller har ni hittat tonade latex eller tippex?

/L-O
 
Tack för svaren och alla tips:)

Jag har nu fått upp de flesta golvlisterna med godkänt resultat enligt min egen mening.

När det gäller spikskallarna så köpte jag en liten burk bruten färg i samma nyans och glans som golvlisterna men har tyvärr inte hunnit testa hur resultatet blir.
Jag testade först med en kludd tipex på ett ställe men jag håller med 62_an att det inte ser kul ut.

Återkommer med rapport när jag har provmålat.
 
Milkshaken skrev:
DJ: NEJ inte framsidan nedåt. då repar du listen och färgen mot godset....

En fintandad såg är det bästa, alternativt lägga listen ned fast med färgen uppåt.

Dock ska du tänka på att om du lägger listen ned så måste du ställa sågen i flera vinklar i olika geringar...
Lyfter den här lite gamla tråden lite...

Jag lägger alltid framsidan neråt, men med underlagsmatta under. INTE där snittet ska gå, men slutar straxt innan. Funkar hur bra som helst tycker jag.
 
Tjena, testade Pattex montagelim till lister häromdagen, så slapp jag tänka på spikmärken och annat. Funkade skitbra. Gäller bara att man är säker på sin sak, blir nog svårt att få bort utan våld.
 
Limma fast det och slipp alla spikhålen... PL400 går bra.. den fäster på allt..

Risken är att om du en gång ska dra loss listen att du sitter med både list, gips och väggregelar i handen.. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.